Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Sjovold
    Gäst

    Byta till 3 barsmappsensor?

    Tjena ja ska byta till en 3 barsmappsensor på en corrado G60 och nu undrar jag hur man gör när man byter den och vart dom finns att köpa

    Mvh Markus
    Senast redigerad av Sjovold den 2009-07-30 klockan 00:53.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Mapsensorn på en g60 sitter väl i databoxen på höger sett framför framrutan. Finns att köpa hos de flesta trimfirmor allt från några hundra lappar till tusenlappar. Någon kan säkert förklara varför de skiljer så mycket i pris.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    3bars.. nu ska det laddas minsann? =D
    vad för motor? =)

    finns olika märken på dom.. därav prisskillnaderna, dom görs i samma fabrik, ser identiska ut.. ÄR identiska.. men heter GM, Haltech mm mm.. kort sagt betalar man för vad som är stämplat i plasten på dom.. funktionen är densamma.
    finns även lösa att beställa betydligt billigare, för montage innuti boxar.
    hojta till om du behöver hjälp med montaget, har lött ett gäng boxar vid det här laget.

  4. #4
    Sjovold
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    3bars.. nu ska det laddas minsann? =D
    vad för motor? =)

    finns olika märken på dom.. därav prisskillnaderna, dom görs i samma fabrik, ser identiska ut.. ÄR identiska.. men heter GM, Haltech mm mm.. kort sagt betalar man för vad som är stämplat i plasten på dom.. funktionen är densamma.
    finns även lösa att beställa betydligt billigare, för montage innuti boxar.
    hojta till om du behöver hjälp med montaget, har lött ett gäng boxar vid det här laget.
    haha ja de va ju du som gav mig tipset att byta så :P
    1H motorn men de e styrboxen från en PG

    men finns det att köpa sånna små som de sitter i boxarna org? för jag har bara hittat stora som e sitter i saab :/ å man kan ju inte ha saab i en vw

    jasså? men du vet du vad det är för skillnad på PG och 1H boxarna?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    endast programvaran som skiljer.. funkar att byta emellan dom.

    3bars interna verkar ha utgått där jag köper dom, fanns bara 2.5bas.. men dessa räcker lååångt.. =)

    det är inga problem att löda dit en extern gm-sensor iofs.. dessa brukar man kunna köpa för 1000-1200kr.. och vet man bara hur dom ska lödas in så äre snabbt gjort att byta =)
    Senast redigerad av Sn00k den 2009-07-30 klockan 23:24.

  6. #6
    Sjovold
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    endast programvaran som skiljer.. funkar att byta emellan dom.

    3bars interna verkar ha utgått där jag köper dom, fanns bara 2.5bas.. men dessa räcker lååångt.. =)

    det är inga problem att löda dit en extern gm-sensor iofs.. dessa brukar man kunna köpa för 1000-1200kr.. och vet man bara hur dom ska lödas in så äre snabbt gjort att byta =)
    aha men kan du förklara hur man gör? tänkte att de skadar ju inte att försöka :P de e ju "bara" 3 kablar va?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det är bara 3 kablar.. signal är mitten, plus den ena.. å jord den andra.. vilken som är vad.. har dom upskrivna.. men i garaget såklart.. har lovat "JRJ" här på forumet att spraya dom på väggen med sprayburk vid tillfälle..! =P

    löd ur orginal-sensorn, och mät med multimeter mellan ventilkåpan och stiften så ser du snabbt vilket som har +5volt.. behöver bara ha tändningen på.

  8. #8
    Sjovold
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    det är bara 3 kablar.. signal är mitten, plus den ena.. å jord den andra.. vilken som är vad.. har dom upskrivna.. men i garaget såklart.. har lovat "JRJ" här på forumet att spraya dom på väggen med sprayburk vid tillfälle..! =P

    löd ur orginal-sensorn, och mät med multimeter mellan ventilkåpan och stiften så ser du snabbt vilket som har +5volt.. behöver bara ha tändningen på.
    aha så + e den med +5volt på å minus på andra sianå signalen i mitten de verkar ju inte alls svårt :P men hur mycker kostar en sånn sensor som du har så den på 2,5

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ~400kr ligger dom på.

  10. #10
    Sjovold
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    ~400kr ligger dom på.
    aha får man köpa en sån av dig lr får man beställa själv?

    så kan ja höra av mig när de e dags för lödning å ja behöver en sån

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det är vilket som, jag kan ta hem en åt dig när det är dags =)

  12. #12
    Sjovold
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    det är vilket som, jag kan ta hem en åt dig när det är dags =)
    finnemang då hör jag av mig lite längre fram

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    det är bara 3 kablar.. signal är mitten, plus den ena.. å jord den andra.. vilken som är vad.. har dom upskrivna.. men i garaget såklart.. har lovat "JRJ" här på forumet att spraya dom på väggen med sprayburk vid tillfälle..! =P
    Såg inget sånt sprayat på väggen sist jag var i ditt garage.
    Skärpning...

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    aa, nästa gång ja mäter upp dom(för 20:e gången) så ritar jag av hela krets-schemat på väggen! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin