Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Lund
    Inlägg
    11

    Golf V tsi 140 motorproblem

    Hallå på er alla!!

    Nån som känner till om där är mkt motorstrul med dom?!?

    Min kompis har en 07:a tsi 140 som kamkedjan har gått av på. bilen har gått 5000 mil. surt. Saken är den att jag oxå är ägare till en sådan bil fast modell 08, så nu går man runt och är orolig för att kedjan skall lossna och pajja hela motorn. har haft lite små strul innan med min bil som fel på mjukvaran till motorn och växellådan.

    Nån som har erfarenhet eller känner till nått om detta
    ??

    jätte taksam för svar!!!

    Daniel

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Det var ju nåt snack på vibilägare.s sida om nån som inte fick VW att betala för ett ras tror jag..pga att bilen hade gått mer än 3000 mil innan första service. Så jag tror att just kedjan(smörjningen) är en svag punkt på denna motor.
    Min bil har gått 3400 nu och är en 07.a. Så nu blir man ju lite skraj. Kamkedja ska ju vara mer hållbar.(ej byte) så man undrar ju lite vem som inte gjorde sin hemläxa riktigt. Hade oxå lite strul med mjukvaran men efter uppgradering så går motorn mycket bra(hur länge?...)
    Har hört eller sett nånstans att de ändrade på motorn(Tsi-1,4)inför 09 men jag kan ha fel.
    Men nu fick man ju en anledning till att byta bil...har haft min i två år så det e väl dags ändå..
    Inte mycket info tyvärr..

    P.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    ...Tusan oxå....imorgon e min bil 2 år....då försvinner ju garantin...

    MÅSTE BYTA.. hihi

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Vänta några år tills både kompressor o turbo börjar ta slut, usch vilka kostnader.......

  5. #5
    Ante68
    Gäst
    Samma har hänt på min syrras bil. Det är troligtvis kamkedjan som hoppar vid start av motorn pga. för dåligt oljetryck på kamkedjesträckaren. Felet uppstod precis som i vi-bilägare beskrev det vid 5700 mil och strax innan andra servicen skulle har gjorts på en -07:a.

    Felet uppstod efter att bilen stått några veckor och då började motorlampan lysa efter start av bilen. Felkoden som utlästes var något fel med kamkedjan och uppstod igen direkt efter start trots att man har raderat felkoden. Så verkstaden tog in bilen.

    Frågan är vad som orsakar felet, och om verkstaden byter ut delar till modifierade så att felet inte uppstår igen? Eller om det är ett rent slitagefel med för långa serviceintervaller (longlife service) som orsakar det.

    Är det någon som vet?

    /Anders

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Kjelle
    Medlemsnr
    4392
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    41
    Ni hör väl själva??
    3000 mil, Longlife...
    Det är ett begrepp som inte hör ihop, det blir inget longlife med dom intervallerna om man "använder" det under huven lite...
    Har pratat med flera oljeleverantörer (Castrol,BP,Agrol) och alla är överens på en punkt. Använd gärna longlifeolja för den är mycket bra MEN KÖR ALDRIG MER ÄN 2000 MIL!!
    Sen börjar det samlas skit här och var... VW borde gå tillbaka konsekvent till den fungerande Grundservicen, men det är min åsikt...

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej.

    Bytte olja på min Tsi efter 2100 mil...just pga att jag känner mig tveksam till *longlife*.....shortlife kan de döpa om det till..

    Byter nog innan vintern igen, just nu har den gått 3500 mil.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Dom bilarna det händer på är bilarna som får gå 3000mil eller mer på en service.
    Alla bilar går inte 3000mil på en service utan upp till 3000mil eller två år.
    Bilen säger till när den ska in på service och ignorerar man det och tror att den ska gå 3000mil då får man skylla sig själv då oljan tappar sin smörjförmåga och kedjan slits precis som vilken moppe eller MC-kedja som helst.

    Det bästa är att serva på 1500mil intervall och vips så finns det inte ett problem med sliten olja längre.

    Bryr man sig om bilen så sköter man den och inte servar på longlife intervall.

    Och kom ihåg att det är upp till max 3000mil inte att alla ska gå det då det beräknas på antalet kallstarter, hur motorn körs/varvas, oljans temperatur, m.m. Detta spelar in på hur långt eller kort man kan åka men som sagt så är oljan inte speciellt smörjande efter ca. 2000mil hur det än är.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin