Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel nilsson
    Ort
    sollefteå
    Inlägg
    91

    problem med luftning mk1 med skivor bak

    har luftat runt om, luftat ur säkert 0,5-1 liter bromsvätska men får inget vidare tryck.. om jag stänger den nedre ventilen som går till vä bakhjul helt så
    blir trycket kanon, stum o fin.. men om jag öppnar igen så sjunker pedalen i botten direkt och pumpar man ett tag så blir de väl lite tryck men inte alls som de ska va, också släpper man nån sekund och sen när man pumpar igen så går den i botten igen..??
    den övre ventilen är alltså till hö bak, måste vara nåt som spökar med vä bak ok eftersom det blir tryck om jag stänger ventilen..?

    bild på reduceringen till bromsarna bak i länken nedan

    http://www.garaget.org/?car=120467&image=1360457

    /mk1 16v

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel nilsson
    Ort
    sollefteå
    Inlägg
    91
    problemet löst, skönt !
    vä bak ok kommer antagligen från någon annan bil som har handbromsarmen nedåt så nu sitter det egentligen upp o ner på min bil och då kom luftnippeln för långt ner så fick ej ut luften.. tog lös oket och lät det hänga nedåt så luftnippeln kom uppåt, luftade och sen var problemet löst

    /mk1 16v

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Om du har ett ok med armen och luftningen på uppsidan och en med armen på undersidan och nippeln på uppsidan kan du ha olika stora kolvar.

    Tidiga golf/jetta med skivor bak har 36mm kolv (handbromsarmen på ovansidan)
    Efter 88b? har man armen på undersidan och då 38mm kolv.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Precis som jag har just nu på tvåan. Ena är ett 38mm o det andra är ett 36mm, jag fick också lufta oket löst för att det skulle gå.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel nilsson
    Ort
    sollefteå
    Inlägg
    91
    japp jag har ett 36mm och ett 38mm bromsok, men dom satt ju på mk2 16v bilen som jag har plockat allt från, och med armen uppåt.. men som sagt ena oket är väl bytt nån gång i tiden..

    /mk1 16v

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin