Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782

    Erfarenheter av MTM

    Tänkte att Passaten skulle få en present igen så ska relativt snart montera dit en trimbox från MTM. 350 hk utlovas och "upp till" 20% lägre förbrukning.

    Är det någon här som har erfarenhet av företaget? De begär ju en hel del pengar för sin box...

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det kan vara bra om man kan gömma boxen eller ta bort den och bygla, bilbesiktningen lär numera underkänna fordon som har trimbox,etanolkonverteringsbox m.m

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Boxen ska enligt de uppgifter jag hittat vara av plug-n-play typ, så det ska inte vara några problem att ta bort den.

    Dock kommer jag sannolikt inte ha kvar bilen när det är dags för första besiktningen (slutet på 2019).

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Hade inte monterat en piggybackbox på en ny bil, ett lite väl primitivt sätt att trimma på. Mjukvara känns betydligt bättre om man tvunget måste göra åverkan på motorn. Men alla får göra som dom vill.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Det man bör tänka på är att den enda piggyback som kontrollerar fueltrim är Jb1, MTM gör det inte därav kan bilen gå magert tills Ecun kompenserar detta. Jb1 är solklart den bästa PB i dagsläget snart kommer även jb4. Jag har gjort en del loggar med Jb1 allt är perfekt bla fueltrimet pga deras open loop system.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Det man bör tänka på är att den enda piggyback som kontrollerar fueltrim är Jb1, MTM gör det inte därav kan bilen gå magert tills Ecun kompenserar detta. Jb1 är solklart den bästa PB i dagsläget snart kommer även jb4. Jag har gjort en del loggar med Jb1 allt är perfekt bla fueltrimet pga deras open loop system.
    Vart kan jag läsa mer om att MTM inte kontrollerar fueltrim och att de kan gå magert? Jag har inte lyckats hitta särskilt mycket info kring MTM's trim, framförallt inte något negativt. De har ju "testimonials" på sin sida, men sånt får man ju ta med en nypa salt.

    Vad är JB1/4? Solklart? Says who? Är inte ute efter att vara konfrontativ och är öppen för förslag och all input.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    george@burgertuning.com Citerar va George på Burger Motorsport skriver.

    I got logs from a user on here with MTM, his fuel trims shot up to the 16% ECU adaption so it does nothing for fueling and it works on seeing lean readings from the lambda for the unmeasured boost.

    MTM lämnar ju garanti så det lär ju funka på detta vis också.
    Jag och många andra väljer Jb1 pga de kontrollerar fueltrim
    =beter sig som original dvs +-1% och inte skjuter i höjden vid vx tex.
    Det bästa är att skicka ett mail till George han om någon kan denna platform
    han kan mer detaljerat förklara vad som skiljer mellan Jb1 och MTM.
    Senast redigerad av anri52 den 2016-10-02 klockan 18:41.

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Jag har MTM steg 2 på min 7 R. Funkar finfint, bilen är precis som original fast mycket starkare med lite extra spets på slutet. Bränsleförbrukningen är oförändrad efter trim trots att bilen körs snabbare/hårdare => om man hade kört som folk så hade det säkert varit lägre än original.

    Om man är ute efter ett entusiasttrim, som är flexibelt och ger mest fart är helt klart Burger ett bra val. Vill man ha nått som är enkelt och bara funkar utan att man behöver bry sig, med bibehållna garantier så är MTM ett bra val. Jag köper nya VAG prestandabilar var 2-3 år, senaste 20 åren och jag har ännu aldrig haft någon som inte behövt reparation av drivlinan (speciellt DSG/haldex) under den tiden. På R36:an landade en av verkstadsnotorna på 98k.... Skulle aldrig välja ngt som inte har garanti på en ny bruksbil.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Jag har MTM steg 2 på min 7 R.
    Vem installerade det och vad fick du betala? Vilken variant har du? Deras remap eller deras M-Cantronic (piggyback)?

    När du haft garantiärenden, har du haft trim då? Isåfall från vilken tillverkare och hur löste det sig med garantin?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Jag har MTM steg 2 på min 7 R. Funkar finfint, bilen är precis som original fast mycket starkare med lite extra spets på slutet. Bränsleförbrukningen är oförändrad efter trim trots att bilen körs snabbare/hårdare => om man hade kört som folk så hade det säkert varit lägre än original. Om man är ute efter ett entusiasttrim, som är flexibelt och ger mest fart är helt klart Burger ett bra val. Vill man ha nått som är enkelt och bara funkar utan att man behöver bry sig, med bibehållna garantier så är MTM ett bra val. Jag köper nya VAG prestandabilar var 2-3 år, senaste 20 åren och jag har ännu aldrig haft någon som inte behövt reparation av drivlinan (speciellt DSG/haldex) under den tiden. På R36:an landade en av verkstadsnotorna på 98k.... Skulle aldrig välja ngt som inte har garanti på en ny bruksbil.
    Hur fn kör du??

    Fredrik

  11. #11
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av mtm Visa inlägg
    Vem installerade det och vad fick du betala? Vilken variant har du? Deras remap eller deras M-Cantronic (piggyback)?

    När du haft garantiärenden, har du haft trim då? Isåfall från vilken tillverkare och hur löste det sig med garantin?
    Bilmodecenter (enda i Sverige som är MTM godkänd?) Drygt 50k inkl montering och hårdvara. Steg 2 finns bara som m-cantronic.
    Har haft garanti på A4:an, där det handlade om topprenovering efter 300mil. Den var ABT trimmad och när Audi fick klart för sig att det var ABT så använde de inte ens ABT:s försäkring utan betalade själva.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  12. #12
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Har haft Garanti på A4:an, där det handlade om topprenovering efter 300 mil.
    Den var ABT trimmad och när Audi fick klart för sig att det var ABT så använde de inte ens ABT:s försäkring utan betalade själva.
    Hur ska man tolka detta inlägg ?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Bilmodecenter (enda i Sverige som är MTM godkänd?) Drygt 50k inkl montering och hårdvara. Steg 2 finns bara som m-cantronic.
    Har haft garanti på A4:an, där det handlade om topprenovering efter 300mil. Den var ABT trimmad och när Audi fick klart för sig att det var ABT så använde de inte ens ABT:s försäkring utan betalade själva.
    Ok, ja, det är dom jag varit i kontakt med också. Jaha, så dyrare än MTM's rekommenderade priser (43.000 SEK för steg 2 inkl. montering med dagens växelkurs)? Gjorde du något mer som motiverade det högre priset?

  14. #14
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av mtm Visa inlägg
    Ok, ja, det är dom jag varit i kontakt med också. Jaha, så dyrare än MTM's rekommenderade priser (43.000 SEK för steg 2 inkl. montering med dagens växelkurs)? Gjorde du något mer som motiverade det högre priset?
    Jag ber om ursäkt, kollade på kvittot, glömde bort att jag fick bilen sänkt mm samtidigt. Det korrekta priset är 44700kr inkl moms och montering. Om du läser min byggtråd så kan du få lite mera omdöme om kittet och bilmodecenter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Hur ska man tolka detta inlägg ?
    När man köper trim med "garanti" så är det egentligen en slags försäkring som betalar för att reparera bilen. Men när toppen rasade på min Audi så var det först gnäll om att "nä, nä, den är trimmad", sen när de fick se kvittot från ABT så sade de bara" då så, vi lagar gratis"
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Accepterar man hur MTM boxen jobbar är det bara slå till för den som även vill ha garanti
    men att en sån dyr box inte kontrollerar bränsleblandningen känns sådär.. Med Jb1 boxen bortaget
    är det i stort sätt omöjligt för vw att kolla om bilen varit trimmad och kommer inte ge någon TD1 flag =
    nybilsgarantin gäller.
    Senast redigerad av anri52 den 2016-10-03 klockan 18:32.

  16. #16
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Accepterar man hur MTM boxen jobbar är det bara slå till för den som även vill ha garanti
    men att en sån dyr box inte kontrollerar bränsleblandningen känns sådär.. Med Jb1 boxen bortaget
    är det i stort sätt omöjligt för vw att kolla om bilen varit trimmad och kommer inte ge någon TD1 flag =
    nybilsgarantin gäller.
    Att MTM valt en enklare lösning håller jag med om känns sådär, men det fungerar ändå bevisligen bra. Man tycker att för de pengarna så borde de ju kunna erbjuda mera...

    Nu vet jag inte vad du tycker är kul Rian, men jag skulle definitivt inte vilja montera bort en box med kabelmatta, mitt i trafiken med skrikande barn i bilen medans bärgaren står och studsar jämte.... På A4:an så var man tvungen att ta isär halva bilen för att demontera trimmet (gjorde det vid försäljning), tid 2.5h + en massa verktyg. På golfen är det lättare men är fortfarande en timme + en massa verktyg som jag inte kör runt med i bilen. Sen skall den ur vid service, på sbp osv. Det låter bra med att en box kan demonteras vid behov fast i praktiken tror jag inte de flesta kommer att göra det. I mitt fall, där jag vill ha mer än rent mjukvarutrim så är det ju dessutom endast MTM och ABT som kan erbjuda detta med bibehållen garanti, det är ju inte så att plockar av dp på 5min.....
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  17. #17
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Hur fn kör du??

    Fredrik
    Bra
    Men jag tvekar inte att nyttja mina bilars kapacitet, ingen vits att köpa en bil som gör 5s till hundra om man kör runt i eco läge och försöker matcha maximalt frihjul.....
    Däremot så missköter jag dem inte, de servas jätteofta, får bli varma innan jag gasar, gå en stund på tomgång innan avstängning osv.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Jag förstår dig Micke trygghet är viktigt inget snack om den saken Vet inte hur lång tid det tar att installera MTM boxen kanske kräver sin man och tar lite tid? JB1 enheten installeras på en kvart
    inga problem alls även för de som har tummen mitt i handen.I slutänden ska man välja det som
    känns rätt vare sig det är MTM, JB1, eller mjukvara alla sätt funkar ju för det mesta utan problem.

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Jag förstår dig Micke trygghet är viktigt inget snack om den saken Vet inte hur lång tid det tar att installera MTM boxen kanske kräver sin man och tar lite tid? JB1 enheten installeras på en kvart
    inga problem alls även för de som har tummen mitt i handen.I slutänden ska man välja det som
    känns rätt vare sig det är MTM, JB1, eller mjukvara alla sätt funkar ju för det mesta utan problem.
    MTM monteras mellan ECU och de två stora kablarna/kontakterna som går in i denna.
    Därav att de kan häva toppfartsspärren.
    Rent tekniskt arbetar den dock lika som en DTE / DTUK box. Justerar enbart laddtryck, inte tändning eller bränsle. Bilen går därmed lika "bra" som en DTE bil men till ett pris x10. Visst MTM ger garanti, men gäller den även i Sverige? Värt att undersöka.
    Deras Steg2 är egentligen bara en HJS Downpipe till överpris och justerat laddtryck. Finns en del att läsa om MTM på de australiensiska Audi och VW forumen. Är man intresserad av MTM kan man likväl kika på ABT som kör med en liknande box.

    JB1 är dock som Anri säger den enda boxen på marknaden som justerar / anpassar bränsletrycket. Effekten blir en renare acceleration än övriga och lite mer effekt. Att de även tål upp till 30% E85 inblandning gör att man under sommaren kan vrida på mer laddtryck än övriga boxar och bibehålla effekten längre. From 2017 kommer JB4 som även ansluter till Can-Bus, då försvinner toppfartsspärren, effekten blir än mer lik "riktig" programvara (även om det i dagsläget enbart skiljer 3-4mph i slutfart mellan en JB1 och Steg2 Apr mfl).

  20. #20
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av CupRacing Visa inlägg
    MTM monteras mellan ECU och de två stora kablarna/kontakterna som går in i denna.
    Därav att de kan häva toppfartsspärren.
    Rent tekniskt arbetar den dock lika som en DTE / DTUK box. Justerar enbart laddtryck, inte tändning eller bränsle. Bilen går därmed lika "bra" som en DTE bil men till ett pris x10. Visst MTM ger garanti, men gäller den även i Sverige? Värt att undersöka.
    Deras Steg2 är egentligen bara en HJS Downpipe till överpris och justerat laddtryck. Finns en del att läsa om MTM på de australiensiska Audi och VW forumen. Är man intresserad av MTM kan man likväl kika på ABT som kör med en liknande box.

    JB1 är dock som Anri säger den enda boxen på marknaden som justerar / anpassar bränsletrycket. Effekten blir en renare acceleration än övriga och lite mer effekt. Att de även tål upp till 30% E85 inblandning gör att man under sommaren kan vrida på mer laddtryck än övriga boxar och bibehålla effekten längre. From 2017 kommer JB4 som även ansluter till Can-Bus, då försvinner toppfartsspärren, effekten blir än mer lik "riktig" programvara (även om det i dagsläget enbart skiljer 3-4mph i slutfart mellan en JB1 och Steg2 Apr mfl).
    MTM garanti gäller i Sverige om man köper hos en av MTM certifierad leverantör. ABT eller MTM spelar ingen roll prismässigt, de tar ungefär samma.
    R360 säljs av VW i Schweiz med ABT:s box monterad med alla bibehållna garantier. Så VW tycker uppenbarligen att tillvägagångssättet som MTM och ABT har är tillräckligt bra. Sen som jag skrev innan, att man inte får mer funktionalitet till det priset är ju sådär.
    Senast redigerad av MickeR den 2016-10-05 klockan 13:12.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Liknande ämnen

  1. Volkswagen MTM T500 Multivan DSG 4Motion 472 PS
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-12-10, 19:40
  2. Erfarenheter av DLI Teknik?
    Av Danielffs i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 18:28
  3. Erfarenheter av 1,4 TSI 160?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 20:57
  4. Erfarenheter av Turbocenter?
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 21:43
  5. Erfarenheter av Passat BlueMotion
    Av mbn i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 13:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin