Resultat 21 till 40 av 63
Ämne: Polo GTI 1,4 TSI -11
-
2014-03-19, 14:01 #21
Jag tycker ni, främst Finch, överdriver detta.
Låt honom njuta av sin nya bil istället för att skrämma honom till att byta.
Kolla oljan 2-3 gånger per år och fyll på en deciliter om det försvinner, det är standard på de flesta bilar.
Min-max på stickan handlar inte om mer än 2-3 deciliter.
Och ingen vet om nivån låg max eller min efter service.
Hoppas du behåller bilen och inte oroar dig.Volkswagen Club Sweden
Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018
-
2014-03-19, 14:41 #22Krillej91Gäst
Får fylla på olja idag o sedan hålla koll då, vilken olja kör/körde ni med? har hört att longlife oljan inte ska vara bra. vet ni hur många liter olja det går i motorn hittar inte i instruktionsboken hur mkt det ska vara? :S
-
2014-03-19, 14:53 #23
Bra råd – njut av bilen. Måla inte f*n på väggen i onödan !
Skulle tro att skillnaden mellan översta/understa plåtvecks-markeringarna är runt 7 dl vilket inte innebär något speciellt eftersom vi inte vet hur mycket det var i motorn från början.
Det är ju som bekant bara det som går fel man hör talas om. Och som sagts en viss förbrukning är ok.
På jobbet har vi en Variant 1,4 TSI 2010 som gått över 12.000 mil. Han som kör den dagligen fyller på runt 1 liter på 1500 mil, helt ok. Lite bensin drar den med, under 0,65.....
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2014-03-19, 15:02 #24FiNCHGäst
Jag överdriver inte, det är precis såhär det var i mitt fall.
Med tiden så mår motorn jävligt dåligt av all olja den bränt, då njuter man inte så mycket längre, man ska ha alla kort på bordet, värför förmildra något för TS? Bättre att ge hen all sanning så får hen välja själv, jag gjorde mitt val och sålde bilen, TS får göra vad han vill, jag förmedlar bara min upplevelse.
-
2014-03-19, 15:11 #25
Kör själv på "Castrol Edge FST 5w 30" på mina VW. (Spec VW 504.00 / 507.00). Det är ”longlife olja”. Oljan är det inget fel på hävdar undertecknad utan möjligen de långa ”longlife” intervallerna som är tveksamma.
Mängden totalt vet jag inte, runt 4 L med filter kanske….(Har inte bytt än på vår nya TSI 1.4).
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2014-03-19, 15:23 #26
- Reg.datum
- jun 2008
- Namn
- Niclas Olsson
- Ort
- Ockelbo
- Inlägg
- 198
Många av VAG's bilar drar mycket olja tyvärr, finns en hel del teorier ang. orsaken.
Där jag tidigare jobbade hade vi motorbyte på totalt 5 bussar (Multivan), då dessa dragit för mycket olja. I deras fall så började det med att den dragit "för mycket" olja enl. kunden, vi fyllde på och pluggade systemet. Strax under 1 liter/100 mil. Detta ansåg VW vara inom ramarna för OK.
Det slutade hur som helst med att bilarna drog mer olja, så då gick motorbytet igenom.
Vi hade dock aldrig inne någon "personbil" som drog för mycket olja (enl. VW) under tiden jag jobbade där :-)
-
2014-03-19, 15:35 #27
Det tvivlar jag inte på.
Men nu handlar det inte om din bil.
Man ska absolut inte dra alla polo gti över en kam och råda alla att sälja.
Vad ska han säga till VW menar du?
"Jag läste om en polo som drog olja så jag vill häva köpet" ?
Visar det sig försvinna extrema mängder olja från trådskaparens motor så ta det problemet då :-)Volkswagen Club Sweden
Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018
-
2014-03-19, 16:26 #28FiNCHGäst
Jag sa inte att han skulle gå till dom och dra min historia, eller sa jag det?.. Nej, jag sa att han borde kämpa för att få problemet löst på det sätt han vill. Och det ÄR ett stort problem med Polo GTi, det finns mängder med Polo GTi som drar olja, och det är inga små mängder, dessutom finns det fall där Kolv(arna) inte håller, det är ingen överdrift det är helt enkelt fakta.
När jag märkte detta på min Polo så läste jag på och hittade bland annat detta: http://strikeengine.com/polo-gti-1-4...e-piston-rings
Som ni kan se så är det "några" bilar som har problem med just det, och TS verkar ha fått ett sådant exemplar vilket gör detta relevant för Hen. Att jag delar med mig av min historia verkar vara ett problem av något slag, men det handlar i själva verket om att dela med sig av all information jag har så att TS har kött på benen och kan ta rätt beslut, det är alltså inget ILLA menat det jag skriver.
Kasta gärna ett öga här: http://bloggar.expressen.se/motor/20...som_drar_olja/
Läs det som står och scrolla sedan ner så ser man en person som heter Olle Johnsson som har samma problem, jag ringde upp Olle när jag hade problem och frågade honom, hans Polo drog 6dl olja på 100 mil vilket enligt Volkswagen var för lite för att göra något, han sålde då bilen och köpte en ED35.
-
2014-03-19, 16:44 #29
-
2014-03-19, 17:07 #30FiNCHGäst
Möjligt..
Att den drar olja? Enligt verkstaden som hade min bil inne så sa dom att det är så låg friktion på Polo motorn så oljan kan ta sig förbi och förbränns, om det är sant eller ej vet jag inte.
Men att en bil drar olja är i min värld ett problem. Jag har kört skiten ur min TTRS och min Golf R som jag hade utan att en ända droppe försvunnit.
-
2014-03-19, 17:33 #31
- Reg.datum
- apr 2010
- Namn
- Axelsson
- Ort
- Sverige
- Inlägg
- 315
På den motor som sitter i Polo GTI då är den acceptabla förbrukningen max 0, 5 liter/100 mil och inte alls 1 liter/100 mil. När en bil servas så fyller man på den föreskrivna oljemängden och det innebär absolut inte att oljan hamnar på max-nivå, snarare någonstans runt 3/4 av stickan. Så att bara läsa av nivån efter 4-500 mil ger inget svar alls på förbrukningen.
Det bästa är att fylla på upp till max-nivån, skriva upp mätarställningen och sedan köra tills den larmar om att man ska fylla på olja. Om den sträckan visar sig vara oacceptabelt kort så åker man till sin ÅF och ber om ett oljeförbrukningstest över 100 mil.
En annan viktig sak är att ALLTID kolla nivån ca 15 minuter efter att motorn varit ordentligt varmkörd, samt att ALLTID kolla nivån när bilen står på samma ställe. Minsta lilla lutning ger helt fel mätvärden.
-
2014-03-19, 17:35 #32FiNCHGäst
Min drog mer eller mindre precis 1/100 mil och då sa dom att jag låg precis på gränsen och det var därför dom bytte kolvarna, när den sen gick ner till 6dl/100 mil så kunde dom inte göra mycket mer än så, dom bytte Vevhusventilationen och sen fick jag nöja mig, därför sålde jag eftersom den började dra mer och mer och jag hade ledsnat.
Har det alltid varit 0.5l?
-
2014-03-19, 17:37 #33
- Reg.datum
- apr 2010
- Namn
- Axelsson
- Ort
- Sverige
- Inlägg
- 315
-
2014-03-19, 17:39 #34FiNCHGäst
-
2014-03-19, 17:49 #35Krillej91Gäst
Tackar för alla svaren! ringde försäljaren innan idag och han sa att jag skulle fylla på olja och sedan kolla olje stickan med jämna mellanrum, så det får väll bli en del körande efter påfyllningen. får hoppas på det bästa, tkr bara det är lite roligt att min gamle saab 9-3 -03 med 21000mil på mätaren inte drog en droppe olja! trodde man skulle slippa sånt här! Tkr bilen för övrigt är riktigt härlig och köra, så hade den inte dragit någon olja så hade den varit en toppen bil!
-
2014-03-19, 17:55 #36
-
2014-03-19, 18:27 #37
-
2014-03-19, 18:36 #38FiNCHGäst
-
2014-03-19, 18:44 #39robbanGäst
Hej ! Och grattis till en "skitrolig" bil. Det är ca 5dl mellan övre och nedre märkning på oljestickan,och för att få ett rättvisande resultat kontrollerar du lämpligen oljenivån t.ex innan du kör till jobbet när motorn är kall. mvh robban
-
2014-03-19, 18:46 #40
TS kontrollera oljenivån själv genom att fylla på till 100% som flera här berättat. Kontrollera sedan med säg 100 mils mellanrum och notera nivån. Parkera den plant innan mätning och låt motorn vara avstängd under natten innan kontroll så du är helt säker på att all olja har hunnit ned till mätpunkten (kan diffa Mycket annars). Tänk även på att dubbelkolla dagen efter att du har gjort toppfyllningen då det är svårt att få det 100% utan att vänta länge på att all olja runnit ned.
Bara för att några har haft problem med oljenivån så betyder inte det att du också måste ha det. Maken till måla-fan-på-väggen-tråd har jag inte sett på länge här.----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
Liknande ämnen
-
Polo 6R -11 (Control Module Incorrectly 01044) & (Immobilizer - Not registered 0001)
Av soyd i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktygSvar: 2Senaste inlägg: 2013-09-18, 17:14 -
Frågor om polo gti dsg7 2011 och polo tsi 90 dsg7 masters r-line 2014
Av Puppen i forum VW-forumSvar: 22Senaste inlägg: 2013-08-03, 01:00 -
Håller DSGlådan ihop när man trimmar? Polo GTI -11
Av Frank_dandy1 i forum VW-forumSvar: 11Senaste inlägg: 2011-12-31, 09:59 -
GTI uppdateringar modellår 11.5
Av jimZon i forum VW-forumSvar: 10Senaste inlägg: 2010-11-11, 20:28 -
Glimingeträffen #11, 5/9 kl.11.00
Av P-plats.se i forum TräffarSvar: 75Senaste inlägg: 2009-10-19, 22:43