Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 966

    usb-A, ampere?

    Jag har en Tiguan 2017 mk2 med ett usb-A uttag framför växelspaken. Hur många ampere ger det?

    Google hittade detta: kan ge upp till 2.1 ampere. Vad innebär det? Är det ett uttag som ger 2.1 ampere/5 volt då?
    Ändra: Glömde, det är denna Spigen mobilhållaren med QI-laddning jag ska koppla in https://amzn.eu/d/g0fYIpj
    Senast redigerad av candyweiss den 2024-05-22 klockan 16:08.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    770
    Ja det måste vara laddning som heter duga som vill ha 15kilovolt ingångsspänning! Räcker och bli över för att ladda ett godståg!
    Det har sina fördelar att handla i en vanlig fysisk affär fortfarande!

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 966
    Såg det också. Amazon har fortfarande mycket fel i sina översättningar. Men Spigen är bra grejor. Handlat mycket Spigen från Amazon. Handlar överlag mycket därifrån.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    554
    Ja, ett USB-uttag är på 5V och om det kan leverera 2.1A innebär det att det kan ge som mest 10.5W ut.

    Därmed inte sagt att du kan ladda med 10.5W, en trådlös laddare ger garanterat ganska stora förluster.

    När det gäller specen på sidan som du länkar till verkar det inte vara en enda siffra rätt någonstans.

    Laddaren påstås vara 15W, men det står inte om det är effekten som ges till telefonen eller om det är effekten som dras från bilen.

    Den påstås ha en ingångsspänning på 15 kV vilket är helt orimligt.

    Den påstås ha en strömstyrka på 2A vilket låter ganska rimligt, men då kommer du bara upp i 10W effekt.

    Utgångs-spänningen påstås vara 15 kV, men den har ingen utgångs-spänning, den laddar med ett magnetfält.
    Utågångs-strömmen påstås vara 5 kA, vilket är lika obefintligt och orimligt.

    m v h Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 966
    Jag såg också 2A och det blir max 10W, lite skumt, borde varit 3A.Gör inte så mycket, bara det fungerar och laddar lite
    Dessa siffror ser lite bättre ut:
    https://www.themobilestore.se/spigen...niversal-svart

    • Ingångsspänning: 5,0V/3A, 9,0V/2,22A, 12,0V/1,67A
    • Uteffekt: 5,0W/7,5W/10W/15W

    I så fall lär jag inte få ut mer än 5W.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    554
    Sidan på themobilestore.se verkar ha lite rimligare värden, men får ändå inte alla bitar att falla på plats. Det verkar finnas tre olika kombinationer av inspänning med tillhörande strömstyrka och dessa tre kombinationer verkar kunna ge fyra olika effekter?

    En sak som står i specen är att laddaren kommer med en USB-C-kabel. Det kan förklara hur den har stöd för lite olika spänningar och effekter. Om du har otur kommer du bara få 0.5A (2.5W) när du kombinerar USB-C med USB-A. Sen blir det som sagt en hel del förluster vid den trådlösa laddningen.

    https://www.sweclockers.com/nyhet/34...t-letar-sig-ut

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 966
    Ja, det är lite vetenskap med alla olika sorters laddare. Idag ska laddare ha PD för att vara rätt och det har inte ett usb-A och dessutom inte i en bil. Hade hoppats på att den levererade 3A, men får vara nöjd ned 2.1A. Jag behöver bara en usbA - C kabel för ström och inte data till denna laddaren/hållaren.

    Ändra: Fick hem hållaren, tyvärr returnerar jag den direkt. Höger arm av två som håller telefonen klämmer över volym ner på Pixel 8 Pro, så oanvändbar.
    Annars var den riktigt fin och verkade hålla hög kvalitet. Laddade min telefon med ca 500 - 600 mA, så hade fungerat bra.
    Senast redigerad av candyweiss den 2024-05-23 klockan 19:32. Anledning: Ny info

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-23, 09:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin