Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Per Martinsson
    Ort
    Börjesjö
    Inlägg
    16

    Effektbox till Tiguan -10, TDI140

    Har en Tiguan -10, TDI140. Precis gjort den omtalade uppdateringen vilken innebar sämre prestanda och högre förbrukning.

    Funderar på att kompensera med en effektbox. Vad har ni för erfarenheter. Vilken ska man välja?
    Prioriterar enkel installation/återställning...

    //Per


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Rekommenderar omprogrammering av ECU istället. BSR m.fl har ju diverse handenheter där man med några knapptryckning trimmar eller återställer bilen själv. Har aldrig använt en effektbox och kommer nog aldrig att göra då den lurar styrsystemet. Prisskillnaden är heller inte så stor.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Min Passat 2013 TDI är också uppdaterad av dieselgate uppdateringen och min drar också onödigt mera. Så jag följer denna tråd och är nyfiken på vilka omprogrammerar ECU och sådant då?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Effektbox fungerar, men ger precis som billig tuning "ketchup effekt", sotar lite och skapar lite extra spänning (speciellt när du har släp på och kommer till en backe) när du inte vet vilken bränslekvalitet, del av världen osv. denna tuning har baserats på...

    Provade själv många kända tuning-företags-filer innan jag fick tag i något som fungerade...

    Filerna kostar allt mellan gratis och 3000:- (dyrare filer är från MTM, Oettinger mfl. som endast återförsäljaren kan köpa), så att ladda ner en gratis-fil, modda lite och sedan lägga in i någon stackares bil för endast ****:- = good business...?

    Så att spara 2000,- på en liten fil (ca 2mb) till en 200000kr bil är inget jag rekommenderar... Inte heller att leta upp den som ger mest HK/Nm...

    Om du ska trimma ögonstenen du skall frakta värdefulla saker i, kolla upp den som ska utföra detta ordentligt...

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Effektbox fungerar, men ger precis som billig tuning "ketchup effekt", sotar lite och skapar lite extra spänning (speciellt när du har släp på och kommer till en backe) när du inte vet vilken bränslekvalitet, del av världen osv. denna tuning har baserats på...

    Provade själv många kända tuning-företags-filer innan jag fick tag i något som fungerade...

    Filerna kostar allt mellan gratis och 3000:- (dyrare filer är från MTM, Oettinger mfl. som endast återförsäljaren kan köpa), så att ladda ner en gratis-fil, modda lite och sedan lägga in i någon stackares bil för endast ****:- = good business...?

    Så att spara 2000,- på en liten fil (ca 2mb) till en 200000kr bil är inget jag rekommenderar... Inte heller att leta upp den som ger mest HK/Nm...

    Om du ska trimma ögonstenen du skall frakta värdefulla saker i, kolla upp den som ska utföra detta ordentligt...
    Du verkar insatt i ämnet, så en fråga: Gör Celtic Tuning bra filer? https://www.celtictuning.co.uk/

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det kan jag dessvärre inte svara på... Måste ha en av deras filer för att kunna skicka den på analys hos den jag köper mina filer ifrån.
    Har (tidigare, till min egen bil) köpt filer av Herbon på MHR Tuning som fungerat bra (kostar ca 750-900:- för steg 1 eller 2), men innan jag började optimera (heter tydligen så när man använder Premium filer) andras bilar, blev jag rekommenderad dom jag köper filer av idag.

    Så jag skickade in min steg 2 fil för en liten kontroll och fick svar att den var OK, behöver alltså inte bytas

    Efter att jag kört några veckor med denna fil och framdäcken var blankslitna, köpte jag nya däck och en Premium fil (ca 3000,- och steg 2)…
    Nu kändes bilen "tröttare", då jag inte längre fick "all effekt på en gång" utan istället fick ett jämnare drag genom hela registret...
    Så jag valde att stanna på detta behagligare alternativ istället för hjulspinn hela tiden vid 2000-2500varv.
    0-100km/h på båda filerna är nog samma, men jag bytte fil i DSG´n (DQ250) också (så kan inte riktigt jämföra)…

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Är själv intresserad av att trimma min Alltrack med BiTDI dieseln på 240hk/500Nm.

    Har någon trimmat VAG hos Autotech? Funderar lite på de mest då de är lokala. Har haft en steg 3 trimmad volvo via Autotech som gick kanon och känner många som är supernöjda med de när det kommer till volvo/focus st/rs m.m men känner ingen som trimmat vag. Har bara trimmat VAG bilar via Vtech och Stertman innan. Men de gör egna mjukvaror, bygger motorer, mappar m.m. och man vill helst gå via en stor etablerad aktör.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Se om du har någon Sedox Performance återförsäljare i närheten (ladda ner appen), det är deras filer jag använder.
    Har bytt ut andra väletablerade "tuning-företags filer" mot Sedox-filer och kunderna har blivit väldigt nöjda.

    Sedox har steg 1 och steg 2 till din bil:

    Steg 1: 280hk/558Nm
    Steg 2: 290hk/580Nm
    I appen ser du på dyno-schemat vart effekten kommer...

    Om jag inte missminner mig så optimerar man denna via OBD = billigare

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Senast redigerad av candyweiss den 2018-06-25 klockan 23:54.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    " Optimerade".
    Med avseende på?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    " Optimerade".
    Med avseende på?
    Va?

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    " Optimerade".
    Med avseende på?
    Det är helt enkelt en uppgradering av programvaran för motorn, finns också för växellådor...

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Nedgradering menar du väl?

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    "...delivered with from the factory, and the potential effect the engine can produce, still with its original hardware components running within their thresholds and limits for safe operation.

    Depending on type of car, this normally allows the tuner to add something like 20-40% Hp extra to the car..."


    Haha!
    Fattar du vilka kassa ingenjörer det är på VW om dom överdimensionerar grejorna så att man kan plocka ut 20-40% extra effekt utan risk?

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    "...delivered with from the factory, and the potential effect the engine can produce, still with its original hardware components running within their thresholds and limits for safe operation.

    Depending on type of car, this normally allows the tuner to add something like 20-40% Hp extra to the car..."


    Haha!
    Fattar du vilka kassa ingenjörer det är på VW om dom överdimensionerar grejorna så att man kan plocka ut 20-40% extra effekt utan risk?
    Tror du att det bara är på VW´s motorer?

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    "...delivered with from the factory, and the potential effect the engine can produce, still with its original hardware components running within their thresholds and limits for safe operation.

    Depending on type of car, this normally allows the tuner to add something like 20-40% Hp extra to the car..."


    Haha!
    Fattar du vilka kassa ingenjörer det är på VW om dom överdimensionerar grejorna så att man kan plocka ut 20-40% extra effekt utan risk?
    Effekten på ett fordon påverkar försäkringsklassen och därmed också premien (avgiften).
    Då bilar säljes till fler länder än just bara Sverige, är det normalt att lägga effekten på en nivå som passar fler länder = typ 1st "programvara" att använda i alla bilar, istället för flera hundra...

    Dessutom måste det också tas hänsyn till:

    Olika kvalité på bränsle, höjd över havet/lufttryck/tunn luft osv.
    Lägger du till belastning via dragkrok, folk som inte vet hur man behandlar en motor och lite säkerhetsmarginal, så har du garanterat inte optimerat för prestanda!

    Gå in och se på vw polo 1.6tdi 75hk, den får ca 94% effektökning....

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Effekten på ett fordon påverkar försäkringsklassen och därmed också premien (avgiften).
    Då bilar säljes till fler länder än just bara Sverige, är det normalt att lägga effekten på en nivå som passar fler länder = typ 1st "programvara" att använda i alla bilar, istället för flera hundra...

    Dessutom måste det också tas hänsyn till:

    Olika kvalité på bränsle, höjd över havet/lufttryck/tunn luft osv.
    Lägger du till belastning via dragkrok, folk som inte vet hur man behandlar en motor och lite säkerhetsmarginal, så har du garanterat inte optimerat för prestanda!

    Gå in och se på vw polo 1.6tdi 75hk, den får ca 94% effektökning....
    Mmm, fast dom där motorerna säljs ju med samma effekt k alla länder?
    Jag känner bara till en riktig ordentlig mjukbarusänkning av effekten och det är Volvos gamla femmor som såldes som 140 och 170 hk, fastän det var exakt samma motor.

    När du skruvar upp effekten så kommer du få ge avkall på något annat, antingen är det hållbarhet eller så är det emissioner. Möjligtvis ibland körbarhet.

    Exempelvis så här Polo 1.2 TSi 90 en annan turbo än 110 hk varianten. Varför tror du att det är så? Kom ihåg att överdimensionerade saker är av ondo, dels i form av lägre verkningsgrad på grund av ökade friktionsförluster(tex bredd på ramlager eller val av kolvringar), dels i ökade kostnader. I de fall det gäller överladdning så innebär det också sämre körbarhet.

    Angående lågt lufttryck, vad tror du händer om man inte tar hänsyn till detta?
    Nu är jag ganska övertygad om att man modellerar turbinvarvtal och att man därmed drar ned på luftmassa (samt bränsle) vid låga lufttryck.

    De nya dieselmotorerna från VW mäter cylindertryck (sitter i glödstiftet), därmed behöver man nog inte ta speciellt mycket höjd för bränslekvalitet.
    Senast redigerad av NissePisse den 2018-06-27 klockan 23:46.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ser att du har full kontroll på detta, lycka till..

Liknande ämnen

  1. Kamkedja Tiguan -10
    Av permar i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-01, 10:16
  2. Köpråd Passat -12 TDI140 Master
    Av beiner i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 10:47
  3. Effektbox
    Av lasholm i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 09:11
  4. Hjälp med effektbox!!
    Av nizmo i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 01:01
  5. Ny Touran TDI140 DSG - Inkörning?
    Av Docoscar i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin