Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Panelfilter lika "dåligt" som öppet?

    Man hör ofta att man inte skall köra med öppet luftfilter på VAG bilar, Dels för att det inte gör någon effekt skillnad och dels för att lmm går sönder.
    Så därför går det helt bort.

    Men nu när jag skulle köpa nytt luftfilter till bilen så fick jag bra pris på Green Cotton Panelfilter. Då är frågan, är det lika kass att köra med det som ett öppet luftfilter?

    Det skall ju göras rent precis som ett öppet så frågan är om oljan tar kål på lmm tråden? Annars borde det vara mer ekonomiskt då man kan köra med det längre, eftersom man gör rent det ordentligt emellanåt... Bara en fundering.

  2. #2
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Man hör ofta att man inte skall köra med öppet luftfilter på VAG bilar, Dels för att det inte gör någon effekt skillnad och dels för att lmm går sönder.
    Så därför går det helt bort.

    Men nu när jag skulle köpa nytt luftfilter till bilen så fick jag bra pris på Green Cotton Panelfilter. Då är frågan, är det lika kass att köra med det som ett öppet luftfilter?

    Det skall ju göras rent precis som ett öppet så frågan är om oljan tar kål på lmm tråden? Annars borde det vara mer ekonomiskt då man kan köra med det längre, eftersom man gör rent det ordentligt emellanåt... Bara en fundering.

    Hej

    Bromsning av panelfilter gav minus 1-3Hk.
    Dom renar väldigt dåligt.
    Dom har samma dåliga olja


    Orginal filter och burk räcker lätt till 400Hk


    Ang ekonomi så kostar ju Biltema och andra orginal pirat pappfilter ca 40:-

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    Lånar tråden lite.

    Men hur fungerar AEM nya oljefria öppna filter då? Där finns ju ingen olja som kan fastna på lmm-tråden?

    Mvh/

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Vad är du ute efter? Lite bling i motorrummet eller funktion? Är det bling så kan man väl ta vad som än skiner .

    Funktion? Då är det orginal som gäller.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Premis: Vilket svarade du på?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Man hör ofta att man inte skall köra med öppet luftfilter på VAG bilar, Dels för att det inte gör någon effekt skillnad och dels för att lmm går sönder.
    Så därför går det helt bort.

    Men nu när jag skulle köpa nytt luftfilter till bilen så fick jag bra pris på Green Cotton Panelfilter. Då är frågan, är det lika kass att köra med det som ett öppet luftfilter?

    Det skall ju göras rent precis som ett öppet så frågan är om oljan tar kål på lmm tråden? Annars borde det vara mer ekonomiskt då man kan köra med det längre, eftersom man gör rent det ordentligt emellanåt... Bara en fundering.
    Jag skulle aldrig välja ett eftermarknads panel filter för det finns ingen logisk anledning, då det bara har sämre egenskaper och är dyrare.

    När jag hade min GTI så körde jag med ett öppet för att det genererade ett mustigare ljud. Det som är viktigt då är att man är försiktigt vid inoljning samt att filter/LMM sitter fast ordentligt. Annars så vibrerar LMM sönder.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    Men som sagt, någon som vet något om det oljefria aem filtrett?

    Mvh

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av gnytt Visa inlägg
    Men som sagt, någon som vet något om det oljefria aem filtrett?

    Mvh
    Det har väl samma för och nackdelar som vilket öppet filter som helst.



    .

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    jag har med hört det med att lmm går i sönder med öppet filter ... men jag hade det på min vr6 körde typ nästan 9 tusen mil utan problem.. sen har jag det på min golf 5 tdi nu och inga problem

  10. #10
    R.S
    Gäst
    Har läst en hel del om olika öppna filter från de kända tillverkarna, läst folks kommentarer som använd dem, tittat på testresultat etc. Många kör med exempelvis K&N, vilket totalt sett är ett bra filter som renar helt OK (inte topp) och har ett bra flöde. Dock är det, som det redan sagts, känsligt med hur man re-charge'ar filtret (för mycket olja = illa och LMM kan gå åt skogen). JR's filter ska också vara bra (likt K&N) och vara något billigare.

    Riktigt bra filter, som också är dyrare, är AEM eller Apexi. AEM Dryflow är en bra sort som finns att köpa lite var stans även i Sverige. Syntetiskt (evighetsfilter) som enkelt rengörs i tvålvatten och inte behöver inoljning. Det renar riktigt bra och har bra flöde (långt över orginalfiltren). Apexi är japanska, är lite knepigare att få tag men ska också vara vassa grejer (anses vara "top-of-the-line").

    Kör man med ett bra öppet filter och ser till att köpa/tillverka en bra värmesköld som styr yttre luften direkt till filtret och som isolerar från motorns värme. Det ger lite mer effekt (men inga mirakel hk). Mellan/högregistret är där det känns bra med dessa.
    Senast redigerad av R.S den 2009-05-27 klockan 00:28.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Johansson
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    210
    Okej, låter ju bra. Har redan köpt ett sådant aem dryflow, bara tänkte budgettrimma lite inför denna sommaren med ett sånt filter, extractor, Chip, avgas, kat och lite annat smått å gott medans man bygger på turbomotorn.

    Och menar med lite intresse för bilar måste man ju förstå att man måste avskilja filtret från vamluften från motorn annars kunde ju tillverkaren satt ett litet filter direkt på lmm.en och sparat plats i motorrummet

    Mvh/ Kibbe

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Premis: Vilket svarade du på?
    Jag undrar alltså varför du vill köra med ett annat filter än orginal i luftburken. Orginalfilter kostar väl 200kr något. Förstår inte riktigt varför man vill byta ut något fullt fungerande mot något som har potential att fungera sämre än orginal.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    När jag hade min GTI så körde jag med ett öppet för att det genererade ett mustigare ljud. Det som är viktigt då är att man är försiktigt vid inoljning samt att filter/LMM sitter fast ordentligt. Annars så vibrerar LMM sönder.
    Det är faschinerande vad folk gör för att försämra funktionen på bilen egentligen . Har till och med hört folk som har MAP-konverterat och moddat sprut/kört piggyback bara för att kunna överleva lite oljespill ifrån ett öppet filter. Bara för att det är "bling". Hysteriskt roligt.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Lämnade tillbaka "grön bomull" filtret och kör numera på orginal igen =)

    Premis: Vad ser du för bling i ett panelfilter?

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Lämnade tillbaka "grön bomull" filtret och kör numera på orginal igen =)

    Premis: Vad ser du för bling i ett panelfilter?
    Det var nog en bra idé.

    Noll bling, men definitionen av bling är rätt bred
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  16. #16
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.S Visa inlägg
    Har läst en hel del om olika öppna filter från de kända tillverkarna, läst folks kommentarer som använd dem, tittat på testresultat etc. Många kör med exempelvis K&N, vilket totalt sett är ett bra filter som renar helt OK (inte topp) och har ett bra flöde. Dock är det, som det redan sagts, känsligt med hur man re-charge'ar filtret (för mycket olja = illa och LMM kan gå åt skogen). JR's filter ska också vara bra (likt K&N) och vara något billigare.

    Riktigt bra filter, som också är dyrare, är AEM eller Apexi. AEM Dryflow är en bra sort som finns att köpa lite var stans även i Sverige. Syntetiskt (evighetsfilter) som enkelt rengörs i tvålvatten och inte behöver inoljning. Det renar riktigt bra och har bra flöde (långt över orginalfiltren). Apexi är japanska, är lite knepigare att få tag men ska också vara vassa grejer (anses vara "top-of-the-line").

    Kör man med ett bra öppet filter och ser till att köpa/tillverka en bra värmesköld som styr yttre luften direkt till filtret och som isolerar från motorns värme. Det ger lite mer effekt (men inga mirakel hk). Mellan/högregistret är där det känns bra med dessa.
    Många myter i samma svar.

    K&N mfl dödar LMM pga att dom renar dåligt.
    Oljan är inte den största boven i dramat.

    AEM ,Apexi mfl renar inte bättre än orginal.
    Dom släpper igenom mycket mer skit och förstör LMM dom med.

    Och den skiten som går in gör att motorn slits MYCKET fortare.
    Kolla hur turbon ser ut på valfri hobbytrimmad 1.8T från valfri firma som monterar öppet filter.


    avskärmning ger inte heller något.
    Fattar inte hur firmor ens vågar sälja dessa.

    När du står still så suger den ju luften under huven hur du än gör.
    Och när du kör så gör den inte heller någon nytta då strålningsvärmen inte är i närheten av den temp som motorn har när den står still på tomgång länge.

    dvs plåten är värdelös hur man än vrider o vänder på det.


    Har du mk4 och mk5 under 400hk så låt skiten vara.

  17. #17
    R.S
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    Många myter i samma svar.

    K&N mfl dödar LMM pga att dom renar dåligt.
    Oljan är inte den största boven i dramat.

    AEM ,Apexi mfl renar inte bättre än orginal.
    Dom släpper igenom mycket mer skit och förstör LMM dom med.

    Och den skiten som går in gör att motorn slits MYCKET fortare.
    Kolla hur turbon ser ut på valfri hobbytrimmad 1.8T från valfri firma som monterar öppet filter.


    avskärmning ger inte heller något.
    Fattar inte hur firmor ens vågar sälja dessa.

    När du står still så suger den ju luften under huven hur du än gör.
    Och när du kör så gör den inte heller någon nytta då strålningsvärmen inte är i närheten av den temp som motorn har när den står still på tomgång länge.

    dvs plåten är värdelös hur man än vrider o vänder på det.


    Har du mk4 och mk5 under 400hk så låt skiten vara.
    Har inte hört någon som pajjat sin LMM med K&N om man sköter grejerna och oljar in rätt (själv kört med det ett bra tag utan några som helst problem). De renar inte dåligt men de renar inte lika bra som filtren i toppskiktet.

    Har sett ett antal oberoende tester där kända filter ställts mot varandra och AEM's filter renar mycket bra och flödar mycket bättre än orginalfilter (i både rent och smutsigt tillstånd). Utöver det finns det ett antal ytterligare fördelar (som ifs inte hör till det som diskuteras nu), lättare att själv utföra service, billigare i längden i och med att det är evighetsfilter m.m.

    Gällande turbo kan jag inte uttala mig. Efter hur lång tids användning menar du att turbon ska se skit ut ? Vore intressant att kolla det då. Du tycks utgå från att alla trimfirmor har koll på vad som faktiskt är bra filter och det vet inte alla (...utan säger precis som dig att det är bara onödigt, ger inget m.m)

    Avskärmning lär göra lite skillnad om man ser till att göra det ordentligt. Gör man inte det lär det ist. ge något i effektminskning. Nu pratar jag inte om någon standard kon-filtersköld utan mer likt exempelvis BSH's true seal box ("total" avskärmning från motorns värme). Har själv gjort en prototyp som är ett snäpp upp mot alla kända varianter som säljs på marknaden idag (globalt) för
    2.0 TFSI'erna.

    Utveckla gärna det där med "strålningsvärmen", förstår inte var du vill komma med det. Utgå nu inte från att bilen står stilla, i normalfallet åker man med bilen och då är det annat.

    Har man ett vettigt eftermarknadsinsug, rätt skärmning och ett bra och rätt dimensionerat filter är det en bättre lösning än orginal luftboxlösningen (för MKV GTI).
    Senast redigerad av R.S den 2009-06-03 klockan 02:24.

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av R.S Visa inlägg
    Har man ett vettigt eftermarknadsinsug, rätt skärmning och ett bra och rätt dimensionerat filter är det en bättre lösning än orginal luftboxlösningen (för MKV GTI).
    Definiera bättre tack.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  19. #19
    R.S
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Definiera bättre tack.
    --> Orginal luftboxen är i sig hyffsat restriktiv men kör man orginal och vill ha något bättre är ett annat panelfilter en vettig uppgradering (än standard pappers som vid smutsigt tillstånd inte är vidare bra)

    Med vettigt eftermarknadsinsug menar jag:

    * rätt designat (inte onödigt snäva böjar, kortast möjliga transportväg)

    * att det är en öppen och bred luftkanal hela vägen från filtret och att
    positionen för LMM är satt rätt

    * att röret i sig har en isolerande yta för att ta åt sig minimalt med
    omkringstrålande värme

    * att det filter som används har en tillräckligt stor filterarea och framför allt
    att filtret är av hög kvalitet (mycket hög filtrering och högt flöde).
    (i USA gäller motorgarantin med dryflow filter monterade)

    * att en ordentlig avskärmning/luftkanal används mellan grillen och filter

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av R.S Visa inlägg
    --> Orginal luftboxen är i sig hyffsat restriktiv men kör man orginal och vill ha något bättre är ett annat panelfilter en vettig uppgradering (än standard pappers som vid smutsigt tillstånd inte är vidare bra)

    Med vettigt eftermarknadsinsug menar jag:

    * rätt designat (inte onödigt snäva böjar, kortast möjliga transportväg)

    * att det är en öppen och bred luftkanal hela vägen från filtret och att
    positionen för LMM är satt rätt

    * att röret i sig har en isolerande yta för att ta åt sig minimalt med
    omkringstrålande värme

    * att det filter som används har en tillräckligt stor filterarea och framför allt
    att filtret är av hög kvalitet (mycket hög filtrering och högt flöde).
    (i USA gäller motorgarantin med dryflow filter monterade)

    * att en ordentlig avskärmning/luftkanal används mellan grillen och filter
    Jag bad dig definiera bättre, inte kläcka ur dig en massa personliga åsikter som du inte har något som helst belägg för. På vilket sätt skulle min bil bli "bättre" om jag river isär min bil på det sättet du beskriver?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin