Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2009
    Namn
    Erik
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    33

    Kraftlös Golf G60 vid acceleration, hjälp!

    Efter jag demonterat och monterat topplocket så har bilen blivit Kraftlös vid acceleration.
    Jag upptäckte ett slangläckage in till insuget, efter lagning gick den betydligt bättre men fortfarande helt kraftlös jämfört med de ca 180hk den ska ha. Kompressorn laddar ca 1bar som den ska.
    Vad kan felet vara?
    Senast redigerad av erik7000 den 2009-07-07 klockan 23:07.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Står kammen helt rätt?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2009
    Namn
    Erik
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    33
    Ja kammen ska stå rätt, har kollat den, men får kolla den igen, men den går jämnt och fint på tomgång och under körning sålänge man inte gasar, men när man gasar får den liksom ingen kraft, går lika bra på halvgas som fullgas.

  4. #4
    Sebbe
    Gäst
    slangen till MAP sensorn?

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2009
    Namn
    Erik
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    33
    jag har kollat den slangen och den var hel. =/

  6. #6
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Är tändningen ställd korrekt?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2009
    Namn
    Erik
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    33
    Tror inte tändningen är ställbar på G60? Tändstift, fördelare och rootor är nybytta.

  8. #8
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erik7000 Visa inlägg
    Tror inte tändningen är ställbar på G60? Tändstift, fördelare och rootor är nybytta.
    Jodå, går att ställa hur fel som helst =)
    6 gr fd vid 2225 rpm med blåa tempgivaren urkopplad och minst 80 gr oljetemp.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2009
    Namn
    Erik
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    33
    Var och hur justerar man tändningen då?

  10. #10
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Du har två markeringar på svänghjulet där den främre är 6°. Du ser dessa om du tar bort gummilocket på växellådan precis i skarven mellan motor/låda och snurrar på motorn.

    För justering kör du motorn någorlunda varm, drar ur blå tempgivaren frampå toppen och håller motorn på ca 2000rpm. Sedan lyser du med stroblampa i hålet och vrider sedan fördelaren tills 6° markeringen är rakt mot 'spetsen' som sitter på växellådan i hålet.

    Ett tips är att i förväg markera 6° markeringen med tippex så kan du omöjligt missa den när motorn går och stroblampan blinkar.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av erik7000 Visa inlägg
    Var och hur justerar man tändningen då?
    Varmkör motorn 80+ grader. Ryck blå tempgivare och håll motorn stadigt på 2250 rpm. Fram med en stroblampa på svänghjulet och vrid fördelaren till du har märket på rätt ställe...

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2009
    Namn
    Erik
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    33
    Tack för beskrivningarna, ska titta på det när jag kommit hem igen. =)

    Jag var iväg en längre sväng med bilen och upptäckte ett sus eller pysande ljud som kom någonstans bakom instrumentpanelen då jag gasade från halvgas mot fullgas. Vid halvgas gick bilen kvickare men när jag tryckte på mer så blev accelerationen ingen skillnad och pysljudet hördes. Det är alltså inte kompressorns ljud jag menar, låter mer pipigt. =p
    Kan detta kanske ha något med felet att göra?
    Senast redigerad av erik7000 den 2009-07-10 klockan 21:53. Anledning: stavning

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2009
    Namn
    Erik
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    33
    Vilken slang är det som går till mapsensorn?

  14. #14
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erik7000 Visa inlägg
    Tack för beskrivningarna, ska titta på det när jag kommit hem igen. =)

    Jag var iväg en längre sväng med bilen och upptäckte ett sus eller pysande ljud som kom någonstans bakom instrumentpanelen då jag gasade från halvgas mot fullgas. Vid halvgas gick bilen kvickare men när jag tryckte på mer så blev accelerationen ingen skillnad och pysljudet hördes. Det är alltså inte kompressorns ljud jag menar, låter mer pipigt. =p
    Kan detta kanske ha något med felet att göra?
    Det går en slang till kombiinstrumentet (huset där varvräknare, hastighetsmätare etc sitter). Den slangen är till färddatorn. Det kanske är den som pyser?

    Slangen till MAP-sensorn är den som går ifrån spjällhuset till databoxen. Databoxen sitter vid luftintaget till kupéfläkten. Alltså i samma utrymme som torkarmekanism/motor sitter. Så är det i alla fall på Corre G60. Minns inte om du har corre eller golf eller Passat....

    /Johan

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2009
    Namn
    Erik
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    33
    Jag har ännu inte hittat något tecken på vad felet kan vara... Men, jag har varit ute och test kört en del då jagupptäckt något som kanske kan tala om vad felet kan vara.
    Halvgas verkar funka, bra acceleration, går hela vägen till varvstopp.
    Från halvgast till fullgas så klipper den och en långsamare, ojämn acceleration sker upp till ca 5k varv då accelerationen upphör och den börjar smälla i avgassystemet.

    Låter som om det är något med bränslet? Det enda jag rört är spridarbryggan då jag renoverade toppen.

  16. #16
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erik7000 Visa inlägg
    Jag har ännu inte hittat något tecken på vad felet kan vara... Men, jag har varit ute och test kört en del då jagupptäckt något som kanske kan tala om vad felet kan vara.
    Halvgas verkar funka, bra acceleration, går hela vägen till varvstopp.
    Från halvgast till fullgas så klipper den och en långsamare, ojämn acceleration sker upp till ca 5k varv då accelerationen upphör och den börjar smälla i avgassystemet.

    Låter som om det är något med bränslet? Det enda jag rört är spridarbryggan då jag renoverade toppen.
    Sitter vakuum slangarna som på bilden? Sätter du den till MAP- sensorn fel går bilen skit. Du har 2 anslutningar bredvid varandra på spjällhuset, slangarna måste sitta rätt.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2009
    Namn
    Erik
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    33
    tack för bilden, kollade mapsensorslangen och den satt rätt. Testade att byta platts på slangarna och ingen skilnad märktes.

    Hur vanligt är det att mapsensorn ger upp?

  18. #18
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erik7000 Visa inlägg
    tack för bilden, kollade mapsensorslangen och den satt rätt. Testade att byta platts på slangarna och ingen skilnad märktes.

    Hur vanligt är det att mapsensorn ger upp?
    MAP-sensorn är väl inte så vanligt att den ger upp. Har vart med om det på en R19 16v en gång då tvärdog bilen om man knäppte till på MAP-sensorn.

    Men det måste väl nästan vara något med eller runt toppen eftersom det är den du haft loss. Sitter alla jordkablar på plats? Det är 3 eller 4 kablar som jordar i toppen bl.a. styrboxens jord. Fungerar tom/fullgas switcharna som det ska?
    Mät alla kablar från styrboxen så du kan utesluta kabelbrott och att någon kontakt sitter fel.

    Kolla kammen igen. Den går att sätta 2 hack fel åt båda hållen utan att det märks någon större skillnad vid vanlig körning. Jag har provat =) Märks visserligen på laddet iof.
    Senast redigerad av Sebbe den 2009-07-21 klockan 09:42.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    sitter de inte någon fullgas reglerare eller hur man nu ska säga på insuget, kan de ha pajat tros ?

  20. #20
    vwjohan
    Gäst
    Är kamremmen rätt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin