Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230

    Åsikter mottages om Motorspec!

    Motorspec:

    Audi 2,0 (borrat till 2,1L) block
    Audi 8v topp med R5 Kam (troligen, alt är det Golf 8v toppen)
    Audi org. 5växlad låda
    Extractorgrenrör med 2-2,5" resterande rör
    Mekaniskt K-Jet

    Sitter i en GTI mk2 kaross

    Gick rätt ok mellan 3-5000 varv.

    Är detta någon motor att bygga vidare ban/slalombil på?
    Vad kan den ge för effekt?

    Tacksam för snabba åsikter!
    Senast redigerad av tisu001 den 2009-06-28 klockan 13:28.

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Brukar vara rätt många som har synpunkter i vanliga fall men inte när man ber om såna

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Byt ut Kjeten till nåt modernare så bör du ha en bra spis för bus och lek...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av tisu001 Visa inlägg
    Motorspec:

    Audi 2,0 (borrat till 2,1L) block
    Audi 8v topp med R5 Kam (troligen, alt är det Golf 8v toppen)
    Audi org. 5växlad låda
    Extractorgrenrör med 2-2,5" resterande rör
    Mekaniskt K-Jet

    Sitter i en GTI mk2 kaross

    Gick rätt ok mellan 3-5000 varv.

    Är detta någon motor att bygga vidare ban/slalombil på?
    Vad kan den ge för effekt?

    Tacksam för snabba åsikter!
    Citat Ursprungligen postat av tisu001 Visa inlägg
    Brukar vara rätt många som har synpunkter i vanliga fall men inte när man ber om såna
    Det är nog för att du redan med en motorspec ligger längre fram än de flesta som sitter och gissar på forum. När det kommer fakta blir det helt plödsligt tomt med komentarer.

    Vet inte om jag är mycket bättre =)

    Måste väl vara en perfekt motor att bygga vidare på.
    Vet inte hållbarheten i Audimotorn men 2,1l är en bra grund.
    Inget att varva jättemycket med men bra grund och bra vrid.

    Kammen vet jag inget om.
    Men är det en trimkam så har du väl en bra början.
    Kolla spec på den så vet du lite om lyft och duration.

    Förutom blocket som är borrat verkar det vara ett bra grundtrim.
    Borde gå ganska bra i en lätt Mk II.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Ok, K-jet är lite old school - men lätt att justera under färd (Edit: alltså stanna vid vägkanten å ratta blandning upp/ner mernar jag) med ett par verktyg skulle jag gissa om man läser på lite eller vad säger ni?

    Hittade info om VAG's R5 kam:

    Bra allroundkam för rally, Good allround cam for rally
    3000-7800 varv. revs
    Duration in/ut: 305/315 grader,degrees
    lyft in/ut: 11,4/11,3 mm

    Förklarar ju varför motorn inte va så kul under 3000 rpm

  6. #6
    Joda
    Gäst
    Tror det är svårt att borra motorn till 2,0 liter.

    Borrar man den till 83,5mm så tror jag man kommer upp i 2,05 liter.

    Vad jag förstått så är 83,5 rekomenderat maxborr.

    Verkar bara krångligt med andra kolvar och annan toppackning för ynka 50 ccm. Dvs en moppemotor..

    Dessutom förbannat dyrt att borra.

    Isf så kan man väl likagärna använda en dieselvevaxel?.. Någon som kan spec på dessa. Där har man ju 1,9 liter och 81mm i borr????? Är de inte så?

    Då kanske du kommer upp i 2175 ccm eller något sådant. (Om du borrar också alltså)

    /Johan

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Tror det är svårt att borra motorn till 2,0 liter.

    Borrar man den till 83,5mm så tror jag man kommer upp i 2,05 liter.

    Vad jag förstått så är 83,5 rekomenderat maxborr.

    Verkar bara krångligt med andra kolvar och annan toppackning för ynka 50 ccm. Dvs en moppemotor..

    Dessutom förbannat dyrt att borra.

    Isf så kan man väl likagärna använda en dieselvevaxel?.. Någon som kan spec på dessa. Där har man ju 1,9 liter och 81mm i borr????? Är de inte så?

    Då kanske du kommer upp i 2175 ccm eller något sådant. (Om du borrar också alltså)

    /Johan
    Vad pratar du om? postat i fel tråd?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Tror johan missförstått och trott att det varit en 1.8 och inte en 2.0 (3A?) från början för dessa går väl att borra till större % överdimension än vanliga 1.8r?

    Jag har då sett gott om 3A och 2E borrade till 2.1 liter

  9. #9
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av tisu001 Visa inlägg
    Vad pratar du om? postat i fel tråd?
    ??

    Du skriver ju att du ska ha ett 2,0 block. Verkar vara du som inte förstår vad jag menar.

    Formeln för att räkna ut motorns totala slaglängd lyder: Radien X Radien X Pi X slaglängden X antal cylindrar.

    Radien på en 2,0:as cylinder är i originalutförande 41,25mm.
    Slaglängden på en 2,0:a är 92,8mm

    Mao 41,25x41,25x3,14......x92,8x4=1984ccm

    Borrar man till 83,5 blir det 2032ccm
    Borrar man till 84,0 blir det 2057ccm

    Använder man dieselvev med 95,5 i slag och borrar blocket till 84mm så blir det 2117ccm.

    Har du redan ett block som är moddat på senaste givna exempels vis???

    Vad mer vad det du inte förstod i mitt inlägg?

    SKrev fel i mitt första inlägg. Skulle skrivit att det är nog svårt att borra en 2,0:a till 2,1 liter... Men det förstod ni säkert med tanke på att trådförfattaren vill ha en 2,1 litare

    /Johan

  10. #10
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Tror johan missförstått och trott att det varit en 1.8 och inte en 2.0 (3A?) från början för dessa går väl att borra till större % överdimension än vanliga 1.8r?

    Jag har då sett gott om 3A och 2E borrade till 2.1 liter
    Hmm.. har verkligen för mig att 1,8 och 2,0 har samma gjutning i blocken. Med andra ord så har de samma maxgräns för hur mycket de kan borras.

    Och jag har inte missförstått vad han ska ha/har.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Hmm.. har verkligen för mig att 1,8 och 2,0 har samma gjutning i blocken. Med andra ord så har de samma maxgräns för hur mycket de kan borras.

    Och jag har inte missförstått vad han ska ha/har.
    Som jag skrev var jag inte helt säker, men jag har däremot sett ett flertal 2.1r de kan ju ha haft stroker också, men inte vad jag kommer ihåg. Ska kika i lite böcker så får vi se om jag hittar nåt. Är 3A och 2E identiska?

    PB (1.8) har väl kolvar som är 81mm, 2E och 9A (2.0) har kolvar som är 82.5mm. 1 överdimensions ringar till PB är 81,5mm och 2E/9A 83mm så då borde väl loppen vara runt 83+mm? har VW så låg "mån" till största hållbara överborr på 83,5mm?

  12. #12
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Som jag skrev var jag inte helt säker, men jag har däremot sett ett flertal 2.1r de kan ju ha haft stroker också, men inte vad jag kommer ihåg. Ska kika i lite böcker så får vi se om jag hittar nåt. Är 3A och 2E identiska?

    PB (1.8) har väl kolvar som är 81mm, 2E och 9A (2.0) har kolvar som är 82.5mm. 1 överdimensions ringar till PB är 81,5mm och 2E/9A 83mm så då borde väl loppen vara runt 83+mm? har VW så låg "mån" till största hållbara överborr på 83,5mm?
    Vad jag minns så är det så. Någon annan kanske minns annorlunda?

    I alla fall. Ska man få 2100ccm i en motorn med 92,8mm slaglängd och 4 cylindrar så krävs borrning som är 84,9mm. Inget jag hört talas om i alla fall.

    /Johan

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Hasselgren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    171
    Det är ett CC mått på 88mm som begränsar hur stora kolvar du kan trycka i en VAG 4cyl maskin, det är samma CC mått på 2L motorerna som på 1.8L.

    VAG:s 4 cyl 2l maskiner har 82,5 mm cyl diameter och 92,8mm slag som ger ca 1984CC =2L

    om du borrar blocket till 84-85 mm så har du inte mycket kvar till cylinderväggar och dom lär flexa en del vid belastning.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    För att komma upp i 2092cc med 83,5mm krävs en slaglängd på 95,5 (oettinger stroker?)
    Med samma slaglängd med 84mm borr kommer du upp i 2117cc.

    Drar då slutsatsen att Joda hade helt rätt och dom bilar jag sett som 2.1 haft stroker vevaxlar, om dom inte borrat till bristningsgränsen till vad blocket tål.

    84mm borr med 92,8mm slag ger: 2057cc
    83,5mm borr med original slag 92,8mm ger: 2033cc
    83mm borr med original slag ger: 2008cc
    och standard 2E borr 82,5+mm (82,5mm kolv ger väl ca 82,53mm borr? eller har jag fattat fel?) och 92,8mm slag ger: 1984cc

    Däremot vill du upp i 2.1L så är det inga problem med en stroker vevaxel i VW:s 1.8 och 2.0 motorer. Däremot så kanske ett 2E blocket (lite högre än 3A) är att föredra pga lite bättre vevstaksvinklar.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Hasselgren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    För att komma upp i 2092cc med 83,5mm krävs en slaglängd på 95,5 (oettinger stroker?)
    Med samma slaglängd med 84mm borr kommer du upp i 2117cc.

    Drar då slutsatsen att Joda hade helt rätt och dom bilar jag sett som 2.1 haft stroker vevaxlar, om dom inte borrat till bristningsgränsen till vad blocket tål.

    Däremot vill du upp i 2.1L så är det inga problem med en stroker vevaxel i VW:s 1.8 och 2.0 motorer. Däremot så kanske ett 2E blocket (lite högre än 3A) är att föredra pga lite bättre vevstaksvinklar.
    Dieselveven är 95,5. Om Oettinger har en vev med 95,5 vet jag inte men de hade en vev med 100mm i slag.
    Hur som haver så får du problem om du stoppar i en vev med större slag än 86,4 i slag i ett 1.8 block då en vevstake tar i mellanaxeln ( drevet som är ovanför oljepumpen) detta löser man enklast i en svarv.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Lägger mig inte i er mkt kompetenta diskussion eftersom jag inte har något att tillägga kring alla olika värden.

    Det bilens nuvarande ägare påstår (och den audi mek som byggt motorn) är att det är ett Audi 2,0 block som redan nu skulle vara borrat till 2,1 liter och det är allt jag vet.

    Borde kanske noterat lite nr på topp å block men det glömdes bort, funderade mest om jag skulle ha en sönderskruvad golf igen, förra "racebygget" hamnade på tippen när karosen var rensad å fler yngel var på väg...

    En dum fråga men varför sätter man överhuvudtaget i en audimotor från typ en Audi 80 eller var den kommer från? vitsen med det?

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    En dum fråga men varför sätter man överhuvudtaget i en audimotor från typ en Audi 80 eller var den kommer från? vitsen med det?

    Billig & relativt lättillgänglig är en kvalificierad gissning.

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Vw och audi har likadana block/innehåll och det är delar runt om som skiljer (grenrör, insug och oljetråg/pump.) Annars är det likadant.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av tisu001 Visa inlägg
    En dum fråga men varför sätter man överhuvudtaget i en audimotor från typ en Audi 80 eller var den kommer från? vitsen med det?
    Kan mycket väl sitta en stroker/disel vev i den samt att den är borrad till 83,5mm. Kan ju vara att han räknar 2057cc som 2.1 också.

    Skälet till att man vill ha en 3A (audi 2L motor) istället för ett 2E (VW 2L) är att 3A är ett "lågt" block så original främre rör från en golf passar höjdmässigt. Om man däremot använder ett 2E som är ett "högt" block (3mm högre om jag inte missminner mig) så måste man använda annat främre rör (längre) alt en adapter, samt att beroende på i vilken bil man sätter motorn i så kan man få problem med att huven tar i insuget.
    Senast redigerad av Janne.M den 2009-06-30 klockan 01:45.

  20. #20
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Skälet till att man vill ha en 3A (audi 2L motor) istället för ett 2E (VW 2L) är att 3A är ett "lågt" block så original främre rör från en golf passar höjdmässigt. Om man däremot använder ett 2E som är ett "högt" block (3mm högre om jag inte missminner mig) så måste man använda annat främre rör (längre) alt en adapter, samt att beroende på i vilken bil man sätter motorn i så kan man få problem med att huven tar i insuget.
    Njae.. Vevstakarna i lågblockarna är 144 mm och vevstakarna i högblockarna är 159mm. Dvs 15mm skillnad. 3 mm hade inte gjort någon skillnad för främre rör/grenrör, eller att motorn skulle ta i huven.
    Nu nämnde jag vevstakslängden. Det behöver inte betyda att blocket är 15mm högre. Det beror givetvis på komphöjden på kolvarna också. Dvs avståndet mellan kolvtopp och kolvbult. Men de 15 millimetrarna ger en fingervisning om hur mycket högre en högblockare är.

    2057ccm får man om man borrar 84mm. Visst kan det avrundas uppåt, men det är ju på gränsen. Men iofs så är inte 1984ccm=2 liter heller.

    /Johan

    Ps. Det finns undantag angående vevstakslängder. Har för mig att G60/PG-motorn har 136mm långa vevstakar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin