Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371

    16V KR motor - renovering

    Osäker på om det är tillåtet att ha projekttrådar om bara motorer, moderator får tillrättavisa mig i så fall.

    Jag har ju en annan projekttråd om en grå Mk1 här på forumet, men då vintern är i antågande så tänkte jag starta upp nästa projekt. I mindre omfattning denna gång..
    Fick tag i en 16V KR motor för ett tag sedan, och har väl egentligen inga konkreta planer mer än att den ska renoveras ordentligt. Vi får se vad som händer.
    Klart är att den måste räddas från att hamna på skroten, eller att plågas till döds i en folkracebil.
    Köpte denna av en ytterst hjälpsam kille från norra delarna av Sverige, som ordnade transport av motorn via en vän till honom.

    Det kosmetiska skicket motorn befinner sig i just nu skulle jag definiera som hemskt. Och funktionellt vet jag egentligen inget mer om den än att den enligt utsago fungerade innan den togs ur och att det inte varit några läckage eller annat strul. Allt det där lär visa sig inom kort när jag börjar plocka ner den. Vad jag inte vill stöta på är förstås sprickor i topp eller block. Dock genererar det sistnämnda en anledning att byta till 2.0 liters block vilket skulle vara intressant. Vi får se.


    Jag kommer göra allt jobb själv, dock lämnar jag bort toppen för planing etc. Osäker på om blocket behöver borras, det visar sig.
    Det finns ju ett gäng erfarna och enormt kunniga individer på detta forum när det gäller 16V motorn, så all input framledes uppskattas.

    Så här ser motorn ut just nu efter att jag tagit hem den till garaget.

    Namn:  motor_1.JPG
Visningar: 2399
Storlek:  117.7 KB

    Namn:  motor_2.JPG
Visningar: 2327
Storlek:  187.0 KB

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    En ABF eller PL är bättre att utgå ifrån om du har planer på att registrera i en bil som inte hade 16v KR från början. Tycker inte skicket ser så illa ut på utsidan, sett mycket värre!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av holyhatten Visa inlägg
    En ABF eller PL är bättre att utgå ifrån om du har planer på att registrera i en bil som inte hade 16v KR från början. Tycker inte skicket ser så illa ut på utsidan, sett mycket värre!
    Har hört det också, men har som sagt inga konkreta planer med motorn. Om den mot förmodan skulle hamna i min Mk1 så kommer jag inte regga om den.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Spenderade några timmar på att demontera motorn. Inga överraskningar än så länge. Såg ok ut. Ventilerna ser riktigt ok ut, dvs det ser ut som den inte stått allt för länge. Dock ser kylvattenkanalerna illa ut.















    Lamell slut





    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371





    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Daniel
    Ort
    Lund
    Inlägg
    33
    Komma va spännande att se. Jag hålla också på med min KR men den komma till en motorrenoveringsföretag först för att se om allt med Vevaxeln är OK.

    Hur mycke har motorn gått?

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Den ser ju riktigt bra ut inuti Filip! Kylarvätskan var nog inte bytt igår dock
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av D_fans Visa inlägg
    Komma va spännande att se. Jag hålla också på med min KR men den komma till en motorrenoveringsföretag först för att se om allt med Vevaxeln är OK.

    Hur mycke har motorn gått?
    Har ingen aning om miltalet
    Men den ser inte alltför hemsk ut, toppackningen ser någorlunda nybytt ut.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Dags att återuppta arbetet efter en stunds garagevila..
    Motorn blev inknuffad i ett hörn i slutet på 2016, och har bara stått orörd sedan dess. Igår kväll fick jag ett ryck och rullade fram den igen och min plan är att försöka få ihop den under våren, och sedan sälja. Finns det någon efterfrågan på en KR motor månne? Den är komplett med sprut och styrbox etc, perfekt till en Mk1/Caddy motor swap.



    Nåväl, demonterade i alla fall oljesprutet till kolvarna, 2 av 4 på bild

    Namn:  Oljesprut.jpg
Visningar: 1860
Storlek:  127.6 KB

    Har demonterat alla lager som ska bytas i block, vev och stakar.

    Namn:  Block.jpg
Visningar: 1619
Storlek:  109.7 KB

    Båda mellanaxellager ska bytas såklart. Det yttre såg en smula ansträngt ut, dock inget akut. Ska bytas hur som helst.

    Namn:  Lager mellanaxel_1.jpg
Visningar: 1790
Storlek:  59.9 KB

    Inre lager:

    Namn:  Mellanaxellager inre.jpg
Visningar: 1743
Storlek:  100.0 KB

    I väntan på alla delar så demonterade jag lite delar från insuget. Här spridarhylsorna

    Namn:  Demontering spridarhylsa.JPG
Visningar: 1775
Storlek:  65.3 KB

    Namn:  Spridarhylsa.jpg
Visningar: 1834
Storlek:  98.6 KB

    Delarna bör komma nästa vecka, och då börjar ihopsättning. Fortsättning följer förhoppningsvis

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Sälja? Blir det ingen ny hobbybil?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Finns ju ingen där ute..
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-07 klockan 18:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Ähh, du är bara för petig. Lite fix är ju inget för en van mekare som du
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-07 klockan 18:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Mek är inget problem. Alltså jag tycker det är svårt att hitta vettiga Mk2 16v där ute generellt. Dvs en som inte fått igenlagd backlucka och annat.
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-07 klockan 18:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Hur gick det här?

Liknande ämnen

  1. 16v Kr motor 8v eller 16v?
    Av Ranta i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-01, 00:57
  2. kr 16v 88 motor
    Av golf85 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-11, 22:18
  3. Söker hjälp Ang. 16v Kr motor
    Av Putte_70 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 01:17
  4. 16v kr motor går dåligt?
    Av Skoogh i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 22:46
  5. 16v kr motor 534.5whp
    Av Fredriksson i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin