Övrigt
#47 - Grundservice
Av: Homer Simpson, 2009-01-27
Minst 2 ggr om året bör du företa en ordentlig service av bilen. Lämpligen då vår och höst. Detta gäller även om du har bilen avställd under vintern. Lämpligt serviceintervall kan vara 1500 mil eller enligt instruktionsboken. Användningsätt påverkar också.

Olja och oljefilter byter du. Titta på den gamla oljan, hittar du metallpartiklar i den har du antagligen ett motorras på G. Är det mycket bensin i oljan kan antingen din motor vara sliten eller förgasare/insprutning defekta/feljusterada. Kan ge motorskador om du fortsätter köra. Du kan även titta, lukta och känna på oljan med jämna mellanrum. Du känner (om du jämför med ny) när oljan blivit dålig, luktar ofta annorlunda också.

Luftfilter byter du på en gång.

Kolla på däcken noga, har de spår av snedslitning behöver du göra en hjulinställning. Kolla noga först om någon bussning eller något blivit sliten och byt då denna del.

Kolla motor och växellåda efter läckage. Än läcka brukar inte sluta, bara läcka mer och mer.

Har du en syncro/4motion bil kolla att bakaxeln inte läcker, ganska vanligt efter några mil och ett effektivt sätt att döda bakaxeln.

Luftryck i reservhjulet. Skulle du behöva använda det är det inte skoj att ha ett tomt reservhjul.

Vår

Kontrollera nivå på kylarvätska och spolarvätska.

Byt bromsvätska. För att bromsarna ska fungera bra BÖR den bytas 1 gång om året. Bromsvätskan drar åt sig fukt och vatten kokar vid lägre temperatur än bromsvätskan. Kokar vattnet blir det luftbubblor. Och under sommaren är det större chans att du utnyttjar bromsarna till max, inte alltid det händer på is.

Höst

Är det höst och du inte kommer ihåg när du bytte torkarblad sist, byt nu så har du fräscha blad när sikten blir sämre i mörkret.

Kontrollera kylvätskans frysskydd. Fyll på med glykol om behövligt.

Spolarburken ska du också se till att du har tillräckligt med frysskydd i.

Ta en titt på batteriet. Kolla att nivån är rätt om du har påfyllbart batteri, använd destillerat vatten till rätt nivå om det behövs. Om du inte har en 'belastningstestare' kan du göra ett ovetenskapligt test ändå. Men gör det på plats där du har fungerande batteriladdare och några timmar på dig, kanske innan du lägger dig...
Slå på tändningen, halvljus och fläkten. En 20 minuter halvtimme bör bilen kunna stå så och du ska kunna starta den efteråt. Lyckas detta inte lär du få problem att få igång bilen när det är kallt, kanske läge att byta batteri innan du står och svär.

Dörrlister. Gör rent dessa noga från all fukt. Finns olika silikonmedel för att smörja in dessa också, tänk på att lackerarna hatar silikon på lacken...

Smörj huvlås, dörrgångjärn etc med vitt litiumfett. Eventuellt tar du bort dörrlås och tvättar dessa noga och torkar dem.

Kolla hur det ser ut i friskluftsintaget, rensa bort gamla löv och kvistar om behövligt. Dessa håller fukt och gör att det tar längre tid för dig att få bort frost från rutorna.

Lite mer sällan

Vissa saker behöver du inte byta varje år, men kanske vartannat var tredje år istället.

Kylarvätskan är en sådan del. Den bör bytas nång gång ibland, detta då de antikorrisiva ämnena blir dåliga med tiden. Även smuts från motorn kan åka runt, avlagringar bildas med gammal glykol. Skölj ur motor och kylare med vattenslang när du byter. Vet du inte när det var gjort senare, köp en kylarrens och följ instruktionerna innan du byter.

Växellådsolja. Vw tycker att den håller bilens livslängd, och varför inte. En 10 -> 15 år gammal bil med rasad låda, kass motor etc är ju inte mycket värd och skrotas antagligen. Men bryr du dig om bilen byter du den då och då. Vart annat motoroljebyte om du kör hårt, och åker på lite banträffar etc. Är det en ren rulla till jobbet bil kan du byta vart annat eller vart tredje år.
En låda med ny fräsch olja växlar ofta lättare, och ger LÄGRE bränsleförbrukning. Kanske inte direkt märkbart, men testar du i labb så kan du se sådant.

Drivknutar. Fettet i drivknutarna slits också, hur mycket beror lite på effekt och körning. Men plocka lös axlarna och torka bort så mycket gammalt fett du kan, och fetta in med nytt fett. Gör likadant med bakre hjullagern när du ändå är i farten.

Vid mycket aktiv körning

Kör du på alla banträffar du hittar, och gärna mycket hårt ändå så bör du ha lite tätare bytesintervaller/kontroll på transmissionsdelar, hjullager och bromsar. Byt hellre för ofta än för sällan.
Och skippa det där med 'longlife' olja på nyare bilar, vid bankörning etc är det shortlife på motorn som blir resultatet.



Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 2373
>