Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    putte
    Gäst

    Hur får man mer fart och väghållning i en Golf cab?

    Jag har en golf cab och undrar om någon vet vad man kan göra för att få lite mer puff i den och att den är lite svajig i ratten när man ligger i ca 70 och svänger så känns det som is man har ingen kontroll (det är när man svänger till vänster.
    tacksam för svar

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329
    tja börja med att byta till fräscha bussningar och kanske nya stötdämpare. sen med motorn så kan man ju alltid pilla lite med toppen,byta kamaxel,annat avgassystem/luftfilter eller helt sonika byta ut motorn.

  3. #3
    Barbapappa
    Gäst
    Vilken cab, årsmodell?

  4. #4
    putte
    Gäst
    Det är en 1,8 1990 en import och så fick jag ett tillläggs blad av reg papperna där det står att fordonet inte omfattas av tillverkarens avgasrelaterade särkilda åtagande och att dom inta ansvarar för avgasreningens hållbarhet enligt A60- regulation vad betyder detta då att jag kan slänga i en v8?
    Senast redigerad av putte den 2009-07-22 klockan 07:32.

  5. #5
    tjipp
    Gäst
    Är väl bara att slänga på ett H&R Cup kitt, alternativt några "kina" coilovers, om man vill få den "stadigare"
    Några shyssta hjul med bra däck.
    Efter det en korrekt hjulinställning.
    Sen skall du se att det går fint att köra "gokart" med den!

    1,8 -90 Vad är det då för motor?
    Gli?
    Förgasare?

  6. #6
    putte
    Gäst
    Det är en insprutare h2 motor men vet ej vad det innebär

  7. #7
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av putte Visa inlägg
    Det är en insprutare h2 motor men vet ej vad det innebär
    Borde va en 1.8 på 95 hk.

    mvh Per

  8. #8
    putte
    Gäst
    ja det är 95 hk.

  9. #9
    zoddri
    Gäst
    Rent spontant så borde ju den mest prisvärda (och enklaste) uppgraderingen vara att slänga i en 16v-snurra utan katt.

    Känns inte på nåt sätt värt att försöka trimma den befintliga när man får en KR-motor för under 3k.

  10. #10
    putte
    Gäst
    men går den motorn rakt i eller måste jag byta ut kablar m,m och katen får man väl sätta dit vid besktningen men går en sådan motor igenom eller måste man reg besiktiga? och vad är igentligen en KR- motor

  11. #11
    Sciroccoplågare
    Gäst

    Lite missförstånd

    Citat Ursprungligen postat av putte Visa inlägg
    Det är en 1,8 1990 en import och så fick jag ett tillläggs blad av reg papperna där det står att fordonet inte omfattas av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtagande och att dom inta ansvarar för avgasreningens hållbarhet enligt A60- regulation vad betyder detta då att jag kan slänga i en v8?
    Det pappret säger bara att du inte har någon garanti från tillverkaren att katen håller. Du får absolut inte ta bort avgasreningen då bilen är nyare än 1989.

    En cab kan aldrig bli så vridstyv som en bil med tak. Givetvis blir den bättre med nya bussningar och dämpare, men inte som en liknande utan cab.
    Senast redigerad av Sciroccoplågare den 2009-07-23 klockan 10:17. Anledning: stavning

  12. #12
    putte
    Gäst
    Tack för det svaret! om katen

  13. #13
    zoddri
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av putte Visa inlägg
    men går den motorn rakt i eller måste jag byta ut kablar m,m och katen får man väl sätta dit vid besktningen men går en sådan motor igenom eller måste man reg besiktiga? och vad är igentligen en KR- motor
    Motorn passar rent fysiskt i bilen men du måste givetvis byta ut större delen av elsystemet. Dock är GTi 16v (tyvärr) inte så ovanliga på skroten så det ska inte vara nåt större problem om man är lite teknisk och har ett garage

    KR är koden för den 139hk motor som sitter i GTi 16v fram till 87 (eller var det 88?). Hursomhelst, den 16v-motor som inte har katalysator.

    Nu verkar det ju som att du behöver ha katt oavsett så då kan du nog satsa på en "nyare" 16v-motor. PL kanske de heter? Kolla FAQ/Teknik här

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag har fått för mig att fram till -87 var Gti-motorn 8 ventiler (KR)
    Efter -87 var motorkod PL och 16 ventiler?
    Men det är inget jag vet, bara vad jag trodde innan? om det nu inte stämmer?

  15. #15
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Jag har fått för mig att fram till -87 var Gti-motorn 8 ventiler (KR)
    Efter -87 var motorkod PL och 16 ventiler?
    Men det är inget jag vet, bara vad jag trodde innan? om det nu inte stämmer?
    Du snurrar till det lite nu. KR är 16v from -86 tom -88 utan kat.
    PL är som sagt var 16v from - 88/89 med kat fram tom -91.

    Har inte 8v motornamnet i huvudet from -84 och fram tom -88, sedan kom katmotorn på 109 hk.

    / Per

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Du snurrar till det lite nu. KR är 16v from -86 tom -88 utan kat.
    PL är som sagt var 16v from - 88/89 med kat fram tom -91.

    Har inte 8v motornamnet i huvudet from -84 och fram tom -88, sedan kom katmotorn på 109 hk.

    / Per
    Ok hehe tackar för infon!

  17. #17
    VWR18
    Gäst
    Har inte 8v motornamnet i huvudet from -84 och fram tom -88, sedan kom katmotorn på 109 hk.

    GZ 112Hk

  18. #18
    putte
    Gäst
    oki nu börjar det rasla på kontoret nu har jag fått mycke info som jag kan använda så får vi se vad jag kan göra av det, kommer att bli mycket intressant men jag ska börja med att få fram vagnen lite stabilare tackar för all hjälp men jag kommer igen

  19. #19
    putte
    Gäst
    colvers var ju dyra var kan man vända sig och få humana priser men endå bra grejer

  20. #20
    zoddri
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av putte Visa inlägg
    colvers var ju dyra var kan man vända sig och få humana priser men endå bra grejer
    Det ordnas gruppköp av coilovers liknande dessa ( http://gtiklubben.nu/index.php?m=11&...showad&id=7012 ) på ett annat svenskt golfforum som förmodligen inte får nämnas vid namn här. Kör själv med såna och de gör jobbet, d.v.s. bilen blir låg och stötigare

    Kolla upp så att cabben inte har några specialkrav bara, jag är inte säker på att "vanliga" mk1/2-grejer passar på den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin