Resultat 1 till 15 av 15
-
2019-12-30, 23:16 #1
Carbon buildup prevention.
"Carbon buildup" har diskuterats lite i samband med att VAG går ifrån MPI och enbart använder sig av DI på vissa bensinmotorer. (MPI/DI Se bättre förklaring i hänvisningen längst ned i inlägget).
Enkelt uttryckt:
MPI - Injektorer i insuget, (dvs innan insugs ventilerna). Med dem får man sköljeffekt på insugssidan, har även DI. Aktiveras ej samtidigt.
DI – Injektorer som endsat sprutar direkt i förbränningsrummen.
Tror ni på denna metod respektive produkt?
/Peter
http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ghlight=mpi+diSenast redigerad av Peter-C den 2019-12-30 klockan 23:28.
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2019-12-31, 09:45 #2
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 764
Det finns många mer eller mindre seriösa Y-T klipp med före/efter dokumentation, både CRC, men även andra liknande produkter.
Vist kan man se skillnad, men det är ju inte säkert att det som syns för ögat har någon större praktisk betydelse och löser problemet på lite längre sikt.
Vad jag vet så är det fortfarande mekanisk rengöring som biltillverkarna förespråkar för att lösa problemet.
Värt att notera är att den produkten som visas i videolänken "CRC Intake "Valve & Turbo Cleaner" inte säljs i Sverige! Kan den vara för skarp för Svenska marknaden?Senast redigerad av pudas den 2019-12-31 klockan 09:46. Anledning: felskrivning
-
2019-12-31, 20:01 #3
- Reg.datum
- sep 2011
- Namn
- Magnus kalin
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 391
Kort sagt...det finns inga mirakelmedel som biter på kokset,blästring gäller
Avsotning av insugsventiler på GDI-motorer
https://r.tapatalk.com/shareLink?sha...6&share_type=t
-
2020-01-01, 14:31 #4
-
2020-01-01, 15:17 #5
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 764
Fast varför skulle det igentligen inte fungera? Inom industri, bla livsmedelsindustrin så rengörs rökagregat från sot, tjära, koks, med kemiska preparat.
Sen tror jag att problemet möjligen inte är så stort som många vill få det till. I mitt fall har vi två bilar som gick allt annat än bra, och där jag misstänkte koksade ventiler. En Mini Cooper S R56 och en Golf TSI. I Minins fall löste det sig efter jag servade den efter inköpet
(litade inte riktigt på säljaren som påstod att den var nyservad på bilfirman) tändstiften hade nästan 2mm gnistgap! Inga symptom på koksning efter bytet! Golfen blev som ny efter bytet av magnetkoppling på kompressorn ("superchargern") och högtryck-bensinpump. Obs inga felkoder på någon av bilarna, bara på Golfen när komponenterna la av helt! I dag går den som när den var ny!!
-
2020-01-01, 15:35 #6
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 1 945
-
2020-01-01, 15:47 #7
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Lyckeby (Karlskrona)
- Inlägg
- 2 346
-
2020-01-01, 17:55 #8
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 1 945
-
2020-01-01, 19:05 #9
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Lyckeby (Karlskrona)
- Inlägg
- 2 346
Kanske inte någon större skillnad än att E85 av naturliga skäl har låg svavelhalt samt att motorn blir lite gladare om den får en sup
-
2020-01-01, 19:28 #10
- Reg.datum
- sep 2011
- Namn
- Magnus kalin
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 391
Carbon buildup prevention.
Turbo motorerna är inte lika känsliga för build-up.
Men jag har sett bromspapper före å efter rengöring av Rs4 N/A v8,där förlorar man typ 60hk
Min rs4 blev trevligare efter rengöring,innan så missade den när den var kall å sen känndes det att jag fick tillbaka några hästar
-
2020-01-05, 13:29 #11
- Reg.datum
- jan 2019
- Namn
- Thomas R
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 50
Mitsubishi hade massor med problem på deras GDI motorer där man senare kom fram till att 98oktan var det som var då bäst att tanka. Var man tvungen att uppsöka verkstad pga igensatta EGR ventiler så var det blästring med valnötsskal vill jag minnas. Hur detta är relevant med VW vet jag inte men problemet har funnits bra länge
-
2020-01-05, 13:54 #12
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 1 945
Känner en kille som hade egen verkstad. Han fick ofta in bilar från Mitsubishis verkstad, det var GDI-motorna som sotat igen invändigt, han rengjorde dem med någon dunderkur. Han gjorde det även på min Mitsubishi Sigma som tickade något hemskt, allt tickande försvann efter hans motorbehandling. Vet tyvärr inte hur han gjorde, men han "öppnade" inte motorerna i varje fall.
Han sa att Mitsubishi hade mycket problem med deras GDI.motorer.
-
2020-01-05, 15:50 #13
- Reg.datum
- jan 2019
- Namn
- Thomas R
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 50
-
2020-01-05, 19:09 #14
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Lyckeby (Karlskrona)
- Inlägg
- 2 346
Jag som trott att spriten motverkar sotbildning
-
2020-01-05, 19:41 #15
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 764
Skulle inte tro att drivmedlet har något att göra med problemet då problemet till största del beror på avsaknad av drivmedel bakom luft ventilen! Dålig vevhusventilation som gör att ångorna från oljesystemet inte håller sig förångat hela vägen tillbaks till förbränningsrummet. Sen när allt blir slitet så förvärras problemet, speciellt när turbon börja släppa olja.
Noterade att CRC säljer sitt preparat till proffsmarknaden, så helt verkningslöst kanske det inte är!
http://5-56.nu/produkter/auto-pro/
Liknande ämnen
-
Spegelkåpor Carbon till Golf R sc äkta?
Av Kim i forum VW-forumSvar: 7Senaste inlägg: 2016-02-17, 16:52 -
glasfiber/carbon delar till mk2, vart?
Av skjortan i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2010-05-24, 15:37 -
carbon delar till golf mk1/mk2
Av micaeljonsson i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2007-07-23, 10:24