Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647

    Dags att bya bil....dsg eller inte?

    Är ju inte så aktiv här länge men nu är det snart dags att byta bort sotkråkan (Golf '03 TDI 130) då hon rullat i stort sett klanderfritt i 16000 mil i min ägo (26k totalt). Jag vill hålla mig inom koncernen och i samma storlek: Golf/A3.

    Frågan är om man vågar köpa en bil med DSG? Jag har inte allt hållt mig informerad om hur dom funkar eller förbättringar som är gjorda men jag vill inte riskera köpa en bil som plötsligt kostar 10k plus i reparation.

    Motorn jag siktar på är TDI 140, årsmodell 11-13. Jag kör ca 3000 mil om året så automat vore väldigt skönt men det finns färre bilar med det i mitt prisintervall och sen är det frågan om hållbarheten...

    Vad säger den samlade kunskapen på forumet?

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    140hk TDI har väl alltid den 6-växlade DSG-lådan med våtkoppling. Den är betydligt driftsäkrare än den 7-växlade med torrkoppling som sitter på dom mindre motorerna (1,4 bensin och 1,6 diesel). Man har visserligen lite extra skötsel iom oljebyte i DSG:n var 6000:e mil, men den lådan tål väldigt mycket mer. Dom problem som varit med 7-växlade lådan har dessutom mest varit stora bilar som Passat som går som taxi. Inte enbart, men mestadels.

    Med den 6-växlade lådan, och dessutom i en mindre Golf, så hade jag inte tvekat en sekund. Sedan har du ju naturligtvis rätt i att det är mindre utbud. Man får kanske leta lite längre för att hitta det man vill ha.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Min DSG funkar underbart. Tror det är lite väl mkt skrämsel runt DSG7.

    Jag har inte ens fått den nya olja och mjukvara än, får se om den blir ännu bättre nästa v

  4. #4
    jesseboy73
    Gäst
    Jag skulle inte tveka utan gå på en DSG sexa. Lirar fint ihop med 2.0 tdi.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76
    Tycker DSG6 är en kanonlåda, har haft den 5 olika bilar R32, GTI, 2x Passat TDI170, Golf SC TDI150. Inte den minsta tvekan kring funktionen någon gång!

    Har även haft DSG7 i två olika Golf SC TSI140, var inga direkta problem men gillade inte känslan i denna låda. Var för mycket "gummibandskänsla", inte alls samma direkta växlingar som i DSG6. Tyckte även lådan i dessa bilar växlade alldeles för tidigt till 2:an med slirande som följd.

    Men eftersom du du har siktet inställt på en TDI140 är det ju DSG6 som gäller

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Som användare av en 2,0 TDI 170 med DSG6 och en 2,0 TDI 140 manuell 6-växlad så skulle jag helt klart rekommendera DSG6 (DQ250). Helt suverän kombination DSG6 + 2,0 TDI. Matchar motorn perfekt. Golf 6 med 2,0 TDI 140 och DSG är dock ganska ovanlig, GTD med 2,0 TDI 170 och DSG är kanske vanligare i så fall, värt att leta efter. Även Audi A3 8P med 2,0 TDI 140 är ovanlig i kombination med S tronic (Audis varumärke för dubbelkopplingslåda).

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Har själv ägt en octavia med 2,0tdi 140hk och dsg6. Nu har jag en passat 2,0 tdi 170hk dsg6 4 motion. Underbar låda till båda motorerna. Har kört totalt 10.000 problemfria mil med dessa bilar.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Tack för alla svar.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Har en golf6 tdi dsg och skulle aldrig välja manuell igen. Räcker med lastbilen man jobbar med samt Bruksbilen.
    Sjukt nöjd med dsg, både jag och kvinnan!

    Har dsg 7.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Bra skit DSG .. Inte omöjligt att nästa bild blir DSG med. Gillar iofs även manuella som mer ger en känsla av att man är en del av drivlinan, DSGn är lite som ett smart filter mellan dig och maskinen; men den gör det jäkligt bra.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    Har en golf6 tdi dsg och skulle aldrig välja manuell igen. Räcker med lastbilen man jobbar med
    På lastbilar är det i det närmaste ett museumsföremål man rattar om det fortfarande är manuellt!
    På åkeriet jag jobbar har vi nån enstaka manuell bil kvar, så man få tänka till lite innan man börjar veva runt bland "split" och "range", dom få gånger man åker på att köra en sådan!
    Både Volvos och Scanias senaste kopplingsfria lådor är rena drömmen att köra, tycker jag.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Möjligheten till två händer på ratten i alla situationer känns också mer modernt, säkert och samtidigt möjliggör det mer inspirerad körning på ett bättre sätt. Bara fördelar som jag ser det. Oljebytet för DQ250 ser jag som en liten kostnad i sammanhanget.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Kör en Scania 06a. Gör mig aldrig ledsen!
    Köp dsg

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Har inget alls emot DSG-lådorna när det gäller kvalitetsbiten, men jag är trots allt tveksam till att jag skulle välja DSG nästa gång jag byter bil, speciellt om det handlar om någon mer prestandabetonad modell. Tycker att man förlorar väldigt mycket av körglädjen jämfört med en manuell låda. Enda gången som jag saknar DSG-lådan något är vid stadskörning med köer och många rödljus.

  15. #15
    Raven
    Gäst
    Jag tänkte som AXL72 innan jag köpte min nuvarande bil. Ville ha kontakten man får med manuell låda och saknade inte automat alls. Men sen köpte svärfar en skoda fabia med dsg. Jag körde hem den från Växjö och hann på de milen bekanta mig mer med automat. Direkt kontakten försvann men känslan att slippa veva runt med spaken, koppla och växla stup i kvarten fick mig att, till nästa bil inte välja bort automat. Sen körde min sambo ovanstående fabia och sade att nästa blir automat.. 😀

    Nu har jag kört 2.0 tsi med dsg6 i drygt en månad. Saknar inte min förra manuella alls. Helt underbart, enda nackdelen är dock när jag som van från manuell ger gas, och sedan vill ha upp accelerationen ytterligare. Med en manuell ger jag mer gas och låter vridet jobba, med dsg så kuggar den ned och det blir ryckigt.. Det är enda nackdelen.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Jag tänkte som AXL72 innan jag köpte min nuvarande bil. Ville ha kontakten man får med manuell låda och saknade inte automat alls. Men sen köpte svärfar en skoda fabia med dsg. Jag körde hem den från Växjö och hann på de milen bekanta mig mer med automat. Direkt kontakten försvann men känslan att slippa veva runt med spaken, koppla och växla stup i kvarten fick mig att, till nästa bil inte välja bort automat. Sen körde min sambo ovanstående fabia och sade att nästa blir automat.. ��

    Nu har jag kört 2.0 tsi med dsg6 i drygt en månad. Saknar inte min förra manuella alls. Helt underbart, enda nackdelen är dock när jag som van från manuell ger gas, och sedan vill ha upp accelerationen ytterligare. Med en manuell ger jag mer gas och låter vridet jobba, med dsg så kuggar den ned och det blir ryckigt.. Det är enda nackdelen.
    Jag tänkte som dig när jag hade min förra bil som var en Polo GTI -13. Aldrig mer manuell låda, men sen köpte jag min WRC och fick en riktigt bra manuell låda, så då bleknade DSG:n snabbt i minnet. Med rätt manuella låda i rätt typ av bil så är det ett rent nöje att veva runt med spaken.

  17. #17
    Raven
    Gäst
    Skulle verkligen vilja testa en polo wrc någon gång. Hade tankar på att köpa en sådan istället för nuvarande. Men då min andra part ville ha
    Automat
    Backspegel som vinklar ned
    Backvarnare fram och bak

    Så föll det tyvärr..

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Tror inte att det är svart-vitt, utan att det beror på...

    - I valet mellan DQ200 (DSG7 för motorer med upp till 250 Nm vridmoment) och manuell skulle jag välja manuell växellåda alla gånger.
    - Polo WRC är en speciell bil, en smal modell. Där skulle jag kanske välja manuell även om det fanns DSG. DQ250 i så fall.
    - Jag har kört bilar med DQ200 och jag tycker att den växellådan känns och uppför sig på ett annat sätt än DQ250 (DSG6 för motorer med mer än 250 Nm vridmoment). Jag gillar inte de DQ200 installationer som jag har kört, jag har däremot gillat alla DQ250...mer eller mindre...
    - DQ250 + 2,0 TDI är en klockren kombination. Växellådan kör gärna en del på vridmomentet om man vill, men vill man så kan man också enkelt få den att skicka ner en växel eller två. Som jämförelse har jag kört DQ250 + 2,0 TSI (GTI) och upplevelsen är annorlunda. Jag upplever att i den kombinationen är växellådan mer "nervös", växlar gärna ner betydligt mer och hetsigare, en mer rycklig gång. Tror att jag har beskrivit detta tidigare i annan tråd, för länge sedan.

    Så i min värld beror valet mellan DSG och manuell på flera olika saker. Motor, vilken typ av DSG, bilmodell osv.
    Senast redigerad av Marcus den 2015-02-23 klockan 12:02.

  19. #19
    tobbelibobbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    - DQ250 + 2,0 TDI är en klockren kombination. Växellådan kör gärna en del på vridmomentet om man vill, men vill man så kan man också enkelt få den att skicka ner en växel eller två.
    Som nybliven Passatägare (2.0 TDI DSG -13) är just detta något som jag gillar. Att ett motlut och/eller gaspådrag inte alltid renderar i nedväxling, vilket jag upplever att de automater jag tidigare kört gjorde.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Ja, det beror nog väldigt mycket på vilken motor/växellådskombination man har. Min blev som natt och dag efter en omprogrammering av DSG:n.

Liknande ämnen

  1. DSG eller inte?
    Av Fredda79 i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 22:17
  2. köpa ny bil. cross caddy. dsg eller inte ?
    Av chrillev8 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-03-13, 07:41
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 11:35
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 22:38
  5. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin