Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209

    kärvande broms passat?

    Sist jag servade bilen sa dom att höger bakbroms kärvade....kunde konfrimera det då jag bytte däck för ett tag sedan då jag hade handbromsen fullt dragen men höger bak så gick det att snurra hjulet....samt att skivan såg rätt sliten och "rispig" ut. Har nu varit på en Lång semester och börjat känna lite vibrationer från bakvagnen främst i hastigheter över 100 blås. Kan det ha blivit så att skivan är skev av det kärvande oket? Är det bara att byta ok eller kan man fixa det på något annat vis?...skivor och klossar tänkte jag då byta...men vill inte att det ska ligga ann igen när jag bytt....någon som har tips/råd??
    tacksam för hjälp...
    /
    M

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Oken går att renovera, men är du inte händig så blir det enklare att köpa ett nytt.

    Dock hade jag rivit av allt och kontrollerat innan jag hade köpt saker.
    Så du vet vad som är sönder osv.

    Ofta används bakbromsarna för lite, likaså handbromsen.
    Mina motioneras ofta, dels bromsar jag mycket med handbromsen men även bromsar hårt med fotbromsen så att bak får motioneras lite.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Oken går att renovera, men är du inte händig så blir det enklare att köpa ett nytt.

    Dock hade jag rivit av allt och kontrollerat innan jag hade köpt saker.
    Så du vet vad som är sönder osv.

    Ofta används bakbromsarna för lite, likaså handbromsen.
    Mina motioneras ofta, dels bromsar jag mycket med handbromsen men även bromsar hårt med fotbromsen så att bak får motioneras lite.
    jag är rätt händig då jag skruvar i flygfarkoster dagligdags men just bromsarna på en bil har jag aldrig pillat isär, därav min osäkerhet...så det finns renoveringssatser att köpa med o-ringar osv?...hur kontrollerar jag om det kärvar när jag tagit lös det?hur justerar jag in handbromsen?samt vad ska jag tänka på/göra då jag tar isär det?
    mvh
    M

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Att byta packningarna är lite pilligt men det går.

    Jag renoverade de på min Golf mk4 från 1999 och det kostade max 100 kr för båda bakoken.

    Lite svårt att förklara för mig, men enklast är ju att skruva loss oket, se till att få stopp så bromsvätskan inte rinner ut, så slipper du lufta så mycket.

    Sen ut med kolven och använd ex 3m duk så du får en fin yta på den.
    Byt packningarna som har med kolven att göra och montera igen.

    Kolla även så att allt rör sig lätt.

    Montera tillbaks allt med ny skiva och nya bromsar, lufta o så e det klart.

    Kanske nån annan kan ge bättre beskrivning.

    Handbromsen spänner jag inne i bilen eller ändrar armen på oket, vet dock ej hur det ser ut på Passat.

  5. #5
    widget
    Gäst
    http://nordicaudi.com/index.php?url=...4/a44.php&var=

    Här finns det lite bilder och info...

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    vad är det som brukar vara orsaken till kärvandet då?...glidskenorna eller själva kolven?...bör man byta även skenorna?...
    Någon som vet hur man spänner handbromsen på en passat 03:a då?
    tack för alla svar...
    /
    M

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    vad är det som brukar vara orsaken till kärvandet då?...glidskenorna eller själva kolven?...
    Orsaken brukar vara att man använder handbromsen aldelles för sällan alt att bakklotsarna är så slut att kolvarna gått för långt ut & varit så en stund.

    bör man byta även skenorna?...
    Brukar räcka med att rengöra och smörja upp glidpinnarna.
    Kontrollera så damaskerna är hela till dito samt rengör även motsvarande hål i oket.


    Någon som vet hur man spänner handbromsen på en passat 03:a då?
    Man ändra bromsok kolvens anliggningsyta mot skivan genom att skruva på den.
    "Spänner" gör man aldrig förutom om man bytta vajrar , och då gör man det framme vid spaken.

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    tackar.....får väl bogsera den till dig Henrik när jag har plocket isär oken
    i molekyler och inte får ihop allt....hehe...

    åter tack för hjälpen..
    /
    M

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    hur mer exakt justerar man till kolvarna när man bytt till nya klossar så att
    dom inte ligger an samt att handbromsen ska ta bra/jämt....?

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    lyfter frågan ännu en gång, var ute i garaget nyss och lossade oken på bägge sidor. Det jag såg var ju dels att klossarna var snedslitna och skivorna inte såg så roliga ut men dock ok slitmässigt....sen märkte jag att handbromsmekanismen på ena sidan inte gick tillbaks när jag tog en polygrip och nöp åt?..den gick otroligt tungt att nypa åt samt att den inte fjädrade tillbaks...provade spruta på lite wd40 men utan resultat. tog även lös vajern och den gick väldigt lätt när man drog den som den var...så det verkar som om det är i handbromsmekanismen det kärvar eller??..vad gör man åt det?tips och råd mottages gärna och rätt snabbt......
    /
    M

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    en sak till...hur lossar man skivorna bak?...såg ingen skruv eller nått...jag lossade oken på glidpinnarna måste man ta lös även dessa för att få lös skivan?..såg att man måste ha en stor insex för att få lös dom eller?
    /
    M

  12. #12
    widget
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av trojlee Visa inlägg
    en sak till...hur lossar man skivorna bak?...såg ingen skruv eller nått...jag lossade oken på glidpinnarna måste man ta lös även dessa för att få lös skivan?..såg att man måste ha en stor insex för att få lös dom eller?
    /
    M
    ja du måste ta lös okhållaren bak men insektsnyckel (dom brukar kunna sitta hårt, så gräv ur all smuts så du får insektsnyckeln att ta ordenligt i botten) och sen ska väll bara skivorna sitta fast i en skruv

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    det såg inte ut att sitta en skruv som det brukar göra på framsidan som
    håller skivan(?)....någon som vet storleken på insektsnyckeln?...ska man ha
    med hylsa eller bits?...
    OM jag köper ett nytt ok och nya skivor/klossar hur ska jag göra för att
    justera in handbroms/broms sen...ska jag skruva in kolvarna max i botten på bägge sidor och bara hänga på handbromsvajern på armen?...eller?

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Är för slö för att göra en egen beskrivning , så jag ta hjälp av VWPC.SE som beskriver det som behöver beskrivas med 2st beskrivningar , välj den som är enklast.
    Tar sedan hjälp av nordicaudi.com för beskrivning hur man renoverar oken bak.

    Hur du byter skivor och ok bak på passat.

    Källa vwpc.se

    http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=67&t=7522
    http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=67&t=5261

    Hur du renoverar trasiga ok

    Källa nordicaudi.com

    http://www.nordicaudi.com/arkivet/ar...ta/a44/a44.php

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    hur får man handbromsen att lita sen?Pressar man in kolvarna max i botten när man bytt klossar/skivor?Måste man skruva in kolven eller kan man bara pressa in den?
    /
    M

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av trojlee Visa inlägg
    hur får man handbromsen att lita sen?Pressar man in kolvarna max i botten när man bytt klossar/skivor?Måste man skruva in kolven eller kan man bara pressa in den?
    /
    M
    Har du nu verkligen läst igenom all info?

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kolven skruvas först in max.
    Sen skruvas den ut såpass mycket att klotsarna nätt och jämt ligger mot skivan och man lätt med handkraft kan rotera skivan utan problem.
    Du ska höra klotsarna ta (skrapa) i skivan.

    När detta är gjort på båda sidorna , kliver du in i bilen och drar handbromsen så högt du kan ett par ggr sakta.

    När det är gjort

    Drar du åt handbromsen så hårt du kan , gå ut och känner att hjulen är låsta , dvs du ska inte kunna rubba dom.

    Släpp handbromsen , du ska nu kunna rotera hjulen lätt utan någon som helst ansträngning.
    Ett visst svagt skrapljud kommer att förekomma = normalt och går bort vartefter oken justerar sig mot klots/skiva.

    Klart.

    Sista raderna framgår int riktigt utan det bjuder jag på. ;-)
    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-08-05 klockan 00:18. Anledning: Stavar som en skit

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    OM hjulen inte går att rubba när man dragit åt och släppt vad gör man då?

    tusen tack Henke för en bra beskrivning....det framgick inte riktigt på länkarna...en fråga till...är Biltemas bromsar något man ens ska fundera på att slänga in som bakbromsar på min Passat?..samt vet du om deras bromsok passar en 1.8T?...du kan ju nästan allt....
    /
    M

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    OM hjulen inte går att rubba när man dragit åt och släppt vad gör man då?
    Går tillbaka till punkten där man justerar anliggningsytan mot skivan.
    Dvs man skruvar tillbaka kolven en aning.

    Funkar inte det är oket kört & då återstår antingen byte eller renovering.

    du kan ju nästan allt....
    Där igår inte biltemas bildels sortimente , jag köper orginal. (Jag har en bra anledning).
    Köper aldrig bildelar på biltema , däremot har dom mycket annat bra dom säljer istället. =)

    Motfråga : Slänger du in annat än orginal när du repar bromsarna på ett flygplan? ;-)
    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-08-05 klockan 00:17.

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    helikopter.....

    Där är det bara original som gäller och man vill sällan se prislappen på reservdelarna...
    Blir nog att köpa både ok och klossar/skivor idag....räcker det att lufta på det oket som jag byter sen?...
    /
    M

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin