Nyhetsarkiv
Volkswagen och E.ON storsatsar på STCC med gas i tankarna - 2008-12-17

Flerfaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom och Patrik Olsson är förarna när energiföretaget E.ON går in i STCC 2009 med två gasdrivna Volkswagen Scirocco. Syftet är att visa på potentialen i biogas - ett mycket miljövänligt bränsle som E.ON planerar att introducera på ännu bredare front.

Ryktena har surrat under hösten men nu är det alltså offentligt: E.ON ställer upp i STCC 2009, tillsammans med sin huvudpartner Volkswagen.

De bilar man kommer att tävla med är Volkswagen Scirocco - en bilmodell som begick tävlingsdebut på 24-timmars på Nürburgring i maj 2008. Då vann bilen sin klass och blev totalt elva av 219 bilar.

Det unika med STCC-versionen av Scirocco är att den är gasdriven.

- STCC är ett utmärkt tillfälle att visa upp Sveriges klimatsmartaste drivmedel - biogas. Den här bilen ser vi som ett nästa steg i vår satsning på biogas till fordon, eftersom den visar att biogas är som alla andra drivmedel - bara bättre, säger Håkan Buskhe, koncernchef för E.ON och fortsätter:

- Satsningen är dessutom ett bra exempel på ett nödvändigt samarbete med övriga aktörer på fordonssidan - i detta fall Volkswagen.

E.ON är landets ledande aktör på biogas. Företaget producerar det förnybara alternativet, bygger tankställen och säljer gas.

Det svenska team som ska driva hela satsningen - som till att börja med görs på tre års sikt - är Brovallen Motorsport, med STCC-profilen Tobias Johansson i spetsen.

Tobias har under de nio senaste åren drivit sitt eget privatteam i STCC, men har också ett förflutet inom Audi-teamet KMS.

- När E.ON frågade mig om jag ville ta hand om deras STCC-satsning behövde jag inte fundera särskilt länge. Jag har svårt att tänka mig något mer inspirerande inom svensk motorsport än att få introducera ett helt nytt och dessutom klimatsmart bränsle, säger han.

Bakom ratten på en av bilarna finns en av de mest framgångsrika inom svensk motorsport genom tiderna - örebroaren Fredrik Ekblom, 38. Han har stor rutin från STCC - ett mästerskap som han vunnit tre gånger tidigare, senast 2007.

- För mig innebär detta en stor utmaning. Jag har tävlat i STCC i sammanlagt nio säsonger så att få vara med från starten i ett helt nytt racingkoncept med tydlig miljöprofil känns nytt, fräscht och oerhört spännande, säger han.

Teamets andre förare Patrik Olsson, 20, har internationell erfarenhet efter två år i Volkswagen Polo Cup där han blev tvåa 2006. För Patrik är STCC en dröm han haft i många år.

- Många har tävlat där i flera år och kör mycket på rutin och de kan varenda bromspunkt. Själv ska jag nu skapa mig den rutinen för att kunna utmana om topplaceringar förhoppningsvis mot slutet av säsongen vilket är mitt mål för året på banan. Det ska även bli väldigt inspirerande att få Fredrik som teamkamrat och jag hoppas kunna lära mig av en mästare, säger han.

De båda racingbilarna är byggda av Volkswagen Motorsport i Hannover.

Premiär för efterlängtad gasbil: Passat TSI EcoFuel Sportline - 2008-12-13
Passat TSI EcoFuel är marknadens första gasdrivna bil som kombinerar turbo och direktinsprutning. Med låg miljöpåverkan, lång räckvidd, bra prestanda och låga driftskostnader blir denna nyhet ett intressant alternativ för många svenska tjänstebilsförare. Passat TSI EcoFuel visas just nu på Bologna Motor Show och får svensk premiär i februari.

Med Passat TSI EcoFuel börjar en ny era för gasdrivna bilar. Fram till nu har bilar drivna med gas – som är ett mycket miljövänligt bränsle – inte kunnat erbjuda särskilt bra prestanda. I och med den 110 kW/150 hk starka Passat TSI EcoFuel blir det, tack vare turboladdning och direktinsprutning, en ändring på detta.

Lanseringen av Passat TSI EcoFuel, som erbjuds såväl i sedan- som Variant-utförande, sker i februari 2009. Grundpriset är 278 500 kronor för den manuella sedan versionen. I båda fallen är en sexväxlad manuell växellåda standard. Sjustegs DSG-växellåda finns som tillval och bidrar till en ännu lägre förbrukning.

Världens första direktinsprutade turbomotor för gasdrift förbrukar inte mer än 6,4 Nm3 biogas (6,3 Nm3 med DSG) per 100 kilometer vid blandad körning. Det leder till CO2-utsläpp på 123 g/km (119 g/km med DSG). Vid körning på biogas reduceras dessutom nettoutsläppen med cirka 85 procent.

Passat TSI EcoFuel är designad för att vara monovalent. Bilen har en bensintank, men syftet med den är att vara en bränslereserv. Med andra ord behöver man inte manuellt skifta från gas- till bensinläge.

Redan vid 1500 varv/minut utvecklar motorn ett vridmoment på 220 Nm. Det finns tillgängligt upp till 4800 varv/min och ger sportiga prestanda. Denna Passat accelererar från 0-100 km/h på 9,8 sekunder. Toppfarten är 213 km/h.

Lång räckvidd

En annan intressant siffra gäller räckvidden. Med de 22 kilo gas som ryms i tre tankar under bilens golv plus 31 liter bensin kan Passat 1,4 TSI EcoFuel klara en räckvidd på nästan 900 kilometer. Enbart på gas kan bilen köras cirka 500 kilometer.

Genom att använda TSI som en ”gasbrännare” har det krävts en del modifieringar i motorteknologin. När motorn körs på gas blir det – till skillnad från bensin – inte någon extra smörjning och trycket är högre. Det gör att ventiler, kolvringar och kolvar måste vara hårdare eller förstärkta. Samtidigt har turbon gjorts mindre och särskilda insprutningsmunstycken för gas har integrerats i insugningsröret.

En nyutvecklad styrenhet styr inställningen och omkopplingen mellan de två operativa lägena. Systemets fördelar är uppenbara, eftersom Passat TSI EcoFuel inte bara är bränsleeffektiv och ekonomisk, utan också mycket ren. Den klarar förstås även kraven för kommande miljöklass Euro 5.

TSI-motorn är i sig en faktor som bidrar till att bilen är både körglad och bränslesnål. TSI är i fallet Passat EcoFuel Volkswagens prisbelönta twincharger-motor med såväl turbo som kompressor. Det är ett så kallat ”downsizing-koncept” som leder till att motorn, trots en så pass liten cylindervolym som 1,4 liter, kan erbjuda goda prestanda samtidigt som förbrukningen är låg.
>