Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Hogsim33
    Gäst

    Edition 30 DSG

    Hallå medlemmar!

    Är inte helt 100 på bilar därför vänder jag mig hit, ska försöka förklara så gott jag kan.

    Har i veckorna nu skaffat mig ny bil, en Golf GTI Edition 30 med dsg låda. Vid ägarbytet bytte vi olja då oljelampan precis börjat lysa, den slocknade och därefter gick bilen 10-20 mil sen lös motorlampan. Kollade upp i handboken vad det kunde vara och den sade avgasreningsfel el liknande?
    Har i bak 4 utblås varav 3 ser använda ut efter ett par mil, kan detta ha något med saken att göra?
    Har kollat om det kan vara en attrapp men så verkar inte vara fallet.

    Har även idag fått tillbaka bilen från en WV handlare i stan jag bor i då jag bad dem göra en felsökning, de säger att kamremmen måste bytas samt diverse andra saker som lock och reglatorer. De nämnde även något om en lös oljeslang som satts dit.

    Efter jag fått tillbaka bilen så lös inte motorlampan, men efter en kort tur var den där igen.

    Jag känner mig intrasslad, hjälp!
    Simon

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Hej och välkommen!

    Grattis till en fin bil =)

    De fyra utblåsen du har är inte orginal, men har troligtvis inget med felen på bilen att göra.
    Samma med kamremmen, det kan vara så att verkstaden konstaterade att det var dags att byta den. Men det har inte heller med felet att göra.

    Det som kan vara bra att veta är:

    Vad fick dom för felkoder?
    Är bilen trimmad?
    Hur mycket av avgassystemet är bytt?

  3. #3
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Cullberg: Det är Serkans gamla bil, så den är trimmad och hela systemet är bytt... ;-)
    Simon, slå mig en signal senare idag när Du pratat med VW verkstaden så ska jag försöka hjälpa Dig!
    Tack!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Grattis till en fin och snabb bil!! Kan tänka mig att du behöver en distans till bakre lamdasonden.

  5. #5
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Grattis till en fin och snabb bil!! Kan tänka mig att du behöver en distans till bakre lamdasonden.
    Har aldrig behövts tidigare och inte nu heller.
    Vad vi förstår har bilen kvar GIAC mjukvaran vilket gör att det är nått som tyvärr är trasigt på Simons bil.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Mer förslag från min sida: Kolla att lamdasonderna är schyssta,(lampan lös även på min Gti 30 edi men bilen gick som den skulle)
    Felet var då främre Lamdan, mindre trolig är väl att en tändspole är på väg att ge upp men värt att kolla upp.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Angående tändspolen där så ett tips är att ta bilen till VW då byter de alla tendspolar på "god will". Då det är problem med vissa revisoner av dem. Förutsett att bilen fortfarande går med original tändspolarna då... Kan kanske redan vara åtgärdat på den bilen också vem vet?.. Men kan vara värt att kolla upp, själv hade jag de med revision C som inte var med på listan som "godkända"... Ring närmaste Volkswagen verkstad och kontrollera det!

    Volkswagen byter även ut dem om det är eftermarknads tändspolar kan vara bra att veta... Men har du efter marknads spolar så vill man ju kanske behålla dem efteråt, om nu inte det var felet...

    Men du måste som sagt till en "Volkswagen verkstad" annars får du betala för det...

    Jag skrev lite mer om detta i min -> Projekttråd <- om ni vill läsa.

    /mvh soyd

  8. #8
    Hogsim33
    Gäst
    Hej och tack alla som svarat!

    Har i dagarna fått lite klarhet i vad som skulle kunna orsaka mitt "motorlamps" problem, det blir till att få skönheten att må bra innan vintern. Då blir det ett varmt garage som väntar!

    Jag kommer att uppdatera den här tråden när hon genomgått diverse undersökningar.

    Tills dess, kör varsamt och använd bälte!
    //Simon

  9. #9
    Hogsim33
    Gäst
    Det var inte igår...

    Oj, vilken resa jag haft. Det är så pass att jag känner för att berätta, gör det med ett leende på läpparna!

    2013 i Oktober skrev jag ju ett inlägg gällande en motorlampa som börjat lysa, det visade sig vara kamremmen som börjat ge vika. Aj fan tänkte jag, tog bilen till närmsta VW verkstad i stan. Det är inte ens värt att nämna namnet på verkstaden då jag blitt smått förbannad när jag lämnat lokalen första gången. Fick ett kvitto(?) på deras "felsökning" där det stod: -Kund kommer in, motorlampa lyser. Fyllt på olja. Att betala tvåtusen kronor.

    -VA? Va i hela är det här tänkte jag, vad är felet? Slet med mig min far ner till samma VW handlare, då blev det andra bullar. Fick en kopia (hur svårt kunde det vara första gången?) på vad de konstaterat och mekanikerns anteckningar. Kamremmen och kamkedjan enligt dem var tvungen att bytas. Hej då sa jag och stack till grannkommunen Kristinehamn, där gämfört mot den lokala handlaren var de trevliga, bjöd på kaffe och lovade att ta väl hand om min bil.

    Efter den resan var det bara att ringa försäkringsbolaget, tack gode gud för helförsäkring. Självrisken betalades med glädje, sen stod min far för halva den kostnaden. Pizza månaden ut!

    Vintern kom och jag placerade bilen i ett garage där den fick stå fram till april eller mars, inte riktigt hundra.
    Ett par mil gick och vad hände, jo den förb****de motorlampan lös igen. Jahopp tänkte jag, vad nu? Tog bilen till verkstaden i Kristinehamn och bad dem felsöka den, dom gjorde det hör och häpna, gratis?
    Problemet denna gången var dock lite värre, om man vill kalla det så. Fel komprision i cylinder nr fyra.

    Jag sa då till VW handlaren: -Lös problemet, och det gjorde dom. Det fick bli en utbytes motor från en annan GTI. Denna hade gått vid det laget 9600 mil. Och jag fick tacka försäkringsbolaget ännu en gång.
    Fick ett samtal under tiden bilen var inne (maj 2014), frågan jag fick löd: -Vill du att vi flyttar över de delar som satt på gamla motorn? -Mitt svar var ja, samtliga delar.

    Problem nummer två var löst och bilen gick som en klocka, inga missljud och växellådan gjorde precis som den skulle. Men... Bilen rök nå fruktansvärt svart när man ville gasa på i en omkörning ex. Ringde samma VW handlare som haft bilen gång nummer två och frågade vad det kunde vara. Fick ett svar nått i stil med: -Sålänge det inte ryker vitt, då kan en packning ha gått.
    Blev inte riktigt nöjd med det svaret då svart rök är enl mig konstigt. Bad dem ta in den igen, det visade sig vara en returslang som hade lossnat, därav förmycket bränsle som förbrännts.

    Dom fixade det också, och det tänkte dom ta betalt för. Det förstår jag, dom kan ju inte bjuda på allt. Därimot hade dom kastat de nya tändstiften jag satt i innan bilen var inne andra gången, NGK platinum stift för tusenlappen, dom bjöd tillslut på den kostnaden också.

    Sedan dess har problemen stannat hemma, bilen går som den ska, ryker inte svart och fångar fortfarande allas blickar!

    Men nu har det kommit en period i livet där jag funderar på att vidga vyerna, planen att flytta till Göteborg för att testa ett nytt jobb kan gå igenom. Men då kommer kollektivtrafik att vara mycket smidigare.

    Därför säljer jag nu pärlan. Den är skattad och besiktigad utan anmärkning till augusti nästa år.

    Annons finns på http://www.blocket.se/orebro/Golf_GT...83780.htm?ma=1.
    Det går också bra att maila simon.golfgti@outlook.com om du är interreserad, där kan du få mer bilder och all info om motorn.


    Tills vi hörs igen, kör försiktigt och som alltid.. använd BÄLTE!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Citat Ursprungligen postat av Hogsim33 Visa inlägg
    Det fick bli en utbytes motor från en annan GTI.
    Så nu har du inte ed30-motorn utan en från en vanlig GTI?

  11. #11
    Hogsim33
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Så nu har du inte ed30-motorn utan en från en vanlig GTI?

    Det är en ed-30 motor som sitter i nu också!

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Hur sjutton har man lyckats hitta en ED30-motor på skroten? Dom är ju inte gjorda i så många exemplar som är sålda här i Sverige, och av dom är det naturligtvis ännu färre som är skrotade. Men det är klart, någon enstaka kanske finns/funnits. Eller så är det inte en ED30-motor utan en S3-motor som ska vara mer eller mindre samma. Ursäkta, det är inte allls för att klanka ner på någon eller misstänkliggöra något, utan bara för att jag är nyfiken...

    För övrigt, välkommen till Göteborgsregionen!

  13. #13
    softishman
    Gäst
    Kan ju även vara en Golf R eller Cupra R motor....synd att du inte beskriver i annonsen vad som är gjort på bilen...

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av softishman Visa inlägg
    Kan ju även vara en Golf R eller Cupra R motor
    Ja, naturligtvis. Helt rätt.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Jonas
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Hogsim33 Visa inlägg

    Annons finns på http://www.blocket.se/orebro/Golf_GT...83780.htm?ma=1.
    Det går också bra att maila simon.golfgti@outlook.com om du är interreserad, där kan du få mer bilder och all info om motorn.
    Fin bil. Priset är lite galet eller?

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2012
    Namn
    Selmir H
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    56
    Fin bil men som sagt är den dyr man kan hitta GOLF R för de priset eller ED35 som rullat mindre t.o.m ...

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av SelmiR Visa inlägg
    Fin bil men som sagt är den dyr man kan hitta GOLF R för de priset eller ED35 som rullat mindre t.o.m ...
    Ja jäklars, köpte min R med 3200 mil för mindre pengar än så hos en vw återförsäljare

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av softishman Visa inlägg
    Kan ju även vara en Golf R eller Cupra R motor....synd att du inte beskriver i annonsen vad som är gjort på bilen...
    Här kan du se vad som är gjort med bilen samt hur den gick för två år sedan i detta rejs körde pirellin (min dåvarande bil)100-200 på 12, 8 strul med magnetventilen normala fall gick det på 10, 8
    30 edi hade lite problem med sin uppgraderade dsg låda så tiderna var inte dom bästa kan man säga,


    http://m.youtube.com/watch?v=9GUs9Uv2y_8

  19. #19
    softishman
    Gäst
    Har sett den videon tidigare..! Är någon av dom bilarna bänkade? Vore ku latt se effektsiffror på dom!

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av jonazzz Visa inlägg
    Fin bil. Priset är lite galet eller?
    Hehe. No shit

Liknande ämnen

  1. Svar: 194
    Senaste inlägg: 2019-01-03, 11:51
  2. Golf GTI Edition 30 DSG -07 Tornado Röd (Såld)
    Av Cullberg i forum Projektforum
    Svar: 116
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 09:25
  3. gti edition 30 dsg??
    Av Gonzo74 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 16:27
  4. Frågor ang edition 30
    Av MrNilsson i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 23:26
  5. GTI 30 Edition
    Av wolfbane1967 i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 20:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin