Resultat 1 till 18 av 18
-
2009-01-17, 22:47 #1iooor_21Gäst
Problem med coilovers till Polo Mk1
Fick hem den gröna Polo Mk1 som låg till salu här idag och vad jag kan se så är det andra fjäderben/spindlar på dessa än på dom andra Mk1 (jetta,scirocco,golf mm). Styrstaget sitter på fjäderbenet istället för på spindeln. Är det någon som har bytt dessa delar till motsvarande delar på en golf??
Har nämligen vanliga coilovers till Mk1 liggande och det är ju lite synd att den stackas polon ska behöva sväva så högt ovanför marken.
-
2009-01-17, 23:03 #2BarbapappaGäst
Det var ju inte nån Golf du köpte så det är väl inte konstigt att det inte passar? ;-) Verkar ju lättare att köpa fjäderben som ska passa på en polo istället.
-
2009-01-17, 23:13 #3
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Patrik Jonasson
- Medlemsnr
- 1523
- Ort
- Lilla Edet
- Inlägg
- 2 309
Rätta mig om jag har fel MEN är inte hela framvagnen av en helt annan kostruktion på Polon än på Golfen så det kräver mycket stora ombyggnader.
Som Barbapappa skriver är det nog betydligt lättare att köpa nya fjäderben...mv. Patrik Jonasson
Caddylac
-
2009-01-17, 23:18 #4iooor_21Gäst
Har inte hunnit kolla så noga på det, hoppades på att det skulle gå att lösa på det sättet då jag inte sett några coilovers till Polo Mk1?? Men vet ni någon firma som säljer sådana så är det nog klart intressant. Lite konstigt tycker jag ju att det är när det är samma saker på övriga modeller men icke denna och derbyn. Kan väl vara för att dom är mindre men iaf
-
2009-01-17, 23:21 #5BarbapappaGäst
-
2009-01-17, 23:24 #6iooor_21Gäst
När kom 6N? Och då kan jag alltså köpa fjäderben från vilken polo som helst fram til den och det passar??
-
2009-01-17, 23:44 #7BarbapappaGäst
Den kom la runt 96 eller nåt. Det är samma typ av framvagnar ja, dom ser likadana ut ja, men det kan ju vara stora skillnader som har gjorts, det är ju ändå runt 10 år mellan första och sista modellen (polo1 till polo3 eller vad man ska säga)... Det är ju ingen vanlig modell det här så räkna inte med att hitta grejer jättelätt, men tyskarna gillar ju modellen så det lär ju finnas prylar att köpa om man kikar på t.ex. ebay.de.
-
2009-01-18, 00:23 #8
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Patrik Jonasson
- Medlemsnr
- 1523
- Ort
- Lilla Edet
- Inlägg
- 2 309
6N kom -95...
mv. Patrik Jonasson
Caddylac
-
2009-01-18, 00:25 #9
-
2009-01-18, 09:15 #10
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Jani Hast
- Ort
- Trollhättan
- Inlägg
- 678
Polo MK1 och MK2 hade denna skit frmvagn enligt mig.
-
2009-01-18, 13:25 #11
-
2009-01-18, 14:36 #12D.EGäst
Är det inte vanlig MacPhersonupphängning fram?
-
2009-01-18, 14:59 #13
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 801
Styrväxel sitter annorlunda.
Styrstagen sitter på fjäderbenet och inte på spindeln.
-
2009-01-18, 21:35 #14
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Jani Hast
- Ort
- Trollhättan
- Inlägg
- 678
Lite bilder på hur framvagnen ser ut på på Polo mk1, mk2 och 2F
Det som är grönmålat har jag förstärkt själv i olika steg.
-
2009-01-19, 21:25 #15iooor_21Gäst
Är det nån som har koll på om dämpare från en Polo G40 -90 passar på min polo -75??
-
2009-03-16, 14:45 #160lleGäst
Jag blir riktigt förbannad!
Jag har precis köpt en väghållningssats till Golf Mk1 som var tänkt att monteras på en Audi 80 B1 (med samma framvagn som Polo Mk1 och Audi 50).
Jag var själv skeptisk till mitt köp och ringde därför Bilmetro för att höra med dom om dom hade någon aning. Jag fick svaret att dämparna fram skulle passa rakt av, det var samma dämpare golf1/polo/a80/a50 fram till -86 enligt honom.
Sen sa han att det såg anorlunda ut bak. Han visste inte vad skillnaden var men det var inte samma. Jag tog därför hem en bakaxel från skroten till en golf för att få allt att passa.
Jag började med att slipa ner axeln och lacka den, en jävla massa jobb helt i onödan.
När jag skulle börja med att plocka ner bakaxeln började jag ju med dämparna för att se att dom var skrämmande lika de jag varit och köpt. Jag tänkte ja jag kan ju testa att montera dämpana på orginalaxeln och visst passade det! perfekt tänkte jag, en ny golfaxel man kan få en god penning för.
Resten av jobbet skulle ju gå lika bra för fram var det ju samma konstruktion som på golf enligt experten på bilmetro med all dyr programvara i datorn, men det är ju helt annorlunda, vilket denna tråd bekräftar. Skulle vilja säga några väl valda ord till den där killen på bilmetro.
Jag funderar på att börja kapa och modifiera min nya framdämpare istället för framvagnen, skicka ner den på något sätt i sätet som finns på polodämparen och svetsa fast styrstagen på nya dämparen.
Jag är väldigt oerfaren i stötdämpare och frågar därför om det är farligt att svetsa på en gasfylld dämpare, kan dämparen bli förstörd eller kan den explodera eller något sånt kul?
/olle
-
2009-03-16, 14:51 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Lars Höstner
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 2 359
Inte svetsa i gas dämpare (eller olja för den delen)...kan bli det sista du gör.
-
2009-03-17, 13:47 #18
De var juh tråkigt att de blev så Olle
Men ska du börja modifiera främre fjäderbenen så kan du juh ta ur innehållet (alltså stötdämparen) när du ska till o svetsa och modifiera!
Sitter juh en "mutter" som håller stötdämparen på plats nere i fjäderbenet..
Du svetsar på de viset alltså inte på "själva" dämparen i sig utan på fjäderbenet!