Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Joonta
    Gäst

    Hackande Passat TDI -99 (Kamrem fel?)

    Böt till mig en Passat 1,9TDI Syncro -99 för ett tag sedan, vilken hade vid byte en spräckt ventiltryckare så jag började med att byta toppen på bilen innan ja körde bilen. Ägaren innan mig säger att bilen gick bra innan, och drog 0,5-0,6.

    Men nu när jag väl börjat använda bilen så tycker ja den är orskeskös (trots KCR box) och ibland vid motorbroms märker jag att bilen hackar till lite. Även när bilen står på tomgång hackar den till med jämna mellanrum, så pass att hela bilen skakar till. Räknade även ut förbrukningen på bilen, vid långkördning igår hade bilen dragit 0,74 vilket ja tycker låter mycket.

    Första tanken va väll nått bränslefel av nått slag, men har nu även börjat klura på om kamremmen sitter lite fel. Tycker de va lite halv klurigt att få vevaxeln rätt. Fanns inget tydligt märke, eller har jag missat nått?

    Använde rätta specialverktygen för kam och pump, så de är ja säker på kom rätt, grejen är dock att när jag ställde kammen i 0:a från början, så stod pumpen ett kugg fel, vilket jag sen rätade till. Veven satt ja på samma ställe som innan med ögonmått sett. Frågan är om kamdrevet vridit sig ut läge när ventiltryckaren gick sönder, så de egentligen va där felet va, och inte pumpen som stod fel. I så fall måste ju veven hamnat fel eftersom jag gick hur de satt innan, med kammen i 0:a. Om ni förstår vad jag menar?

    Nån som har nån idé på hur man säkrast ser att veven hamnat rätt?

    Motorn är en AFN.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    En dum fråga men.... Har du ställt in pumpen efter att du satt på kamremen?


    Mvh Vlado

  3. #3
    arvidsson_johan
    Gäst
    Jag förutsätter att du hade en instruktion att följa när du monterade kamremmmen, exempelvis Autodata. Vevaxeln får du i rätt läge med märket på svänghjulet. Kamdrevet som enbart sitter fast med skruv och kona, lossar du innan remmen läggs på och vid detta tillfälle är kamaxeln fixerad med låsverktyg och bladmått. Jag förutsätter också att du bytte "bulten" på vevaxeln då denna ska bytas liksom remmen med inetervallen 9.000 mil. Den riktigt seriöse kontrollerar också insprutningstiderna med VAG-COM eller liknande. Lycka till.

  4. #4
    Joonta
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av arvidsson_johan Visa inlägg
    Jag förutsätter att du hade en instruktion att följa när du monterade kamremmmen, exempelvis Autodata. Vevaxeln får du i rätt läge med märket på svänghjulet. Kamdrevet som enbart sitter fast med skruv och kona, lossar du innan remmen läggs på och vid detta tillfälle är kamaxeln fixerad med låsverktyg och bladmått. Jag förutsätter också att du bytte "bulten" på vevaxeln då denna ska bytas liksom remmen med inetervallen 9.000 mil. Den riktigt seriöse kontrollerar också insprutningstiderna med VAG-COM eller liknande. Lycka till.

    Stämmer bra, hade en Autodata instruktion.
    Kamremmen va bytt för bara 1000 mil sedan, så vevaxeldrevet lossade jag aldrig, hängda bara av remmen från pump och topp, hakade dit nya toppen och monterade tillbaka allt igen.

    Anågende markeringen på svänghjulet, förstår inte riktigt autodatas instruktion där, VART i hålet ska egentligen 0:an vara??

    Har inte gjort nån inställning av pump. Är de så kinkigt... blä för diesel =)

    Hur fan gör man om man utan VAG-COM då? Eller ett fungerande iallafall (har Vista på min dator och de vill inte komma överrens med VAG-COM).

  5. #5
    Joonta
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av arvidsson_johan Visa inlägg
    Jag förutsätter att du hade en instruktion att följa när du monterade kamremmmen, exempelvis Autodata. Vevaxeln får du i rätt läge med märket på svänghjulet. Kamdrevet som enbart sitter fast med skruv och kona, lossar du innan remmen läggs på och vid detta tillfälle är kamaxeln fixerad med låsverktyg och bladmått. Jag förutsätter också att du bytte "bulten" på vevaxeln då denna ska bytas liksom remmen med inetervallen 9.000 mil. Den riktigt seriöse kontrollerar också insprutningstiderna med VAG-COM eller liknande. Lycka till.
    Nån som vet vad man ska gå på bak vid svänghjulet, hittar 0:an på svänghjulet. Med vad i sprängkåpan ska den stå emot?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin