Köpråd
#58 - Handla delar
Av: Patrik "Polo" Jonasson, 2003-07-19
När du som privatperson handlar varor eller tjänster av ett företag i
Sverige så har
du flera rättigheter om köpet inte överrensstämmer men vad ni kommit överens
om.

När du köper en vara eller tjänst kan du kräva följande:
- att varan/tjänsten levereras/utförs i rätt tid och till överenskommet
pris.
- att varan/tjänsten har de egenskaper och är i det skick som ni kommit
överens om.
- att varan/tjänsten har de egenskaper som du rimligen haft anledning att
förvänta.

Det första du ALLTID ska göra när du känner dig missnöjd är att prata med
någon från företaget i fråga.
Var saklig och påpeka att du vet vad som gäller så brukar det lösa sig med
en gång.
Om du kommer med rimliga klagomål och ändå företaget avvisar dig så kan
du vända dig till Konsumentvägledningen i din kommun.

Om nu problemen inte går att lösa så SKA du göra en anmälan till Allmänna
reklamationsnämnden.
Besök dom på http://www.arn.se .

Som kund så ska det aldrig behöva gå så här långt men tyvärr finns det
mindre seriösa
företag som är ute efter snabba pengar. Dessvärre är det många företag som
sysslar
med denna typen av affärer just inom bilbranschen. För att DU inte ska
behöva råka ut
för några tråkigheter när du köper prylar till din ”pärla” så kommer här
några råd:

Det viktigaste är att alltid anlita företag som är seriösa och det är i
nästan
alla fall värt att betala någon krona extra för att handla säkert.
Det gäller ju inte bara att du får din vara utan eventuella reklamationer
ska ju även dom fungera.
Så även om du någon gång behöver exempelvis reservdelar.
Råd & Rön:s ”Svarta lista” är ett mycket bra hjälpmedel för att undvika
företag som
inte ser till kundens intressen. Listan finns på Råd & Rön:s hemsida
http://www.radron.se

Se till att det inte finns några oklarheter när ni gör upp om ett köp.
Det är alltid en fördel att få allt på papper med villkor m.m.
Glöm inte att ta namn på den du pratar med!

Om du handlar från företag utanför Sverige så gäller inte samma lagar och
det blir
svårare att hävda dina rättigheter. Ett lägre pris lockar många men det
finns även nackdelar.
Reklamationer blir mycket svårare och att få tag i eventuella reservdelar
kan bli svårt.
Om du handlar via någon privatperson så blir riskerna ännu större!

Att handla från lokala handlare är många gånger att föredra då du behåller
servicen i din närhet.
Att handla via tex. Postorder kan ge problem vid eventuell service eller i
form av extra avgifter
då du behöver komplettera från någon lokal handlare.

Hoppas att detta gett er någon hjälp på vägen och ett tips är att besöka
Konsumentverket på
http://www.konsumentverket.se där du finner all information du behöver för
att handla säkert.
Tänk på att det som verkar billigt för stunden kan i slutänden bli en mycket
dyr affär!



Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 2245
>