Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    pb81
    Gäst

    montera kamrem golf gti mk1

    Tjenna!
    Håller på med alla jävla markeringar hit o dit nu när jag skall sätta på kamremmen? Blir inte klok på det här.. Står så konstigt i manualen jag har, stämmer inte riktigt.

    Någon som kan kladda ihop en fin liten guide. (bilder skadar inte)

    Mvh // Paul

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Botten delen ska ställas i övre död punkt (ÖDP), det in träffar när kolv n1 (från kamdrevet räknat )och kolv nr 4 står i absolut topp läge. Det ska finnas en markering på drevet som sitter på vevaxeln som ska stå mitt för ett märke som sitter på kåpan bakom. Det bästa sättet att få kolven helt i topp är att ta nåt långt ner igenom tändstifts hålet (på 16v iallafall) för att kolla på märket på veven kan ibland visa fel men kolla iallafall att du är på samma varv, att du kan se märket.

    Kamdrevet har en markering på baksidan mot topplocket om inte jag minns fel. Det märket ska vridas så att det står i linje med men övre kanten på toppen (den kant som ventilkåpen ligger på) framåt mot färdriktning.

    Det kan kanske som på 16v finnas en markering på ventilkåpan, dvs står du på sidan av bilen och tittar precis ovanför kamdrevet så finns där en pil i så fall, då ska det också finnas ett könslag i drevet som du ska kunna se från samma plats

    I övrigt får nån mk1 expert svara ifall det finns nåt special special ;-)

    En väldigt snygg 2min ritning
    EDIT
    Senast redigerad av Mr dOhC den 2008-03-29 klockan 15:24.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Montera remhjulet på vevaxeln, märket på det hjulet ska möta märket på mellanaxlenshjul. Märket på INSIDAN (mot toppen dvs) ska ligga i nivå med toppens överkant på framsidan.

    Tar du efter märket på UTSIDAN så kommer bilen att gå så här:

    http://www.youtube.com/watch?v=kmg-EAoh3vU

    Talar av erfarenhet!
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  4. #4
    pb81
    Gäst
    ok de 2 nedre hjulen så skall märkningen peka mot varandra.. den är ju lätt då.. Men jag har ingen markering på kamdrevet på den sidan.. kanske är så att någon klåpare monterat det hjulet på fel håll om det nu går hehe

    Hmm kan ju ta bild så ni ser kanske

  5. #5
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pb81 Visa inlägg
    ok de 2 nedre hjulen så skall märkningen peka mot varandra.. den är ju lätt då.. Men jag har ingen markering på kamdrevet på den sidan.. kanske är så att någon klåpare monterat det hjulet på fel håll om det nu går hehe

    Hmm kan ju ta bild så ni ser kanske
    Det passar bara åt ett håll, kamdrevet är enda drevet där man verkligen behöver markeringen. Veven kan man se på svänghjulet eller ettans kolv och aggregataxeln kan man kolla på rotorn (ska peka mot ettan). Ettans nockar ska peka "upp" när motorn är nollad, men svårt att gå efter det då en kugg hit eller dit knappt gör synbar skillnad, men bilen går som skit. Du skulle gjort en markering innan du tog loss gamla remmen =) Nej då, men det måste finnas en markering, det är inget "spår" eller "skåra" utan bara en liten prick. Finns en likadan prick på utsidan av drevet med.

  6. #6
    pb81
    Gäst
    Antar att det skall ut så här någonting då?
    Känns som att det kan bli svårt att få det rätt om pricken(markeringen) på kamdrevet skall gå mot kåpan.. Blir ju lätt en kugg fel. Och det där med att kolla kolven om det är i dödläge är ju svårt när toppen sitter på hehe..
    Men det är väl bara att ha de båda hjulens markeringar mot varandra som på bilden nedan?


    Senast redigerad av pb81 den 2008-03-30 klockan 00:37.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Att kolla dödläge görs lätt med lång skruvmejsal och urplockat stift på ettan.

    Översta markeringe ser bra ut. Kanske lite längre ner. Brukar halka rätt när man lägger på remmen.

    Nedre tror jag inte stämmer. Du måste ha på remhjulet på mellanaxeln monterat och det är markeringen i det remhjulen som ska möta pricken.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8
    Sebbe
    Gäst
    Precis som Manny skriver så kollar du om ettan är i öd genom att skruva ur stiftet och känna med en lång skruvmejsel. Du kan även se på svänghjulet om motorn är i öd. Finns en markering som ska vara synlig i hålet på växellådan (där man kollar när man ställer tändningen).
    Sen är det markeringen på drivremshjulet och aggregataxelhjulet som ska mötas, så du måste sätta dit det.
    Gällande markeringen på kamremsdrevet så ska den inte gå i linje med kåpan utan i linje med packningsytan mot toppen, skiljer ett kugg där, finns en tråd om det i gamla forumet. Det brukar sällan bli rätt första gången. Allting har en förmåga att röra sig när man spänner remmen. Jag brukar sätta markeringarna lite ifrån varandra, så när jag spänner så hamnar de i linje, funkar ibland.

  9. #9
    pb81
    Gäst
    Ok så är det markeringarna på remhjulen jag skall gå efter istället.
    för hänger jag på de hjulen så kommer ju inte markeringanrna att synas längre

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Nej nej, bara remhjulet på mellanaxeln ska på. i det finns ett hack, det hacken ska möta pricken i nedre hjulet.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014


    Bättre än så här blir det inte. Förstora bilden.
    Senast redigerad av Manny den 2008-03-30 klockan 12:55.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  12. #12
    pb81
    Gäst
    Ahh den var ju riktigt bra..
    lite lättare att se där, så grovt inställd är det då
    CA kl 15
    CS kl 12
    AUX kl 09

  13. #13
    pb81
    Gäst
    Men är det inte typiskt.. jag har inte den där markeringen på remhjulet...

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Det måste du ha, den sitter på alla 8v. Om den inte har rostat bort. Ta en närbild på den vettja.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  15. #15
    pb81
    Gäst
    nä helt blank är det.
    aja få vänta tills jag får på svänghjulet istället

  16. #16
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Det är alltså INTE remhjulet på vevaxeln du ska titta på, där finns inget märke, det är remhjulet till MELLANAXELN jag pratar om. Bara så vi har förstått varandra rätt.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  17. #17
    pb81
    Gäst
    yepp ingen markering på någon av hjulen hehe

  18. #18
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pb81 Visa inlägg
    yepp ingen markering på någon av hjulen hehe
    Det behövs inte. Bara du har markeringen på kamdrevet så är det inga problem. Känn med en lång mejsel ner genom tändstifthålet till ettans cylinder, när den är i öd så är veven nollad. Sen vrider du rotorn så att den pekar mot ettans tändkabel, då har du tändningen nollad, sen är det bara på med remmen, dra runt ett varv och se så inget tar i. Provstarta, ställa tändning, klart.

  19. #19
    pb81
    Gäst
    Yes få göra så.
    Bara få ut den gamla skiten först, allt tar sån jävla tid hela tiden.
    Hoppas det blir bra väder till helgen så man kan plocka ut den gamla motorn o åka till skroten o slänga skiten...

    HAHA kommer bli som i filmen transformers sen.. blingbling motor och skruttbil.

  20. #20
    Bastard66
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Det behövs inte. Bara du har markeringen på kamdrevet så är det inga problem. Känn med en lång mejsel ner genom tändstifthålet till ettans cylinder, när den är i öd så är veven nollad. Sen vrider du rotorn så att den pekar mot ettans tändkabel, då har du tändningen nollad, sen är det bara på med remmen, dra runt ett varv och se så inget tar i. Provstarta, ställa tändning, klart.
    på en gti 8v så bör väl inget ta i eller?? :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin