Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Henrik Kalrsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26

    Arteon GTS R-Line -18

    Det drog ihop sig till bilbyte igen och Passaten fick ge plats åt något lite yngre och smäckrare nu när ungarna inte längre behöver åka bakåtvänt.
    Namn:  IMG_20160407_174513.jpg
Visningar: 3247
Storlek:  1 013.0 KB

    Har varit nöjd med Passaten under de två åren jag hade den men den har krävt lite återkommande underhåll framförallt med panoramasoltaket. Så det logiska valet var självklart en till med soltak
    Var länge beredd att byta märke och eventuellt testa en V/S90, BMW 5-serie eller Mercedes C/E-klass men då jag fastnat för bilar tidigare med mycket utrustning så skulle iaf BMW och Mercedes bli lite väl dyra.

    När man varit inne för service eller andra åtgärder hos lokala VW-handlaren så har man ju sneglat lite på nya Arteon och med den färskt i bakhuvudet så föll valet ganska fort på en sådan.
    Utbudet började följas och var på det klara med att jag skulle ha en till GTS men med R-line paket denna gång och när "rätt bil" dök upp på blocket så var det bara att slå till. Den hade enbart 350 mil på och få skavanker.
    Namn:  IMG_20180228_165428.jpg
Visningar: 2950
Storlek:  1.03 MB

    Den var utrustad med det mesta som så många andra ute på marknaden men hade framförallt följande måsten:
    Dynaudio
    20" Rosario Glam Silver
    Discovery Pro
    Dragkrok
    Parkeringsvärmare
    Led High med DLA
    Samt det mesta annat i säkerhetsutrustning och lullull.

    Det var hårt att pruta på bilens pris men relativt lätt att få med lite extra saker som gratis serviceavtal, bilbarnstol, lösa sommar däck då bilen levererades med vinterdäck på originalfälgarna.
    Detta leder mig in på första problemet med bilen, vad fasen ska jag köra på för fälgar tillsommaren. Skifta över sommardäcken på dessa fälgarna och sedan köpa ett par nya till vinterdäcken, alternativt låta vinterdäcken sitta kvar och köpa ett par nya fälgar till sommardäcken. Svåra beslut detta och förlag på fälgar mottages gärna även om det är ett litet tag kvar innan det blir skifte. Lägger in lite idéer som jag har senare.

    Nu närmast väntar jag på att lämna in bilen på måndag för en Ceramic Pro behandling.

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Henrik Kalrsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Här är några fälgidéer jag har. Har inte bestämt mig än för om jag ska köra på silver, svart eller antracit. Har dock en känsla för att antracit blir lite för mycket grått som bara smälter in i bilens färg så silver eller svart kanske är snyggast.
    Tankar, idéer?
    Namn:  AEZ_Steam.jpeg
Visningar: 1989
Storlek:  743.2 KB
    Namn:  AEZ_raise_hg.jpeg
Visningar: 1917
Storlek:  620.6 KB
    Namn:  ABS-F15-BLACK.jpg
Visningar: 1988
Storlek:  99.6 KB
    Namn:  ABS-F20-Silver.jpg
Visningar: 1931
Storlek:  99.3 KB
    Namn:  Zito-ZS15-HS.jpg
Visningar: 1899
Storlek:  101.7 KB
    Namn:  etabeta-manay-silver-8.5x8.5-shadow.jpg
Visningar: 1924
Storlek:  90.3 KB
    Senast redigerad av henrik_k den 2018-03-16 klockan 18:25.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Intressant läsning Och snygga bilar. Jag vill också ha en Arteon

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Henrik Kalrsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Gör ett nytt försök med bilderna.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag gillar egentligen alla fälgarna som du själv presenterade. Samtliga lätta och "luftiga" i desigen som jag tycker en fälg ska vara. Jag håller med om färgen. På en så mörk bil så blir det alldeles för mycket mörkt med fälgar också i en mörk nyans. Då tycker jag stt man behöver något ljust som bryter av allt det mörka. Snygg bil i övrigt! Du får komma på vår träff i GBG och visa upp den.

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Kan tyvärr inte yttra mig om produkterna ifråga vad det gäller kvalitet och vikt…
    Avseende utseende (gillar också ”luftiga” fälgar, pga att de borde ha låg vikt). Direkt passning av navet hoppas jag.

    1:a val nr 2
    2:a val nr 5
    3:e val nr 4

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Vad det gäller utseende och vikt på fälgar så brukar det sällan vara så att stora fälgar är lätta även om de ser så ut. Gjutna fälgar är nästa alltid tunga.

    Billiga fälgar = svintunga
    Halvdyra fälgar = tunga
    Svindyra fälgar = lätta eller relativt lätta.

    Röstar på nr 4, de är väl även bland de billigare?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Henrik Kalrsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Kan tyvärr inte yttra mig om produkterna ifråga vad det gäller kvalitet och vikt…
    Avseende utseende (gillar också ”luftiga” fälgar, pga att de borde ha låg vikt). Direkt passning av navet hoppas jag.

    1:a val nr 2
    2:a val nr 5
    3:e val nr 4

    /Peter
    Tyvärr är det bara fälgarna den AEZ som har 57,1 nav. Övriga kräver navringar.
    Lutar mer och mer mot att nån av dessa blir vinterfälgar och att sommardäcken åker på originalfälgarna.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Du ska 20" ?

    Var inne precis på de AEZ som du har bild på. Men blev inte dem när jag sett dem live, för jag tyckte ekrarna var lite väl smala. Men en smaksak

    Tycker Antracit går utmärkt på svart bil!. Men jag klara inte av svarta fast det kan se jäkligt tufft ut.

    Sen folk som inte är bilnördar kan tycka att det ser ut som plåtfälgar..haha...Så fick jag höra

    Jag gick på Alutec Ikenu

    Namn:  _20170418_183756.JPG
Visningar: 1960
Storlek:  622.5 KB

    Namn:  Screenshot_2017-06-01-08-32-43.jpg
Visningar: 1858
Storlek:  323.2 KB

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Henrik Kalrsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    De där fälgarna var riktigt schysta. Gillar att de har lite utav en oem-look.
    Ja det lutar åt 20" då jag redan har en uppsättning sommardäck och vinterdäck i 20" som följde med när jag köpte bilen men bara en uppsättning fälgar.
    Svårigheten när man kollar runt på fälgar tycker jag är att vissa kan se riktigt schysta ut på bild där bilen ofta är sänkt men samma fälg på en bil i originalhöjd kan se rentav ful ut på ett sätt som inte oem-fälgar gör. Detta är väl starkaste motiveringen till att låta originalfälgarna gå som sommarfälgar. Det skulle dessutom ge mig lite mera tid att fundera ut vilka fälgar jag ska köpa

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av henrik_k Visa inlägg
    De där fälgarna var riktigt schysta. Gillar att de har lite utav en oem-look.
    Ja det lutar åt 20" då jag redan har en uppsättning sommardäck och vinterdäck i 20" som följde med när jag köpte bilen men bara en uppsättning fälgar.
    Svårigheten när man kollar runt på fälgar tycker jag är att vissa kan se riktigt schysta ut på bild där bilen ofta är sänkt men samma fälg på en bil i originalhöjd kan se rentav ful ut på ett sätt som inte oem-fälgar gör. Detta är väl starkaste motiveringen till att låta originalfälgarna gå som sommarfälgar. Det skulle dessutom ge mig lite mera tid att fundera ut vilka fälgar jag ska köpa
    Tack, ja jag var ute efter OEM stuk. Så dessa var de jag föll för.. . Roliga med eftermarknad att du kan få lite lägre ET så ser det lite bättre ut.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    På svart bil funkar det ju även med guld/brons ton i fälgarna om man vill stå ut lite från mängden.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Henrik Kalrsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Röv, hann ju nästan ha bilen i nästan 2 månader iaf. Vart grymt förskonad mot dessa parkeringsskador tidigare då jag alltid försöker parkera "smart" men idag hjälpte det tyvärr inte. Det finns övervakningskameror i garaget precis bredvid just denna plats men frågan är om man kan få ut något från dem för att lägga till dem till anmälan.
    Polisanmälan är klar nu återstår bara anmälan till TFF och försäkringsbolaget.
    Namn:  IMG_20180419_180501.jpg
Visningar: 1761
Storlek:  1.00 MB

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av henrik_k Visa inlägg
    Det finns övervakningskameror i garaget precis bredvid just denna plats men frågan är om man kan få ut något från dem för att lägga till dem till anmälan.
    Du kommer få svårt att få ut något från kamerorna, tror inte en smitning från parkeringskamera räcker (inte tillräckligt grovt brott)

    En kompis råkade ut för en liknande på Arlanda, han fick inte ut något.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Henrik Kalrsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Du kommer få svårt att få ut något från kamerorna, tror inte en smitning från parkeringskamera räcker (inte tillräckligt grovt brott)

    En kompis råkade ut för en liknande på Arlanda, han fick inte ut något.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Tror tyvärr du har rätt utan att ha fått någon återkoppling ännu men vi får se vad beskedet blir. Tvivlar på att Polisen skulle lägga några resurser på att få fram det heller då de rimligen har viktigare saker för sig.
    Får bara hoppas att DinBil löser lackeringen av skadan snyggt så det inte blir en massa krångel med kvalitet eller färgskiftningar mot övriga bilen.

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Henrik Kalrsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av henrik_k Visa inlägg
    Tror tyvärr du har rätt utan att ha fått någon återkoppling ännu men vi får se vad beskedet blir. Tvivlar på att Polisen skulle lägga några resurser på att få fram det heller då de rimligen har viktigare saker för sig.
    Får bara hoppas att DinBil löser lackeringen av skadan snyggt så det inte blir en massa krångel med kvalitet eller färgskiftningar mot övriga bilen.
    Fick idag ut regnummer på bilen och signalement på personen som körde på min. Stämmer överens med en person som är skriven på samma adress som ägaren till bilen.
    Uppgifterna är överlämnade till mitt försäkringsbolag som ville ta det vidare med med motpartens bolag. Hopps det löser sig direkt den vägen.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av henrik_k Visa inlägg
    Fick idag ut regnummer på bilen och signalement på personen som körde på min. Stämmer överens med en person som är skriven på samma adress som ägaren till bilen.
    Uppgifterna är överlämnade till mitt försäkringsbolag som ville ta det vidare med med motpartens bolag. Hopps det löser sig direkt den vägen.
    Härligt att det gått vägen så långt


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Hoppas det löser sig.
    Bifoga de uppgifterna till polisen då det är smitning från olycka.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

Liknande ämnen

  1. Arteon generation 1 2017
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 273
    Senaste inlägg: 2020-09-25, 14:21
  2. Arteon kan komma som kombi
    Av B4VR695 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-06-06, 00:24
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-09, 16:24
  4. Volkswagen Previews New Arteon Fastback To Replace CC
    Av Fredrix i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-28, 16:10
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin