Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    GolfPojken
    Gäst

    Motorbyte Golf 2

    Hej.
    Tänkte byta motor i min Golf 2 -88 1,3liters till en 1,6l från en Jetta CL -90.
    Är det samma motorfäste?
    Hur mycket är det som passar och hur mycket behövs göras?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    hmm sitter inte 1,3l framåtlutad även i golfen, så dom i polon,

    jag ska inte säga att det passar men om jag känner vw rätt så går det, även om du ev får byta bakre å främre motornbalk,

    för 1,3,n ar väl en short block motor,

  3. #3
    GolfPojken
    Gäst
    Tackar för snabbt svar.
    Är det någon som vet om Golf 2an 1,3L låda passar på Gti 16v motorn?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av GolfPojken Visa inlägg
    Tackar för snabbt svar.
    Är det någon som vet om Golf 2an 1,3L låda passar på Gti 16v motorn?
    Passar säkert på motorn om du byter till en koppling med lika många splines som är på lådan men de vette sjutton om lådan skulle hålla för 16v motorn. Än mindre kopplingen. Det skulle vara om det är lika många splines och samma storlek på ingående axeln på lådan som på kopplingen till en 8v gti. Isåfall kan du nog använda en sån koppling men lådan är ju långt ifrån anpassad för den effekt som 16 ventilaren har. Sen vet jag inte hur lådan skulle passa mot karossen om du skulle sätta den på en 16v motor eftersom att lådan från 1.3 liters motorn är anpassad för en framåtlutad motor och 16v motorn står rakt upp. Det skulle kunna bli så att fästena på lådan hamnar helt tokigt eftersom att den kommer lutas mer bakåt än vad den egentligen ska göra. Vill du byta till en 16v motor så är det nog bäst om du byter både motor och växellåda till 16v grejer. Sen kommer du nog behöva växellänkage och lite andra smågrejer runt omkring.

    Detta är bara vad jag antar. Finns säkert nån här som kan komplettera.

  5. #5
    GolfPojken
    Gäst
    Låter som om jag ska ha en 16v låda också föa att underlätta allt arbete. :P

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av GolfPojken Visa inlägg
    Låter som om jag ska ha en 16v låda också föa att underlätta allt arbete. :P
    Jo precis, det vore nog det bästa. Glöm inte växellänkaget också.

  7. #7
    Patrik
    Gäst
    Tittar lite kvickt i Haynes verkstadshandbok. 1,3an saknar även krängningshämmare fram, men det ser ut som att det skulle gå att montera. Bromsskivorna är tunnare också. avgassystem skiljer och likaså bränslepump och sen ser stötdämparna klenare ut ...
    Nu skulle jag nog inte göra ett slikt motorbyte, men om jag vore tvungen skulle jag skaffa mig en upprostad 16v (jag antar att din 1,3 är mycket fräsh i övrigt) och strippa den av fram- och bakvagn, med bromsar, motor, låda och hela rasket. Renovera upp det med nya bussningar, lager etc. och sen när det var klart skulle jag hänga på det på 1.3an.

  8. #8
    GolfPojken
    Gäst
    Tackar. Det lät väldigt klokt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin