Köpråd
#40 - Vanliga fel på Golf/Jetta II 16V
Av: Johan Wing, 2009-01-27
Kaross:

Ställen där det brukar kunna finnas rost:

runt fram/bakrutan
under listen mot dörren vid framrutan (öppna dörren och titta)
på ovansidan av trösklarna, speciellt vid skarven på listen
på nerkant av stolpen mellan dörrarna
vid/på tanklocket
under stötfångaren bak, på sidan mot hjulhusen
på sidorna bak (den delan som skiljer jettan från golfen)
i kofferten (titta bakom tyget på sidorna)
precis ovanför bakstötfångaren, i hörnen på kofferten
bakom stötfångaren vid fästena på sidan (syns om man plockar bort tyget)
där bakluckan går ner vid låset (känn med handen på undersidan av plåten)
på bakplåten, där emblemen sitter.
under listen som bakluckan tätar mot
där gummistoppen på bakluckan går ner
där bakluckan har sin spets mot bakrutan (gäller jetta)
framför bränsleinsprutningspumpen
i bakkant på golvet
vid fästet för batteriet
vid fjäderbenstornen bak, det sätter sig skit runt bensin påfyllnings röret som gör att det rostar.

Dörrarna

i framkant/bakkant
vid handtaget
vid och under listerna

Motorhuven

i framkant
och under listen som sitter på undersidan längstfram

Framskärmar

vid breddarna
vid blinkersen
i nerkat vid fästet för front-läppen
i framkant bredvid lyktorna

Bakluckan (gäller jetta, golf också?)

under: list, spoiler, nummerskylt och belysning till nummerskylt.
i nerkant båda på fram/baksidan
på baksidan där skruvarna till listen med låset sitter
i bakkant mot rutan
Runt spolarmunstycket/torkararm alltid rost pga spriten(spolarvätskan)
Bakluckor av årsmodell 88-90betydligt sämre än andra årsmodeller

Motor/Växellåda (16v)

Ventilknack (lyftarna är ofta kassa, kostar ca 2kkr att byta och är ett utmärkt sätt att pruta )
främre motorfäste-ofta slut-dyrt att byta
Växellåda-missljud,växelcrunch mm, finns inga "bra" beg, renov som gäller
koppling, slirar ofta pga underdim, lätt och billig att byta
Fördelare läcker "alltid" olja-inte värt att fixa men bra att pruta med
tändkablar ofta dåliga och dyra
vattenröret runt motorn ofta upprostat(dyrt)
Läckage Ventilkåpspackning
fusk med kylvätska dödar toppackning(kolla i expkärl)
Oljetrågspackning
om den inte blir ordentligt varm/dålig kupevärme så har ofta termostaten fastnat öppen
lagrena i generatorn ofta tar stryk på 16V pga de höga varven
kamrem och spännare, bytt nyligen ? (viktigt på 16v)
Remmar
Övrigt läckage
Motoroljan
Avgassystem (det är vanligt med fel på grenrör/främre rör och det är både dyrt och jobbigt att fixa.)

Mekaniska saker som ofta krånglar

Bromsar bak, alltid nått problem, dyrt och jobbigt att fixa.
Bromskraftregulatorn sitter ofta fast / ger ojämnbromsverkan, se upp med mindre broms vä bak
Handbroms (armen i bromsoken kärvar ofta fast, vilket resulterar i att man måste byta oket)
Stötdämpare (fjäderbenslager)
Servo
Fönsterhissar
Sidospeglar
Bärarm/länkarms bussningar
Hjullager (har dålig livslängd men är ganska billiga )
Drivknutar
kylfläkten ofta glapp och högljudd
ofta fel på kupefläkt(funkar bara på trean)
Insprutningspumpen (låter den mycket kan det vara dags att byta...dyrt!)
backljuskontakten verkar vara tillverkad av lego(funkar aldrig)
Spolarmunstycken fram/vid rutan (det är inte krav på fungerande spolning vid ljusen längre men det är ju bra om de
fungerar.)

Övrigt

Kontrollera:
Kodlås (Fungerar sällan men är utmärkt stöldskydd, reservdelar finns inte längre)
om plåten och plasten under stötfångaren är hel
om golvmattorna är fuktiga(det brukar läcka vatten genom dörrarna om plasten i dörrana är trasig/bortplockad.)
att inredningen är fin förutom förarstolen som brukar vara sliten vid insteget
om dörrarna skrapar när man öppnar(dåligt smörjda gångjärn)
kolla alla lås, bakluckan fungerar sällan
ofta jordfel på baklampor
ofta dåliga piratframlampor med uselt ljusutbyte(typ biltema)
Däcken
Service boken
att bilen är besiktigad och skatten är betald

Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 4264
>