Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    bullten
    Gäst

    Bromsluftningsproblem.

    försökte lufta mitt bromssytem idag men fick inget tryck i det, antog att det kunde ligga lite luft i någon gömma någonstans. men nu har jag fasen luftat skiten på alla möjliga vis utan att få något tryck. jag får tryck om jag pumpar snabbt och det trycket kan jag hålla utan att det sjunker men om jag släpper upp pedalen igen så är trycket borta igen. detta bör ju tyda på att jag har luft i systemet eller hur? funderade på om det kunde vara huvudbromscylindern men då hade ju trycket sjunkit om den var paj. det kommer verkligen bara bromsvätska ur nipplarna när jag luftar nu så att jag vet inte vad jag ska ta mig till. Tips och trix tack.
    Mvh Bullten

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    Vad för bil?

  3. #3
    bullten
    Gäst
    Golf mk1 74 med bromsar och huvudcylinder från jetta gtx16v och modifierat bromsservo för att passa på bilen.

  4. #4
    bullten
    Gäst
    bump.

  5. #5
    tjipp
    Gäst
    har du provkört?
    du har ingen lastvågsventil som spökar?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel nilsson
    Ort
    sollefteå
    Inlägg
    91
    har du satt skivor bak? jag hade samma problem på min mk1 a efter mont av gti 16v bromsar (skivor) runt om samt cylinder o servo..
    fick skruva lös vä bak ok och vända det upp o ner när jag luftade eftersom nippeln satt i nederkant på oket, men sen så blev det kanon bra

    /mk1 16v

  7. #7
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av tjipp Visa inlägg
    har du provkört?
    du har ingen lastvågsventil som spökar?
    den är inte provkörd, sitter ingen motor i. jag har en lastvakt men kan det verkligen vara problemet? det går ju i vanliga fall att lufta ett bromssystem på valfri upphissad bil.

    Mvh Bullten

  8. #8
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mk2 16v turbo Visa inlägg
    har du satt skivor bak? jag hade samma problem på min mk1 a efter mont av gti 16v bromsar (skivor) runt om samt cylinder o servo..
    fick skruva lös vä bak ok och vända det upp o ner när jag luftade eftersom nippeln satt i nederkant på oket, men sen så blev det kanon bra

    /mk1 16v
    jepp, det är skivor på den rackarn. blir det verkligen sådana luftfickor alltså? för jag har fasen luftat med både vacuum och det gammla vanliga viset och det har inte funkat. antar att du använde vacuum när du luftade isåfall va?

    Mvh Bullten

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Oken bak går att montera på fel sida. Då hamnar nippeln i fel ända av oket, dvs neråt. Rätt håll är när oket har nipplen uppåt. Vilket håll man monterar beror på var handbromsvajern hamnar.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #10
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Oken bak går att montera på fel sida. Då hamnar nippeln i fel ända av oket, dvs neråt. Rätt håll är när oket har nipplen uppåt. Vilket håll man monterar beror på var handbromsvajern hamnar.

    så här sitter dem nu, vet att beläggen är felmonterade men oken tycker jag sitter rätt, annars passar ju inte handbromswirarna?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel nilsson
    Ort
    sollefteå
    Inlägg
    91
    precis, så där är det på min me.. antagligen så är oket utbytt nån gång eller nåt..? jag luftade som faan utan framgång, men när jag sedan vände oket o luftade så bubblade det på bra, sen blev den stum o fin
    för handbromsarmen ska ju vara uppåt. och din nippel verkar ligga i underkant av centrum på kolven.. lös me oket, sätt en tving på kolven och vänd det upp ner o lufta så kommer det bli bra

    /mk1 16v

  12. #12
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Där sitter nipplen i underkant.

    Det finns två olika sorters ok till mk2 med skivor (som jag antar att bromsarna kommer ifrån) Detta är ena sorten, osså finns det men handbromsen på andra sidan så nipplen kommer på rät håll.

    Men som Daniel skriver så är det bara att ta lös oket, sätt nåt emellan så kolven inte kan tryckas ut o lufta med oket hängandes med nipplen uppåt.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  13. #13
    bullten
    Gäst
    okej, det skall jag försöka imorgon då. det låter som att det faktiskt kan stämma =) tack för svaren.

    Mvh Bullten

  14. #14
    bullten
    Gäst
    Stort jäkla tack för hjälpen måste jag säga. Testade den metoden ni rekomenderade idag och trot eller ej men det funkade prima. fyfan va skönt att slippa oroa sig över att det är något fel någonstans i bromssystemet. TACK

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel nilsson
    Ort
    sollefteå
    Inlägg
    91
    hehe de va så lite så

    /mk1 16v

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin