Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210

    Problem med pl-motorn (16v -90.a)

    Skumt.
    Har bytt alla vakumslangar.
    Renoverat fördelaren.
    Bytt bränslefilter.
    Bytt tomgångsstabilisator.
    Bytt rotor
    Bytt tempgivaren till tomgång samt lampa i panelen
    Kollat efter läckor runt spridarna utan resultat och även insug/spjäll
    Bytt stift

    Problemet, startar jag bilen kall sprutar den in soppa förmodar jag från kallstartsventilen å tomgången går upp, sen sjunker den för att svaja, ibland dör den ibland klarar den sig precis tills den stabiliserar sig på ca 1000v/min efter lite körning, sen så länge jag kör och tex stannar vid rödljus ligger den fint på samma varv. Skulle jag därimot stanna bilen och ska starta den igen får man gå igenom samma procedur tills den stabiliserat sig, precis som den ställer in sig på något vis, sjunker så den nästan dör för att sedan få ett ryck å gasa upp sig till 2000v/min men sjunker igen. Låter inte som den misständer när man gasar heller.

    Någon som har något förslag?

    Mvh/ Kibbe
    Senast redigerad av gnytt den 2010-02-01 klockan 03:17. Anledning: Rör lite mer än tomgången

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    Nu i kväll ville den inte ens skaffa sig normal tomgång när jag körde. Den sjönk till ca 500v/min sen fick den ett ryck precis som man gasade till upp på 2000v/min men skönk till 1000 , stannade till där men skönk någon sekund senare till 500 och ville dö, på dom låga varven låter det som den misständer men över 2000v låter den som den går jämnt?????

    Mvh/ Kibbe

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    Lite uppdatering.
    Idag grejade jag lite, vred fördelaren lite moturs, vred co-skruven lite medurs och den gick lite bättre, när tomgången stabiliserat sig ligger den verkligen stilla, men problemet när jag stänger av bilen och ska starta den igen kvarstår dock fasst i lite mildare slag. när man stängt den och drar igång den igen känns det som den dränks i soppa eller något och misständer.

    Lade även märke till att när jag körde och drog på, började den mistända eller tappa vid ca 5000-5500v/min.

    Några teorier någon?
    Kan det vara:

    Tändspolen

    Tempgivaren till styrboxen

    Tändslutsteget

    Bruna givaren

    Elfel

    Lambdasonden (tycker inte den skulle påverka den så här, gått ca 1000mil)

    Att den står helt tokigt i tändning eller en kugg fel?

    Att oljan inte är ny (skall bytas snarast)(borde inte heller påverka så här)

    Eller vad kan det vara?????

    Mvh/ Kibbe

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    En sak till jag tänkte på. Har kanske varit väldigt dum nu?

    Bytte kylare samt glykol när jag köpt bilen. Efter jag tömt systemet och spolat det hällde jag på biltemas G30 longlife (röd) glykol. Kan detta ha inverkan så givarna skickar fel signaler?

    Bör jag spola rent systemet ordentligt och hälla på någon annan glykol?

    Mvh/ Kibbe

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    Någon kan väll ge mig lite feedback

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av gnytt Visa inlägg
    En sak till jag tänkte på. Har kanske varit väldigt dum nu?

    Bytte kylare samt glykol när jag köpt bilen. Efter jag tömt systemet och spolat det hällde jag på biltemas G30 longlife (röd) glykol. Kan detta ha inverkan så givarna skickar fel signaler?

    Bör jag spola rent systemet ordentligt och hälla på någon annan glykol?

    Mvh/ Kibbe
    Hade du kvar minsta lilla gammal grön glykol i systemet och du har hällt på röd (om denna röda inte är kompatibel med de äldre gröna glykolen) så har det klumpat sig och du åker på att skölja systemet helt.

    tomgångsstabilisatorn, läkande/defekt kallstartsventil eller blåa termokontakten skulle jag gissa på.

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    446
    Kolla så vevhusventslangen inte är igen slaggad

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    Okej, tack, ska byta givaren, och se om det hjälper att byta kallstartsventil, men misständningarna på dom höga och låga varven ej mellanvarven?

    Ska kolla vevhusslangen också men tycker inte den borde ligga blixt stilla i tomgång när den väl stabiliserat si då? Den känns ierförsig lite halvsunkig när man trycker på den.

    Mvh/ Kibbe

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    En grej till. Mätte upp mina tändkabla idag och dom låg på 6,14kohm, 1 låg på 5,98kohm men därimot ledaren mellan tändspolen och fördelarlock låg inte på mer än 1,9kohm, ska denna ha lägre motstånd eller den är trasig?

    Sen tändföljden, om man står framför motorn, är då 1 cyl närmst luftfilterboxen sen i följd 2-3-4. Ska då ettan gå till fördelarlocket längst upp till vänster sen till vänster under ska 3,ans sitta, till höger om den 4,an och längst upp till höger 2,an?

    Mvh/Kibbe

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    Lite uppdatering. Ställde idag styrströmmen på co skruven till ca 9mA, razer sade 5mA men läste att det stod i flera trådar att den skulle ligga mellan 8-12mA
    men i vilket fall steg tomgången.
    Bytte även dom nedre spridartätningarna för skojs skull samt installerade en ny tändspole.

    Tändningen ligger cirkus där den ska men bilen ligger på ca 1700v/min på tomgång, svajar inte och går jättejämnt, men hur tusan får jag ner tomgången? Tomgångs/luftskruven i spjällhuset är inskruvad till max.

    En annan sak som var märkligt var att när jag kopplade amperemätaren till ena sladden på den grå kontakten i den grå dosan på bränslehuvudet, så när bilen var kall och sladden trilla av dog bilen men när bilen blev varm och sladden trilla av så skönk bara tomgången till ca 1000v/min och låg stabilt där utan kontakt i kabeln, vad är denna lilla grå dosa och ska den reagera så?

    Kan min nya tomgångsmotor också va kass eller vad i helsike kan det vara?

    Någon?????

    Mvh/ Kibbe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin