Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53
  1. #21
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Visst är det ett spel för galleriet. Det är ändå skoj att se vad de kommit fram till.

    Att äga... Komplicerade lösningar brukar innebära dyra reparationer + uh. Batteribyte hur miljövänligt är det? Hög vikt orsakar mer slitage på bromsar däck osv. Inget som lockar direkt, men många miljö fundamentalister vill kanske ha en sådan bil då de inte tänker som jag...

    Vindkraft ger inte så mycket tillskott. Vi får bygga ut kärnkraften!

    Sparar själv på miljön genom att cykla till jobbet året runt...mycket effektivare .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #22

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Kommer nog bli poppis som tjänstebil. Men för privatmarknaden tror jag den kommer blir mer ljumt mottagen. Folk vågar sig inte på allt för mkt high-tech. Speciellt inte med den kvalité på prylarna som VAG verkar ha just nu.
    Se bara på Jetta Hybrid, måste ju vara 2013 års flopp för VW i alla fall. Den bilen reas ut på alla marknader. Går att köpa flång nya för runt 190' nu, listpriset börjar på 313'... Nästan så att man blir sugen på att byta till en. Får högre milersättning av jobbet om man kör miljöbil i tjänsten

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Kommer nog bli poppis som tjänstebil. Men för privatmarknaden tror jag den kommer blir mer ljumt mottagen. Folk vågar sig inte på allt för mkt high-tech. Speciellt inte med den kvalité på prylarna som VAG verkar ha just nu.
    Se bara på Jetta Hybrid, måste ju vara 2013 års flopp för VW i alla fall. Den bilen reas ut på alla marknader. Går att köpa flång nya för runt 190' nu, listpriset börjar på 313'... Nästan så att man blir sugen på att byta till en. Får högre milersättning av jobbet om man kör miljöbil i tjänsten
    Nja tror du har fel där. Går inte alls att jämnföras med Jettan. Som karossform inte alls är populär här, sen är det bara en 95gr och bara kan köras 2km på el.
    Så tror absolut detta kommer bli en dundersucce för privatmarknaden, som älskar Golfen som bil.

    Så ett pris på drygt 300 och en 40 000:- rabatt så blir det hur bra som helst.

    Det som är lite lurigt är hur 150hk + 102hk= 204hk?!... . Men ett fint vrid på 350Nm, troligen långt ner i registret...

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Vad pratar man för livslängd på batteri?

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Vad pratar man för livslängd på batteri?

    Borde vara som E-upen...

    batteri 8 år/16 000 mil (minst 70% kvarvarande kapacitet)

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Borde vara som E-upen...

    batteri 8 år/16 000 mil (minst 70% kvarvarande kapacitet)
    Oki, efter 8 år är det alltså ca 70% kvar?
    vad har man för garanti på batteri?
    Det borde vara en ganska hög kostnad den dagen man behöver byta?

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Oki, efter 8 år är det alltså ca 70% kvar?
    vad har man för garanti på batteri?
    Det borde vara en ganska hög kostnad den dagen man behöver byta?
    Ja om batteriet har mindre än 70% av kapaciteten om 8år, så ska det gå på garanti..

    Läste nånstans till nån liknande bil att det idag låg på ca 40 000:-, men om 8år. Halvapriset??, eller var tror ni?

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Jag fick lite insider info förut om Volvos V60 med batteri (minns inte vad den heter). Beräknad livslängd på bilen var 8-10 år, detta var alltså Volvos egna uppskattningar! Batteriet var man tvungen att byta efter runt 6-8 år, till en kostnad av ~100.000kr.
    Detta var, både enligt mig och honom, skrattretande då du ska lägga ut 100K och sen förväntas bilen hålla i max 2 år till, grattis!
    Undra hur man ska motivera kunden att göra detta (om man är ärlig) :-)

    Detta har såklart egentligen ingenting "direkt" att göra med detta, men man kan ju fundera hur det ligger till med andra elbilar :-)

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Tyskarna på Volkswagen räknar med att bilarna har en ungefärlig livslängd på knappt tio år eller knappt 20000 mil, så att batterierna skall bytas är knappast något de räknar med.

    Hur som helst, när batterierna är förbrukade är knappast bilen värd så pass mycket att det skulle vara värt att byta dom...

  10. #30
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Tyskarna på Volkswagen räknar med att bilarna har en ungefärlig livslängd på knappt tio år eller knappt 20000 mil, så att batterierna skall bytas är knappast något de räknar med.

    Hur som helst, när batterierna är förbrukade är knappast bilen värd så pass mycket att det skulle vara värt att byta dom...
    Det blir ett dyrt bilägande.........

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Tyskarna på Volkswagen räknar med att bilarna har en ungefärlig livslängd på knappt tio år eller knappt 20000 mil, så att batterierna skall bytas är knappast något de räknar med.

    Hur som helst, när batterierna är förbrukade är knappast bilen värd så pass mycket att det skulle vara värt att byta dom...
    Varför skulle bilen ha så kort livslängd?, låter ju mindre troligt. Så skulle man köra en sån där som Taxi, så skulle man skrota bilen efter 1år??...

    Det är som sagt inget Tesla batteri direkt i dessa bilar, så byta utan att man ska bli pank ska ju inte vara några problem

  12. #32
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Varför skulle bilen ha så kort livslängd?, låter ju mindre troligt. Så skulle man köra en sån där som Taxi, så skulle man skrota bilen efter 1år??...

    Det är som sagt inget Tesla batteri direkt i dessa bilar, så byta utan att man ska bli pank ska ju inte vara några problem
    Du får nog leta förgäves efter någon tillverkare som bygger för och garanterar funktion i allt även upp till 20.000 mil. Taxibilar har helt andra körcykler än "vanliga" bilar och slits på annat sätt, dessutom räknar man självklart in underhåll på dessa. Kan garantera dig att ingen tillverkare räknar med några 30.000 mil på en enda komponent.

    Jo det är troligen batteri av snarlik princip som tesla använder och jag hade lätt räknat med ca 100.000 SEK för ett batteribyte i den bilen (om det nu ens finns batteri att få tag på om 8 år = tveksamt). Som ekonomisk kalkyl på en sådan bil så hade jag skrivit av den jäkligt fort.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  13. #33

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Du får nog leta förgäves efter någon tillverkare som bygger för och garanterar funktion i allt även upp till 20.000 mil. Taxibilar har helt andra körcykler än "vanliga" bilar och slits på annat sätt, dessutom räknar man självklart in underhåll på dessa. Kan garantera dig att ingen tillverkare räknar med några 30.000 mil på en enda komponent.

    Jo det är troligen batteri av snarlik princip som tesla använder och jag hade lätt räknat med ca 100.000 SEK för ett batteribyte i den bilen (om det nu ens finns batteri att få tag på om 8 år = tveksamt). Som ekonomisk kalkyl på en sådan bil så hade jag skrivit av den jäkligt fort.
    Nej jag menar självklart att inget klara 20 000mil i en ny bil.

    Utan att man byter batteri när bilen fått några år på nacken. Sen tror jag inte det kommer vara så svindyrt att byta, när denna nog kommer bli en massproducerad modell.

    ""17500:- för batterier till Prius, det är ju inte mer än vad ett partikelfilter kostar till en del dieselbilar""

    ".... det finns taxibilar som rullat 50 000 mil utan påtaglig mattning av batterierna.""

    Så jag tror det blir bra det här..

  14. #34
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nej jag menar självklart att inget klara 20 000mil i en ny bil.

    Utan att man byter batteri när bilen fått några år på nacken. Sen tror jag inte det kommer vara så svindyrt att byta, när denna nog kommer bli en massproducerad modell.

    ""17500:- för batterier till Prius, det är ju inte mer än vad ett partikelfilter kostar till en del dieselbilar""

    ".... det finns taxibilar som rullat 50 000 mil utan påtaglig mattning av batterierna.""

    Så jag tror det blir bra det här..
    Du kan inte jämföra med Prius som har ett pyttebatteri och som enbart använder några få procent av kapaciteten för att få det att överleva länge, med GTEn som ska klara 50km på en laddning. Ett sådant batteri kommer att kosta i runda slängar 100.000 SEK hur man än vrider och vänder på det. Om 10 år kommer man troligen inte att kunna få tag på ett sådant batteri heller (och definitivt inte till något lågpris) utan man får se den tekniska livslängden på den bilen som väldigt kort. Tekniken som används idag i GTE kommer att vara fullständigt antik om 10 år p.g.a. den ruskigt snabba teknikutvecklingen. Så du köper inte en sån där bil för att du tänker på ekonomin, utan mer för att du gillar teknik.

    Det är dock bra att folk köper dessa bilar och driver på utvecklingen, men något ekonomiskt hot mot traditionella förbränningsmotorer tror jag inte dom kommer bli än på 10 år.

    Men som sagt, kul bil
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #35
    FiNCH
    Gäst
    Premis; var får du siffran 100.000 ifrån?

    Skickat från min C6603 via Tapatalk

  16. #36
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Nya Golf GTE, klockren?!

    Gör en jämförelse med ett priusbatteri som fixar 1km på batteri men som har kapacitet runt 10km (något sådant). Kolla vad ett priusbatteri kostar och multiplicera med 5 så borde du hamna rätt nära verkligheten. Ett bat.pack för 50km kommer kosta. Inget du vill byta med oljan direkt.

    Edit: mer exempel på batteripris, GTE har troligen ett snarlikt batteri som denna (kanske lite modernare) med samma teknik och prestanda, detta kostar 100.000 SEK att byta (se näst sista frågan):

    http://www.automotorsport.se/artikla...-plugin-hybrid

    Kan alltid vara så att VW har bättre pris och kanske t.o.m. subventionerar tekniken internt då dom säkert vill få upp volymer men det är väl bara att fråga om det köstar nåt när ni ska beställa .

    Edit2: kan ju tillägga att bara för att batteriet är slitet så behöver inte det betyda att allt är katastrof. Du får se det som att du får mindre och mindre räckvidd och kapacitet ju längre tiden går. Du behöver troligen inte köra till skroten med bilen när batteriet har slitits lite.
    Senast redigerad av Premis den 2014-02-25 klockan 18:22.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  17. #37

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Aldrig någonsin kommer något eldrivet i min ägo. Jag tänker vara miljöbov tills den dag som jag dör. Hinner de fossila bränslena ta slut innan dess så ser jag till att dö.
    Frågan är om man inte är mer en miljöbov genom att köra en el-bil med dagens tillverkningsmetoder utav batterierna? Att köra den är en annan femma men vägen dit bör också has i åtanke.

    http://science.howstuffworks.com/sci...d-benefits.htm

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Varför skulle bilen ha så kort livslängd?, låter ju mindre troligt. Så skulle man köra en sån där som Taxi, så skulle man skrota bilen efter 1år??...

    Det är som sagt inget Tesla batteri direkt i dessa bilar, så byta utan att man ska bli pank ska ju inte vara några problem
    Det är inget jag hittar på utan vad Volkswagen beräknar, tänk på att vi har en gammal vagnpark här i Sverige.

    Personligen påstår jag absolut inte att en bil är "förbrukad" efter 20000 mil. Och andra sidan ser jag många bilar som är rejält slitna och sunkiga efter 20000 mil.

  19. #39
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Frågan är om man inte är mer en miljöbov genom att köra en el-bil med dagens tillverkningsmetoder utav batterierna? Att köra den är en annan femma men vägen dit bör också has i åtanke.

    http://science.howstuffworks.com/sci...d-benefits.htm
    Där slog du huvudet på spiken. Detta är inget dom flesta tänker på.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  20. #40

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Där slog du huvudet på spiken. Detta är inget dom flesta tänker på.
    Precis. Alla de gånger man kör slut på en batteriladdning, t.ex. man kör mer än 5 mil, då tvingas du ju köra runt på extra last. Dvs den drar mindre bränsle de första 5 milen, men den drar mer bränsle alla mil "utanför" räckvidden, jämfört med en konventionell bil. För att man helt enkelt släpar runt på extra batteri och motor lite i onödan de milen.

    Sen vilken den totala miljöbelastning är för konventionella bilar vs hybrid vs el är ju det viktigaste. Men tittar man på utvecklingen för radiostyrda RC elbilar så piskar de ju nitrobilarna med råge just nu så att ..

    Tror mer på Tesla S konceptet.
    Senast redigerad av golfhenke den 2014-03-12 klockan 10:37.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 12:55
  2. Nya Golf-VII
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 17:47
  3. Nya fälgar till nya bilen
    Av jocke019 i forum Projektforum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 18:36
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin