Besiktning
#16 - Besikta trimmat?
Av: Gustav Ulander, 2009-01-27
Det finns en viktig skiljegräns när det gäller att besikta ombyggda fordon - fram till årsmodell 1975 och efter 1975.

Till och med 1975 gäller:
Du får byta motor i bilen, förutsatt att motorns effekt och vridmoment ligger inom tillåtna värden. Tillåtna värden kan vara ökning med max 20% effekt, max 10% vrid, eller andra värden som biltillverkaren anger, eller max 10 kW/100 kg tjänstevikt. Det kan krävas regbesiktning som ombyggt fordon för att få bilen godkänd med högre effekt än original. Du får också ändra en befintlig motor (turbo, kompressor, trimkam osv.), men den måste klara CO-gränsen på max 4,5% vid tomgång (ännu äldre bilar är även i vissa fall undantagna från denna gräns).

Efter 1975 gäller:
Bilen måste ha en motor som är avgascertifierad, sämst motsvarande bilens årsmodell. Det betyder att motorn inte får ändras så att avgascertifieringen sätts ur spel - du får inte byta kam, inte hänga på turbo eller kompressor, inte byta från insprutning till förgasare, inte chiptrimma. Motorn måste vara komplett med all avgasreningsutrustning (katalysator, lambdasond, kolkanister osv). Det kan också krävas en komponentkontroll hos en auktoriserad verkstad som intygar att motorn är identisk med den som avgascertifierats. Dessutom måste motorn uppfylla samma krav på maxeffekt som ovan, dvs ökning med max 20% effekt, max 10% vrid, eller andra värden som biltillverkaren anger, eller max 10 kW/100 kg tjänstevikt. Det kan krävas regbesiktning som ombyggt fordon för att få bilen godkänd med högre effekt än original.

Undantag:
Självklart finns några undantag - vissa privatimporterade (flyttgodsimporterade) bilar behöver inte uppfylla avgaskraven, rallybilar dito.
Amatörbyggda fordon kan ges dispens (kostar runt 7000:-), för att fordonet skall kunna räknas som amatörbyggt måste du ha utfört visst konstruktionsarbete själv. Dessutom krävs då SFRO-besiktning.

Vanliga frågor:
"Men om jag har intyg från tyska TÜV på att de godkänner ombyggnaden?"
- Det hjälper inte, än så länge godkänns inte TÛV-intyg i Sverige.

"Om jag besiktar som ombyggt fordon då, och SFRO godkänner bygget?"
- Enligt Vägverket så ger registrering som ombyggt fordon inga lättnader i avgaskraven. SFRO kan bara intyga att bilen klarar effekten, de har inget att göra med avgaskraven.

"Men en kompis kompis har besiktat sin Golf/BMW/whatever (nyare än 1975) med turbo, och de sa inget?"
- Ibland ser inte besiktningsmannen att bilen är ändrad, eller så struntar han i det. Bilen är dock ändå olaglig om turbon inte skrivits in i regbeviset.

"Jag vill importera en turbokonverterad nyare bil från ett EU-land, går det bra?"
- Nja, det kan göra det, om turbokonverteringen är gjord så att bilen är typad som ett "eget" bilmärke i EU (EES)-landet. Annars gäller att man bara får ta in bilar i standardutförande (avgasmässigt).

"Men det var ju en nyare Golf i Bilsport som hade turbo, hur har han gjort?"
- Förmodligen besiktas bilen utan turbo, och körs olagligt resten av tiden. Blir man stoppad i en flygande besiktning kan man få föreläggande om registreringsbesiktning eftersom motorn inte längre överensstämmer med avgascertifieringen. Då måste man ändra bilen så att den uppfyller avgascertifieringen (dvs bygga tillbaka till original - eller så att det ser original ut) och besikta.

"Hur skall jag då göra för att turbo/kompressortrimma min nyare bil?"
- Antingen får du köra olagligt, eller så kan du stoppa i en motor som är avgascertifierad med turbo/kompressor (till exempel 850 T5 i Volvo 240). Ett tredje alternativ är att bygga om så mycket att du kan regga som amatörbyggt fordon. För att kunna göra det måste du ändra mycket - "flipfront" med egentillverkade ramben/innerskärmsersättande rör och annan hjulupphängning kan vara ett sätt.

"Men chiptrim är väl OK?"
- Nej, faktiskt inte, eftersom chiptrimmet förändrar motorns styrsystem, och därmed avgascertifieringen. Något undantag finns, som Volvos "plussats". Nu är det en gång så att chiptrimmet är svårt att upptäcka, så risken att åka fast är minimal. Idag är det enda "straffet" krav på ombesiktning om det ändå upptäcks.

"Större turbo och intercooler på en bil som är avgascertifierad med turbo då?"
- Detta är ett gränsland - turbon behöver i sig inte påverka avgascertifieringen, inte heller intercoolern. Blir det debatt om detta hos SBP kan de kräva att en auktoriserad verkstad gör en komponentkontroll och intygar att motorn uppfyller avgascertifieringen, och då är det verkstaden som bedömer (vet?) om turbon ingår i de delar som omfattas av avgascertifieringen.

"Vad kostar det att regga som ombyggt respektive amatörbyggt fordon?"
- Regbesiktning som ombyggt fordon kostar just under tusenlappen med vägning. Om besiktningsmannen kräver intyg från tillverkare brukar det kosta några hundringar också. Amatörbyggen blir dyrare, regbesiktningen kostade senast jag kollade en bit över 1000:-, sedan tillkommer miljödispensavgift (7000:-), skrotningsavgift samt eventuellt något mer.

Denna punkt är sammanställd av Gustaf Ulander.

Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 2973
>