Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 145
  1. #61

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92

    Lite uppdatering!

    Jag var hemma i helgen och passade på att göra klart stripesen på hela bilen. Lite pyssligt och det gällde att ha lagom med såpa för att det skulle bli bra. Här är en bild på ena sidan när den var klar. Jag är nöjd med resultatet.



    Vad beträffar motorn så jobbar jag så mkt jag orkar med den. Just nu är blocket i stort sett klart. Jag håller på att montera ventiler i toppen och slipar in dessa. Dags att mäta upp volymen så det är lika på alla förbränningsrum. Jag återkommer med bilder på motorn.

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Tjusigt.
    Avis på färgen och skicket.

  3. #63
    Holmgren
    Gäst
    Kommer bli så snygg...

  4. #64

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92

    Renovering av motorn.

    Då är ventilerna monterade efter att förbränningsrummen är polerade. Återstår att mäta in volymen för att få dem exakt lika och räkna ut exakt kompförhållande. Sedan bli det planing när jag vet förhållandet.

    Toppen är lite portad och polaren har svarat och fräst nya hållare för spridarna så att insprutaren blir mer stadig samt att den inte kommer ner så långt i kanalen och därmed frigör för lite mer luft. Blev nöjd med resultatet i alla fall. Nya bultar och tätningat för spridarna är köpta. Hoppas att toppen monteras de närmsta veckorna.




    Bild på nya hållare för spridare.



    Polerade förbränningsrum.

  5. #65

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Underbart att se!
    Kommer bilen ut till sommaren 2010?

  6. #66
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Kul att se att det går framåt!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  7. #67

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Tack. Tveksamt om jag hinner får klart den i år, men inte omöjligt i alla fall. Målet att montera i moton till jul känns inom räckhåll i alla fall.

    Vid hittils gjorda uppmätningar och beräkningar så är just nu kompförhållandet 11,8:1 vilket känns för högt, eller? Positivit var dock att det inte krävs ngn justering då volyen var i stort sett samma på alla fyra. Kommer att ha vassare kam men är ändå osäker på förhållandet. Dock gäller detta om kolven ligger jämns med kanten på blocket. Ligger den något lägre blir kompförhållandet ngt lägre, går den över blir det ännu högre tyvärr. Har inte motorn här så jag kan mäta tyvärr. Någon som vet?

    MvH

    Henrik

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Det låter ju lite högt, skulle du köra med original K-jet? du kanske bör fixa ett KE-jet med knacksensor, annars är det ju ganska viktigt att du har koll på tändning etc.

    Har du räknat rätt? är blocket eller toppen planade/nerslipade för att öka kompet? är vaken blocket eller toppen planade i syfte att höja komp så har du väl 10:1

    Jag snackade med en jäkligt kunnig kille på VWvortex ang. kamaxlar och komp. börjar du vara nära 11:1 eller högre bör du minst ha en 276 eller högre då högre komp gillar kammar med längre durationer.

  9. #69

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Jag tror jag räknat rätt. För att utgå från var det var orginal räkande jag baklänges om fromeln och fick då att kompvolymen skall vara 49,4 orginal bara för att ha ngt att jämföra med.

    Då jag satt i högkompkovlar som syns på tidigare bilder i detta inlägg konstatera jag att nuvarande uppmätt volym i förbränningsrum är 31 ml (kubilcentimeter) vilket för övrigt är en G60 topp. Topppackningen är 2mm hög (40,5*40,5*3,14*2) ger 10,3 ml. Totalt blir då 31+10,3= 41,3 ml. Om nu kolvarna ligger jämns med blocket (vilket jag ej kunnat kolla än tyvärr) så påverkas dessa inte kompvolymen ytterligare vilket i så fall skulle ge (445,3 + 41,3)/41,3 = 11,78.

    Skulle det nu vara så att kolven går ovanför blocket ngt så blir kompförhållande högre. Jag hoppas dock att så inte är fallet utan att de ligger ngt nedanför och således minskar kompförhållande.

    Vad gäller kamen så har jag en Shrick 286 gaders vilket både gynna det högre kompförhållandet som Janne mycket klokt påpekat. Om jag nu skall höja kompförhållandet ser jag den enklaste utvägen att ha en något tjockare packning. Var kan man köpa en sådan?

    MvH

    Henrik

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    DÅ har du garanterat räknat rätt, jag är bara trött i skallen och glömde bort dina högkompskolvar.

  11. #71

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Då var det äntligen klart för att lyfta i motorn.


  12. #72

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Nytt urtrampningslager monterat när det ändå var enkelt att montera med växellådan ute.


  13. #73

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Och så var motor och växellåda på plats. Det återstår dock en del kvar att montera i motorrummet.


  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Fint med julledigt!
    Då får man lite gjort iaf.

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    fyfan va fint meckande.

    kom förbi vårat garage i sumpan en svän i jul

  16. #76

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Ja det hade varit skoj. Jag skall försöka komma förbi i mellandagarna. Är ni där på dagarna eller åkvällarna i mellandagarna?

  17. #77

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Då var även kofångaren monterad. Återstår grill och sarger fram.




    Fixade även till sargerna runt lysena fram.


  18. #78

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Fortsätter med grillen. Har totalt 5 extralysen men bara ett som var i bra skick och som duger för montering. Är det ingen som har ett Hella extralyse liggande i bra skick som jag kan få köpa? Får väl lägga in under köpes igen. Har även köpt nytt GTI-märke till grillen. Är det rätt placering som jag lagt det på bilden?


  19. #79

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Borbos
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    1 197
    Usch vad vackert det blir !

  20. #80
    sgt_nelson
    Gäst
    blir ju helt galet fint de här!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin