Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: AC strul.

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Jimmie Karlsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    102

    AC strul.

    Tjena!
    Har fått ett problem med min AC, på min Golf IV Gti, nu när sommaren är påväg.
    Den kyler nämligen inte ett skit längre.
    Har alltid gått på Auto, även under vintern men när ja nu drar ner den till Lo så kommer ingen kallt alls.
    Man märker även skillnad på tomgången när man slår av/på den så den verkar ju starta.
    Nån som kan ha en idé av vad felet kan vara? Är det så enkelt att köldmedlet är slut?

    Edit. Måste även tillägga att jag gjort en OBD (On-Board Diagnostics) på Climactronic displayen men inga fel-larm visas.
    Senast redigerad av Jimpa82 den 2009-05-27 klockan 22:47.

  2. #2
    nypa
    Gäst
    Det kan vara så att kylmedlet är slut. Enklast bör vara att boka tid hos någon firma som kan fylla på för att kolla om så är fallet.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Går fläkten som den ska ?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Jimmie Karlsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    102
    Om det är kupéfläktarna du menar så går dom som dom ska, inget svaj eller ojämn gång alls.
    Märkte faktiskt igår kväll att det kom lite, lite kyla från AC:n, på "Lo" läge, när ja körde hem från jobbet men å andra sidan så var det ju lite kallare ute dessutom.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Börja med att visuellt konstatera om kompressorn går rent fysiskt genom att titta på den.
    Titta i centrum på kompressorhjulet , står det still (ser du bultskallarna) eller snurrar den runt.
    Den brukar nämligen inte gå utan slira om systemet är tomt på köldmedel.

    Känn på ac-slangarna där dom går in i torpedväggen , är den grova slangen kall?
    Med kall menar jag så kall att det gör ont i handen när du hållt på den en stund.

    Sen om du har tillgång till VAG-com borde tryckvakten generera ett felminne om det är för lite gas i systemet.

    Men just nu är jag intresserad av om kompressorn går & det måste du kolla visuellt.

    Sen så måste det vara över +5 grader för att kompressorn ska starta.....men det antar jag att det är. =)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Jag var lite otydlig.

    Syftade på kylfläkten i motorrummet.

    Jag hade loss en kabel till en tempgivare, glömde sätta dit den. Fläktarna gick inte och ingen kyla i kupèn.

    Satt dit kablarna och fläktarna startade och kylan kom direkt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin