Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Centrera ratten Golf V GTI?

    Hej

    Håller på och strular med hjulinställningen på min bil, har mätt upp den med lasermätning och den är inställd och går 'spikrakt' nu. Dock lyckades dom inte ställa in så att ratten blir centrerad, nu står den till höger istället för till vänster som den gjorde när jag kom in. Dom spände upp ratten "rätt". Har fått ny tid på måndag så jag hoppas dom fixar det annars vet jag inte hur man ska kunna få ratten rakt på den bilen (orkar inte byta bil nu igen redan ..).

    Är det någon som har koll på om det är något speciellt man måste göra med Golf V GTI för att få ratten rakt? Elservot används ju t.ex. till att gör sidvindskorrigering och lägger således kraft på styrningen vid vissa avvikelser i styrvinkel. Behöver man göra en styvinkelkalibrering vid hjulinställning på Golf V?

    Snackade med VAG och enl. dom så kalibrerar man inte vid vanlig hjulinställning. Fel vinkel kan isåfall göra att den överkorrigerar och bilen drar .. min bil går spikrakt.

    Man önskar att man hade tillgång till VAG's verkstadsprogram nu alltså.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #2
    Finn
    Gäst
    Jag har då aldrig grundinställt nåt styrservo efter en hjulinställning. Dom har väl helt enkelt inte lyckats till hundra procent. Hoppas dom lyckas på måndag.

    Ställer dom bakvagnen oxå? Annars e d en vanlig grej som gör att bilen inte går rakt. Man får lixom sitta å parera för att bakvagnen svänger lite.
    Senast redigerad av Finn den 2008-08-01 klockan 15:13. Anledning: Skrev aldrig klart :)

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Finn Visa inlägg
    Jag har då aldrig grundinställt nåt styrservo efter en hjulinställning. Dom har väl helt enkelt inte lyckats till hundra procent. Hoppas dom lyckas på måndag.

    Ställer dom bakvagnen oxå? Annars e d en vanlig grej som gör att bilen inte går rakt. Man får lixom sitta å parera för att bakvagnen svänger lite.
    Jodå, dom ställde bakvagnen med. Jag övervakade och kollade alla siffror så det blev jämt i alla fall. Bakvagnstoe blev perfekt, framvagnstoe blev nästintill perfekt också. Ska hämta rapporten i bilen sedan ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Är rätt trött på en hel del lokala företag som säger sig kunna göra en riktig hjulinställning, för varje gång jag gjort ett besök så har jag specifikt krävt att ratten ska stå 100 % rakt när hjulen gör så. Men det verkar tyvärr som att de aldrig fattar vad man menar...

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Har Aldrig lyckats få ratten rakt på något ställe jag varit på .. jag måst gått till fel ställe. Marcus - vilka brukar du vända dig till för att få ratten rakt? VAG?

    Här är mätprotokoll:

    Det dom ändrade var toe fram och bak, rätt rejäla ändringar ....

    http://img505.imageshack.us/my.php?i...vinklarro5.jpg
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag hade åkt till VAG från början, där kan du ju utan problem kräva att ratten skall stå rakt + att bilen skall gå rakt.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Jag hade åkt till VAG från början, där kan du ju utan problem kräva att ratten skall stå rakt + att bilen skall gå rakt.
    500kr mot VAG's 1500kr ledde mig på denna snålhetens vandring .. ska göra nytt försök på måndag, fixar dom inte det då så kräver jag pengarna tillbaka och bokar tid på VW i kungälv. Hur svårt ska det vara egentligen att få ratten rätt?!

    1) Ställ den rakt
    2) Ställ toe
    3) prokör
    4) OK

    så enkelt verkar det inte vara ... J*vligt trött på alla amatörtomtar.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Inga som helst problem att få ratten rakt om man vet vad man sysslar med, som sagt: amatörtomtar.

    Fast det borde ringa ett gäng varningsklockor när man år 2008 får ett protokoll där vinklarna mäts i millimeter... Stenåldersfasoner!

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    Inga som helst problem att få ratten rakt om man vet vad man sysslar med, som sagt: amatörtomtar.

    Fast det borde ringa ett gäng varningsklockor när man år 2008 får ett protokoll där vinklarna mäts i millimeter... Stenåldersfasoner!
    Vart hittar jag de bästa? Jag betalar gärna extra för att få ett proffsigt jobb! Jag blev rekommenderad detta ställe när jag sökte efter just proffs .. men det verkar inte finnas några i göteborg.

    Hur svårt kan det vara egentligen att få ratten rak? Kan väl inte vara några mysterier .. ställe den rakt, problem löst?

    Så här står ratten nu när bilen går spikrakt, jag tycker den står hur skevt som helst.

    http://img389.imageshack.us/my.php?i...atten01fg0.jpg
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Dom har gjort mycket bra jobb för mig och flera andra MEN man vet ju inte om nån annan än den som gjorde det för oss gjorde det för dig.
    Att lämna till Bilab är ju ett alternativ, om man vågar...
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av P-plats.se Visa inlägg
    Dom har gjort mycket bra jobb för mig och flera andra MEN man vet ju inte om nån annan än den som gjorde det för oss gjorde det för dig.
    Att lämna till Bilab är ju ett alternativ, om man vågar...
    Har inte skrivit firma än här, står iofs på annat forum, inte samma ställe som du rekommenderade tidigare.

    hmm jag vet inte vem jag vågar lämna det till, som allt annat, själv är bäste dräng ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Har inte skrivit firma än här, står iofs på annat forum, inte samma ställe som du rekommenderade tidigare.

    hmm jag vet inte vem jag vågar lämna det till, som allt annat, själv är bäste dräng ..

    Då hänger jag med...
    ...hoppas det löser sig!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Betala inte förrän du är helt nöjd om du nu byter firma.

    Du kan säga ifrån när du bokar tid att det skall vara 110% rätt och att du betalar när du är nöjd.

    Den firman jag lämnar min bil för hjulinställning, balansering m.m vet om att jag vill ha 110 % ordentligt arbete, annars blir det inga pengar.
    Detta fungerar bra och jag är nöjd var gång bilen varit där.

    Jag betalar aldrig förrän jag har kontrollerat det jag velat ha åtgärdat, vare sig det rör sig om service, reparation eller nått annat.

    Lämnar jag bilen på Service hos en bilverkstad så kollar jag bilen så att allt är gjort och ingen har fuskat med något, när jag är nöjd går jag in o betalar.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Betala inte förrän du är helt nöjd om du nu byter firma.

    Du kan säga ifrån när du bokar tid att det skall vara 110% rätt och att du betalar när du är nöjd.

    Den firman jag lämnar min bil för hjulinställning, balansering m.m vet om att jag vill ha 110 % ordentligt arbete, annars blir det inga pengar.
    Detta fungerar bra och jag är nöjd var gång bilen varit där.

    Jag betalar aldrig förrän jag har kontrollerat det jag velat ha åtgärdat, vare sig det rör sig om service, reparation eller nått annat.

    Lämnar jag bilen på Service hos en bilverkstad så kollar jag bilen så att allt är gjort och ingen har fuskat med något, när jag är nöjd går jag in o betalar.
    Är nog det enda rätta, får bli så i fortsättningen. Men dom får en chans till att fixa inställningen annars får jag ju kräva tillbaka pengarna. Sedan lär man ju få långfingret i vanlig ordning men då har vi något att utgå ifrån ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Får man fråga vart du lämnade den? 500:- låter snuskigt billigt?

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Får man fråga vart du lämnade den? 500:- låter snuskigt billigt?
    Tycker det är snuskigt dyrt om dom faktiskt sabbar bilen åt en samtidigt .. så man måste åkta tillbaka, ta ledigt och hela baletten.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Jag höll på och lämnade bilen en massa gånger(jag fipplade mycket med chassit på den tiden..) till en lokal firma som jag tyckte verkade seriös. Men hela tiden tyckte jag att den ibland drog aningen åt höger. Hade återbesök någon gång tom för att efterjustera. De hävdade att de justerade efter konstens alla regler...
    Sedan testade jag med en gubbe på en annan ort och vipps så gick bilen spik rakt... Den gubben tog visserligen mer betalt men han skruvade också betydligt längre tid med bilen innan han var nöjd.

    Så även att man har dyra maskiner så är det ingen garanti för bra resultat...


    .

  18. #18
    jocke.w
    Gäst
    Gissar att dom kommer flytta ratten i sina splines.....det skulle jag aldrig godkänna!!!!

    Se nu till att dom inte gör detta!!!

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av jocke.w Visa inlägg
    Gissar att dom kommer flytta ratten i sina splines.....det skulle jag aldrig godkänna!!!!

    Se nu till att dom inte gör detta!!!
    Den rör dom inte, då har dom underkänt sig själva totalt. Ratten sitter precis där den ska ifrån början då jag ägt bilen sedan ny och då var den perfekt. Men dom nämnd något om det senast och hävdade att deras maskin aldrig gör fel ... får se imorgon m.a.o.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Så även att man har dyra maskiner så är det ingen garanti för bra resultat...
    .
    Sant, ställer man ratten snett och sedan ställer in med bra maskin så blir det likt förbannat fel. Hjulvinklarna kan bli perfekta men vad gör det om ratten står 15 grader fel .. rattens position är helt enkelt oväsentlig om man frågar de fleta hjulinställningsföretag. Man får helt enkelt godta att ratten kanske står upp och ned när dom är klara ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin