Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    bullten
    Gäst

    Lyfta i Kr motor i Mk1

    Tjenare, undrar om någon har en bra förklaring på vad man behöver göra/modifiera för att lyfta i en kr motor i gammbilen, har förstått att motorfästena bara skall vara att lyfta över från orginalmotorn eller?
    vad behövs förutom det? vilka drivaxlar använder folk och ni som har gjort det kanske även byter ut till biffigare spindlar?

    Har någon en bra förklaring på hur man går till väga för att göra det så smärtfritt som möjligt, har hört att folk säger att det finns tonvis med information om det på internet men jag har googlat o sökt lite men kan inte komma över något vettigt.

    Alla tips o tricks mottages med glädje!

    Mvh: Bullten

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Ett tips jag hört.

    För att regbesikta ett motorbyte skall den nya motorn ha kat.
    Typ en PL motor eller abf.

  3. #3
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Rickard.v Visa inlägg
    Ett tips jag hört.

    För att regbesikta ett motorbyte skall den nya motorn ha kat.
    Typ en PL motor eller abf.
    jag tror inte att det behövs för mig då jag har en bil tillverkad 75 och dem har inga "avgaskrav" så jag kan byta till i princip vilken motor jag vill om sfro tycker att bilen håller för det. Om jag har förstått det rätt

    Mvh: Bullten

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Mig veterligen får väl en etta inte ha mer än 112 hk om man ska gå den vägen?

  5. #5
    börne
    Gäst
    Tror inte att dom bryr sej så mycke såvida dom inte får vipplersskada när dom trycker på gasen.Men någon form av effektminskning kanske är att föredra när du besiktar,det är ju trots allt en chansning om du har trimmat.Själv har jag en bluddrande trimmad 16v som jag besiktat närmare 15ggr utan problem dvs 15 år.

  6. #6
    bullten
    Gäst
    Jag skrev inte det i första inlägget men bilen skall besiktas som ombyggt fordon så att det är inte bara en regbesiktning som skall utföras på den. Nej antar att den inte får ha mer än 112 eller något då mk1 gti motorn ligger väl där någonstans.
    Vill helst få den besiktad och laglig då det inte är så kul den dagen olyckan är framme.

    Mvh: Bullten

  7. #7
    jollykent
    Gäst
    ett tips är att ringa till sbp och be dom skicka papper på vad man måste byta och hur mycket effekt du får stoppa ner i din räcer.

    du når dom på tel 0771-600 800, be å få tala med någon på teknisk support

  8. #8
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jollykent Visa inlägg
    ett tips är att ringa till sbp och be dom skicka papper på vad man måste byta och hur mycket effekt du får stoppa ner i din räcer.

    du når dom på tel 0771-600 800, be å få tala med någon på teknisk support
    Ja det skall jag göra såsmåningom, har en bok från sfro tror jagf dem heter där det står att max effekten får vara 110 hästar eller något där runtomkring så länge man har gtins utrustningsgrad. Men då går det att endast regbesiktiga den för att få igenom den med lite mer pulver, nu måste jag köra som ombyggt fordon och då är det nog i första han de där sfro jag kontaktar då det är dem som skall godkänna effekten och utrustningen.


    Mvh: Bullten

  9. #9
    jollykent
    Gäst
    aha okej! tror även att du kräver intyg från Svenska VAG på motorn du ska peta ner.....men inte säker. det bästa är att kolla med sfro om du nu ändå ska regga som ombyggt fordon. står en del på deras hemsida oxå så kollar där först.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Det enklaste sättet för SFRO besiktning:

    Byt motor (behåll den så original som det går, måste var med katalysator)
    Byt växellåda
    Byt bromssystem (huvudcylinder, bromskivor, ok runtom)

    Byter man det går det att registrera som ombyggt fordon.

    Det kan vara så att man får något annat krav som kraftigare krängningshämmare fram också.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  11. #11
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    Det enklaste sättet för SFRO besiktning:

    Byt motor (behåll den så original som det går, måste var med katalysator)
    Byt växellåda
    Byt bromssystem (huvudcylinder, bromskivor, ok runtom)

    Byter man det går det att registrera som ombyggt fordon.

    Det kan vara så att man får något annat krav som kraftigare krängningshämmare fram också.
    Det var ord och inga visor. Precis sådana svar jag gillar. Måste det vara katt på den fastän jag har en 75 eller är det något eu krav för att få registrera som ombyggt fordon?

    Mvh: Bullten

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Hasselgren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    171
    har du en bil som är från -75 eller äldre krävs ingen kat. Då dessa bilar bara hade krav att hålla sig under 4,5%co. Men för att få igenom motorbyte med mer eff än 112 hp måste man gå via SFRO och byta växellåda, bromsar etc...

    Har du en bil från -76 och modernare måste du ha motor med kat ( och dess tillhörande styrsystem) för att kunna få igenom motorbyte via sfro ( även här ska du byta växellåda, bromsar etc..)

    Det blev andra avgaskrav på biltillverkarna from-76 som gör att det blev så
    Senast redigerad av magoo den 2009-05-21 klockan 08:25.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Om man reggar bilen som ombyggt fordon så är effektgränsen 15kw/100kg.

  14. #14
    bullten
    Gäst
    om jag har räknat rätt så kommer bilen att ha ungefär 15 hästar per 100 kilo så det är inom gränserna, antar dock att som Razer sa så kommer det krävas ytterligare förstärkning av karossen.

    Mvh: Bullten

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av magoo Visa inlägg
    har du en bil som är från -75 eller äldre krävs ingen kat. Då dessa bilar bara hade krav att hålla sig under 4,5%co. Men för att få igenom motorbyte med mer eff än 112 hp måste man gå via SFRO och byta växellåda, bromsar etc...

    Har du en bil från -76 och modernare måste du ha motor med kat ( och dess tillhörande styrsystem) för att kunna få igenom motorbyte via sfro ( även här ska du byta växellåda, bromsar etc..)

    Det blev andra avgaskrav på biltillverkarna from-76 som gör att det blev så
    Rätt, missade att det var -75 även om jag läste det tidigare
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  16. #16
    Greenis
    Gäst
    810kg x 15kw = 121,50kw
    121,50kw x 1,36 = 165,24 hk
    Så det borde inte vara något problem att få igenom en kr motor som ombyggt fordon på sfro. Men om du skall förstärka karossen och byta bromsar etc, så kommer bilen att väga mer och du får ha mer hk.(sen lättar man när besiktningen är gjord=).

  17. #17
    bullten
    Gäst
    Är det någon som har mer inforation om själva jobbet så skriv gärna ! Vet att det är några som har gjort detta så det borde inte vara omöjligt att skaka fram lite info.


    Mvh: Bullten

  18. #18
    NeXeN
    Gäst
    Här har du en länk om ABF motor i mk1 http://www.pbase.com/dgawen/enf777y

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Är åxå intresserad om själva "transplantationen" ...är lite sugen på en 16V KR i Caddyn.

  20. #20
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Greenis Visa inlägg
    810kg x 15kw = 121,50kw
    121,50kw x 1,36 = 165,24 hk
    Så det borde inte vara något problem att få igenom en kr motor som ombyggt fordon på sfro. Men om du skall förstärka karossen och byta bromsar etc, så kommer bilen att väga mer och du får ha mer hk.(sen lättar man när besiktningen är gjord=).
    jag gissar på att bilen lär landa på ca 900-920 i tjänstevikt, motorn lär vara tyngre än min 1,1L och lite förstärkningar här och där och ett par större fälgar så det skall nog gå bra. Nuvarande tjänstevikt ligger på 880.

    Mvh: Bullten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin