Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Danielffs
    Gäst

    Fundering vid köp av en golf gti 03

    hej!

    har hittat en som jag vill ha, var och kollat och allt såg bra ut.

    men vid provkörning tyckte jag att den accade lite dåligt:S
    jag kan ha fel aldrig provkört en sån innan,kanske bara jag som hade höga förväntningar?

    men om inte vad kan orsaken vara?

    Mvh!

  2. #2
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Danielffs Visa inlägg
    men vid provkörning tyckte jag att den accade lite dåligt:S men om inte vad kan orsaken vara?
    Nästan 1400kg bil och 180hk säger väl det mesta om vad man kan förvänta sig?

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Danielffs Visa inlägg

    men vid provkörning tyckte jag att den accade lite dåligt:S
    jag kan ha fel aldrig provkört en sån innan,kanske bara jag som hade höga förväntningar?
    Jag tycker att alla vag-motorere på 180hk är lite trötta och då särskilt på höga varv.
    Min Skoda Octavia RS upplever jag som något slöare än min Golf GTI 16v -87
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Axelsson
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    145
    Om jag jämför "piggheten" vid acceleration mellan min nuvarande
    Golf V5 -00 150 hk och min förra Golf GTI 16v -88 139 hk så kändes helt klart "gammelgolfen" mycket rappare och piggare, men den har ju lite mer hk/kg oxå så det gör nog en del...

  5. #5
    Barbapappa
    Gäst
    Framförallt har ju en gammal kr lite rivig karaktär, pigg och kul som en gti ska vara. Har ju inte provat nån v5:a men nåt säger mig att karaktären är något annrolunda där. ;-) Gammel-Golfen har ju som sagt också 11hk mindre men den väger ju samtidigt 300kg+ mindre också.

    Låg vikt är kul. ;-)

  6. #6
    Danielffs
    Gäst
    haha jag har ringa erfarenhet av sånna här bilar.

    frågan var ju baserad på ett antagande om att något inte är som det ska.
    Så vad skulle då kunna orsaka att draget blir sämmre?

    en sak jag med la märket till var att när man skulle till o gasa upp på2an så tog det ett litet tag innan den stack iväg?

    nått ni känner igen?

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Hur långt har bilen gått?

    På min skoda RS som har samma motor som golf Gti har man en liten fördröjning när man trycker på gasen, något som man märker tydligt om man kommer ifrån en bil utan turbo.
    Men bilen ska inte kännas trött, mellan 2000rpm till ca 4500rpm ska bilen accelerera ganska så bra.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  8. #8
    Danielffs
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Hur långt har bilen gått?

    På min skoda RS som har samma motor som golf Gti har man en liten fördröjning när man trycker på gasen, något som man märker tydligt om man kommer ifrån en bil utan turbo.
    Men bilen ska inte kännas trött, mellan 2000rpm till ca 4500rpm ska bilen accelerera ganska så bra.
    Den har gått 10tusen mil.

    har läst att kopplingen ska kunna slira när man trampar till, tror det var här på forumet.

  9. #9
    Wolfen
    Gäst
    Hmmm... jag märker ingen fördröjning på min. Den känns inte trött heller. Och den är inte trimmad.
    Jag förstår inte varför skulle en bil utan turbo vara rappare än en med turbo?! Jag hoppas att du inte pratar om en V8 eller nån sån som har flera hundra hästar mer

  10. #10
    Danielffs
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Hmmm... jag märker ingen fördröjning på min. Den känns inte trött heller. Och den är inte trimmad.
    Jag förstår inte varför skulle en bil utan turbo vara rappare än en med turbo?! Jag hoppas att du inte pratar om en V8 eller nån sån som har flera hundra hästar mer

    den lilla fördröjningen är endast på 2ans växel på lite lägre varv:S

    som om man stannat i en korsning åker iväg på ettan och sen lägger i 2an och trampar,då

  11. #11
    Danielffs
    Gäst
    kan inget om sånthär, men e turbon med på alla varvtal eller när kommer den in?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Turbon är inte med på alla varvtal... Det är nog det som känns som en fördröjning! Vet inte hur det är exakt på mk4 men kanske runt 2500 som man börjar känna att den drar igång!

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vad jämfört du med? Har du klockat bilen? En Golf från 2003 med modern turbo-motor känns naturligtvis väldigt annorlunda jämfört med en högvarvig sugmotor från 1986. I övrigt är ju bilarna väldigt annorlunda också för den delen, vilket maskerar farten. Klocka bilen och låt någon kunnig göra en genomgång av den.

  14. #14
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Danielffs Visa inlägg
    den lilla fördröjningen är endast på 2ans växel på lite lägre varv:S

    som om man stannat i en korsning åker iväg på ettan och sen lägger i 2an och trampar,då
    Jag provade idag... Turbon drar igång på ca 2000 varv och det räcker att du drar till 3000 i ettans växel för att hamna på 2200 i tvåans! Och då ska man inte känna den lilla fördröjningen Annars kör du värre än en pensionär:-D

  15. #15
    Danielffs
    Gäst
    Okej, ska kolla lite extra på varvräknaren nästagång

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Hmmm... jag märker ingen fördröjning på min. Den känns inte trött heller. Och den är inte trimmad.
    Jag förstår inte varför skulle en bil utan turbo vara rappare än en med turbo?! Jag hoppas att du inte pratar om en V8 eller nån sån som har flera hundra hästar mer
    Det är väl känd sedan turbo motorer började tillverkas att de är en fördröjning i dem, det så kallade turbolagget. Alltså när du trampar på måste det byggas upp ett avgasflöde som sätter fart på fläkten som driver fläkten som ska trycka in luft i motorn. Detta gäller väl mest på låga varv för på högre varv är det redan fart på fläktarna och övertryckskapasitet finns.
    Denna effekt minskar när du har högre laddtryck tror jag o upplevt.
    Provkörde en leon med 225hk den var inte alls lika seg på låg varv som min 1,8t med 150hk
    På en motor utan turbo så sitter det ingen fläkt ivägen som ska trycka in luft så när den vill suga i sig mera luft sker det omedelbart.

    Min golf mk3 16v är ju mycket starkare under 2000varv än turbo motorn som är förbannat seg om man åker i väg sakta och ser en bil som närmare sig korsningen. Har man 1500varv o trampar gasen i botten hinns det både blinka o tuta i backspegeln innan den sticker iväg, för när laddtrycket kommer då drar det på ganska bra, typ ketchupeffekten.

    Våga vägra turbo!
    Senast redigerad av Rickard.v den 2009-06-06 klockan 00:01.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Köp en annan bil istället... *mutter mutter*

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andreas Baranto
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    102

    bil till salu!

    Hej har en golf 4 gti-03 180 hk
    silver , svart/gråt tyg
    colilovers, 19" bbs challenge
    R32 front
    R32 trösklar
    R32 vinge
    R32 bakdel med diffuser.
    svat grill + emblem
    svart tak
    4 dörrars
    R32 växelspak
    R-line fotpedaler
    Larm m.m
    10.600mil
    grymt fin

    hör av dig på andreas_baranto@hotmail.com
    om du vill ha bilder på bilen vid intresse.

  19. #19
    Danielffs
    Gäst
    varför skulle jag köpa en annan bil?

    det är just vid 2-2200 kicken kommer så allt är nog som det ska.

    tack men jag har redan köpt bilen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin