Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414

    Vw Jetta Coupe 1985.

    Då var man tillbaka i gammelbils träsket igen efter några månaders frånvaro av gammelbil.
    Suget efter något fränt som man begriper mekaniken & kan frakta mig från Punkt A - B blev för stort.
    Har haft denna bil i sikte ett par år nu , känner personen som tog upp den till norrland för ett par år sedan (efter bilen varit en sväng neråt i sverige under ett par år).
    Känner även den person B som köpte bilen av person A eftersom vi alla jobbar inom samma koncern.
    Efter ett jävla tjat från min sida dels på Person B samt på hans kära sambo (som jag jobbar med dagligen) , blev det affär tidigare i veckan.....hon (sambon) var nog något less på att höra mig tjata under fikaraster och luncher om denna bil.

    Nåväl....bilen då?
    En Jetta Coupe årsmodell 1985.
    Styft 12.000 mil på mätaren och mycket välhållen av föregående ägare. (Service historik och besiknings papper bekräftar detta)


    Denna ska jag köra som brukskärra & planen är att det inte ska spåra iväg med denna bil.
    Men som med allt annat jag ägt.....lovar jag inte något om att det inte spårar.

    Rekond ut och invändigt avklarat.
    Nästa punkt är att gå igenom det mekaniska och fixa nå små skitfel jag stör mig på, lite service och allmän genomgång.














  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Äntligen
    Har haft en exakt lika.
    Samma färg , coupé och lyxutrustad.

    En riktig klassiker.
    Ryggsäcksklubben i norr.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Gamla fina Jettor är kärlek .. Verkar vara ett vackert exemplar.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Fina bilar det där, vårda den ömt ;-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Perfekt, fyllde ju veteran förra året också.
    Billigare bruksbil är svårt att hitta.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Imponerande fint skick på inredningen! Kåpan över kamremmen ser lite rostig ut, hoppas att den inte rostar av i något fäste för då kan man få ett tråkigt skaller-ljud och nya sådana kåpor verkar svåra att få tag i. På min gamla Golf har jag gjort en ful-lösning med naj-tråd för armeringsjärn som håller kåpan på plats och minskar skaller-ljudet.

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Då har man hunnit gå igenom det mekaniska på bilen och gett den en rejäl service och tusen andra småsaker.
    Olja och filter , bränslefilter , bränsleslangar , växellådsolja , kylvätska samt en tändinställning. (Kamrem och rulle samt remmar var redan bytt tidigare).
    Renoverade även växellänkaget samt justerade växellägena , så nu slipper man ha en grötslev till växelspak....lägena ligger som från fabrik så även känslan i spaken.
    Bytte även kona mellan avgasrör samt grenrör eftersom det var läkage.
    Så nu ska vi ge oss på div små detaljer som stör mig inne i bilen.
    Inredning samt reglage ska fungera samt sitta fast , bilen är ju bara 31 år gammal då ska det fan inte skramla.

    Det börjar närma sig urspårning.....jag menar bruksbil som inte skramlar och låter illa..

    Erfarenheten säger att gamla bränsleslangar sällan är hela , erfarenheten hade som vanligt rätt.





    Ny bromsvätska



    Ny växellådsolja , samt renoverat och inställt länkage toppat med en ny gummitrappa till växelspaken.











    Inställning av tändning och gasare , bilen var lite lågtänd men det är nu åtgärdat.





    Nu är bilen kittad med USB uttag så man kan ladda mobilen , snikversionen saknar cigguttag så jag byggde ett USB 5 volt istället.





    Störde mig på att choke indikerings lampan var trasig , så jag lödde dit en ny lampa.









    Fortsättning följer...........

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Tumme upp!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nytt kombiinstrument med varvräknare beställd i början av veckan med någorlunda rätt miltal också.
    Hastighetsmätaren sjunger på sista versen nämligen , funkar inte alltid som den ska har jag märkt & klockan står still, så jag byter ut den mot ett kombi med varvräknare istället för att repa.
    Trodde jag skulle få in det i bilen till slutet av veckan , men när man måste ringa och påminna bilskroten man köpt sakerna av 4 dagar efter beställning OCH betalning.....så gick dom planerna i rök.
    Inget stör mig så mycket som när dom man gör affär med "glömmer"/slutar kommunicera efter att man betalt sakerna och sagt att man GÄRNA vill han dom inom en rimlig tid.
    Blev ett telefonsamtal fredag morgon till berörd skrot , sen jävlar var paketet på väg.

    Sen har jag budat in lite "bra att ha" grejer på tradera också för en godis peng.
    Dom hamnar bland allt annat "bra att ha" till MK1/2 i garaget.

    Jag behöver ett MC kort och en varm sommar , annars spårar även denna bil...för MK7:an jag väntar på lär jag inte få bruka.

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Riktigt fin Jetta

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jettan rullar på.
    Behöver knappt bensin , men dock lite kärlek..så man börjar få lite dåligt samvete eftersom hjärtat brinner för gamla klassiker.
    2 nya framhjulslager väntar på tid i garaget i övrigt har den inte ont någonstans.
    Hämtade ut vår nya Golf strax före påsk , men den har jag knappt suttit bakom ratten på , så Jettan rullar på dagligen med mig bakom ratten.
    Har lite saker/projekt att avsluta nu under Maj , men efter det ska Jettan få lite kärlek & kanske projektforumet en uppdatering i ämnet.

    Hade in Golfen på Drop Off behandling (keramiskt lackskydd) för några veckor sedan , så jag släger upp lite bilder på den i väntan på nått bättre att visa upp.

    Golfen är så trist att starta ett projektforum om , jag leker mest bara runt med VCDS i den....i övrigt håller jag den orginal.
    Då finns det inte mycket att skriva om.

    Namn:  12963731_1591698717788901_2222128440650424191_n.jpg
Visningar: 1065
Storlek:  75.1 KBNamn:  12987023_1591698711122235_3726422711768534235_n-2.jpg
Visningar: 1006
Storlek:  37.6 KBNamn:  12993595_1591698731122233_6638647868999044679_n.jpg
Visningar: 1003
Storlek:  68.0 KBNamn:  13007202_1591698737788899_4863681431258834416_n.jpg
Visningar: 1019
Storlek:  35.6 KB

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Ett tag sen man skrev , men det är bara positivt.......för då har jag hållt löftet om bruksbil OCH det har ej spårat ur.
    Iaf , ny koppling monterad , Nya packboxar till vxl låda och ny vevaxeltätnkng samt nya hjulllager runt om.
    Kommer att rulla en evighet efter denna kärlekshelg.
    Jag är nästan beredd att skriva att detta är en av dom billigaste (!) och bästa bilarna jag ägt.....mest troligt för att den ej spårat ur.
    Nya 13" sommardäck har den visst också fått.......till en summa mindre än en ordinarie krogkväll på stan inklusive taxiresa.
    Den bara rullar och rullar , bara men ger den en tank bensin var 4:e vecka.
    Kan inflika att den "gamla" kopplingen rullat drygt 1500 mil pga av att den som bytte den senast struntade i att byta packboxarna på vxl lådan , så kopplingen var dränkt i olja.
    Kan säga som så här.......packboxen i centrum av ingående axel (där pinnen löper) var obefintlig , samt att vevaxeltätningen fuktade rätt rejält samt att packboxen på ingående axel säkerligen suttit sen 1985 då bilen lämnade fabriken.

    Dessa saker var "bytta" enligt kvitto i samband med kopplingsbyte för 3år sedan , på en univerisal verkstad i en stad söder ut.

    Mk7:an då (Den dyraste bilen jag någonsin ägt)?

    Den har varit in och fått Dropp off behandling av rutorna också , efter att jag fått bort kalkavlagringarna på rutorna efter mycket möda och besvär.
    Även firman som behandlade rutorna drog ett varv med lera på rutorna innan dom la den slutgiltiga
    behandlingen.
    I övrigt MISSTÄNKER jag att bilen funkar som den ska , för jag har inte hört nått annat.

    Är som sagt min kära sambo som brukar MK7:an dagligen , jag brukar köra den 1 gång i veckan då den ska tvättas.
    Vad gör man inte för att hålla kärleken vid liv.?
    Vi äger (ekonomiskt) 50% var av bilen vilket innebär hon kör....jag tvättar.

    Skickat från min Mini Padda
    Senast redigerad av Henrik.M den 2016-06-04 klockan 01:42.

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Pacific blue - snyggt!
    Smutsen syns lite mer än på våra andra fordon, har jag märkt på vår combi i samma färg. Det är ju bara att tvätta. Jag får nöja mig med handvaxning i garaget.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Pacific blue - snyggt! Smutsen syns lite mer än på våra andra fordon, har jag märkt på vår combi i samma färg. Det är ju bara att tvätta. Jag får nöja mig med handvaxning i garaget. /Peter
    Jag fick inte välja färg , hade velat ha en vit bil.
    Färgen är snygg men oförlåtande , all skit syns på den även damm.
    Dropp Off behandligen gör det hela dock lite enklare att hålla efter så det var värt varenda krona att få den behandlad.
    Fick faktiskt köra den idag......till tvätthallen på jobbet.

    Men det är en trevlig bil både komfort och utseendemässigt.
    Dock så brinner hjärtat ännu för gamla VAG bilar , nya bilar saknar charmen som gamla bilar har.
    Med gamla bilar menar jag bilar från 70-80 talet.
    "Made in West Germany".......smaka på den tillverknings skylten.






    Skickat från min Mini Padda
    Senast redigerad av Henrik.M den 2016-06-04 klockan 19:52.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Viktigast av allt för oss gamla gubbar , hur mycket drar den

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Viktigast av allt för oss gamla gubbar , hur mycket drar den
    Golfen snittar drygt 0.6 i stan. (Sommar som vinter tror jag kvittar , eftersom på vinter bränner man bensinvärmaren 30 minuter innan avfärd OM bilen står ute oavsett om den står i stolpe eller inte).

    Jettan ligger aningen högre 0.7-0.8 i stan....med 70% choke körning , så vi bränner rätt mycket bara för att får den varm egentligen.
    Ska vi ta det rent vetenskapligt så vill den ha Choke 3 av 5 km för att vara glad på tomgång vid våra tempraturer här uppe.

    Landsväg har jag inga siffror på , av den enkla anledningen att ingen av bilarna har gått särskit långt på landsväg med någon av oss bakom ratten.

    Men överlag.........nästan en halvering i bränsleförbrukning jämfört med föregående bruks bilar.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Var ett tag sen man skrev men jag ,Jettan och Golfen lever.
    Åker mycket på 2 hjul nu under sommaren och sen jag sålde MK1:an har allt koncentrerats på 2-hjulsåkning.
    Plöjt nästan 1000 mil på 2 säsonger med 2-hjulingen. (Ni som följer mig på Insta är update)

    Jettan lever och mår , sköts om och brukas.
    Suget efter en "riktigt" VW hobbybil börjar bli stort och jag har sett både ett och flera projekt under mina mc turer, så se min frånvaro på forumet som ett "tillfälligt avbrott".

    Rätt vad det är , så är jag tillbaka med nått nytt evighetsprojekt till bil.

Liknande ämnen

  1. Jetta coupé mk2 vr6 [BBS Bugatti]
    Av Tommy H i forum Projektforum
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-12-12, 15:11
  2. Jetta 1.8 CL -85 Coupé aka Kissekatten
    Av Jocke_M i forum Projektforum
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 19:54
  3. Jetta GT Coupe -85
    Av onk i forum Projektforum
    Svar: 193
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 22:20
  4. Jetta Coupé is Tha Shit
    Av NeXeN i forum Projektforum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 00:43
  5. VW Jetta Coupé?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin