Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399

    Vad ska man ha för bromsbelägg & bromsvätska?

    Tjenare !

    Sitter ute på nätet och försöker lära mig lite mera om
    "Bromsbelägg & Bromsvätska" då jag har lite problem med just BROMSAR på ett fordon. (



    Bromsvätska :
    Vad gäller Bromsvätska så är det tydligen den sk. Våtkokpunkten man skall kolla på om man jagar en BRA/Bästa bromsvätska som klarar både hårda påfrestningar och att bli en aning kontaminerad av vatten/kondens osv utan att bli livsfarlig med bromsar som ger upp fadar osv.

    De bästa jag hittat är :

    1. Castrol SRF
    Våt kokpunkt : 270 C
    Torr kokpunkt : 310 C


    2. Motul RBF 600
    Våt kokpunkt : 216 C
    Torr kokpunkt : 312 C


    3. Brembo LCF 600 Racing
    Våt kokpunkt : 204 C
    Torr kokpunkt : 316 C


    4. ATE Super Blue Racing
    Våt kokpunkt : 198 C
    Torr kokpunkt : 280 C


    Någon som har invändningar/information mot något ovan eller vet av några andra Bromsvätskor som platsar ?

    Var kan man köpa Castrol SRF bromsvätskan ?


    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Bromsbelägg :
    Angående bromsbelägg så blir jag inte riktigt klok... (
    Det är rena rama djungeln med olika begrepp och friktions koeficienter och olika material i beläggen osv osv.....
    Någon hära som kan försöka på ett lättfattligt sätt reda ut begreppen ?
    Jag skulle vilja lära mig mera om Bromsbelägg och deras olika material osv osv för att kunna fatta beslut om vilken belägg typ jag skall köpa !

    Jag har bla problem med belägg som fadar pga hög värme.

    Någon som vet var man hittar en tabell/lista där man kan se BREMBO bromsbelägg ?
    Skulle behöva ta reda på vilken sorts belägg jag har i dag !

    HJÄLP !!!




    .

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Castrol SRF vätskan är nog overkill om du inte tävlar på riktigt och måste ha det bästa, oavsett vilken av dessa vätskor du väljer så måste den bytas varje år. SRF är dessutom väldigt dyr, ca 800 kr/liter.

    RBF600 eller superblue racing kommer funka finfint.


    Angående bromsbelägg så innan du köper några värsting belägg så försök ordna med så bra kylning av bromsarna som möjligt, ett par slangar från fronten riktade mot navet på bromsskivan kan göra väldigt mycket.

    Behöver du fortfarande bättre belägg så ring till dessa killarna.

    http://www.peansweden.se/

  3. #3
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Castrol SRF vätskan är nog overkill om du inte tävlar på riktigt och måste ha det bästa, oavsett vilken av dessa vätskor du väljer så måste den bytas varje år.
    Castrol SRF är dessutom väldigt dyr, ca 800 kr/liter.

    Motul RBF600 eller ATE superblue racing kommer funka finfint.


    Angående bromsbelägg så innan du köper några värsting belägg så försök ordna med så bra kylning av bromsarna som möjligt, ett par slangar från fronten riktade mot navet på bromsskivan kan göra väldigt mycket.

    Behöver du fortfarande bättre belägg så ring till dessa killarna.

    http://www.peansweden.se/
    Problemet i mitt fall är nog just att kylningen av bromsoket + klossar + skiva inte är det lättaste att lösa....
    Därav så måste det nog i mitt fall till att försöka skaffa fram så värmetåliga grejer som möjligt !!!

    Jag tror även att om jag lyckas isolera så att värmen i beläggen inte går rakt över in i bromskolvarna så vore nog mycket vunnet...
    Finns det något mellanlägg att sätta dit ?

    Dock verkar 800:-/ Liter vara bland det värsta jag hört någonsin !!!
    ( Är det flytande GULD månne !?!? )


    Vad kostar MOTUL bromsvätskan ?



    .

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Kostar att ligga på topp =)

    Har du ingen som kan ta bromsoljan via sitt företag, då kan du slippa momsen tex. Det kan ju bli en del om inget annat

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Motul kostar ca 100kr / 0.5L.


    Ang bromsarna så gäller det att hålla bromsvätskan fräsch, byt varje vår innan säsongen börjar och om du kokat illa, kanske spola fram lite fräsch vätska. Och så länge vätskan är rel. ny så är Motul lika bra som SRF.

    Se till att ha justa bromsslangar! Slangarna blir mjuka med tiden så byt till nya, gärna stålspunna.

    Se till att få till så mycket kylning som möjligt till bromsarna. Fantasin är det enda som begränsar...

    Byt till tåligare bromsbelägg. Här beror det lite på hur tung bilen är och hur den körs, men förutom std belägg så brukar det finnas sportvarianter som kan fungera bra till lättare bilar eller om man kör gatdäck. Sedan finns det racebelägg, som tål mycket stryk men fungerar sämre på gatan.

    Dock kan även det bästa belägg ta stryk om det inte finns tillräcklig kylning.


    BROMSTEKNIK!!!
    Med dålig bromsteknik så hjälper inga prylar i världen... Hårt och Kort!
    Alltså det gäller att bromsa så kort tid som möjligt, för att bygga värme under så kort tid som möjligt.


    Sedan kan man alltid gå upp på större och tyngre bromsutrustning, men de flesta av våra bilar är tillräckligt lätta för att slippa det.




    Men om du talar om vad kör du för bil, så kan vi nog komma med mer specifika råd.


    .

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Borta
    Senast redigerad av Lillen den 2009-07-28 klockan 21:50.

  7. #7
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Problemet i mitt fall är nog just att kylningen av bromsoket + klossar + skiva inte är det lättaste att lösa....
    VARFÖR ?
    En extrem platsbrist samt att förmodligen så är bromsutrustningen redan från början något under dimensionerad i skivstorlek samt storlek på bromsok osv, vilket lätt leder till för varm bromsutrustning.

    Därför måste jag försöka göra det bästa möjliga av situationen och söka reda på så värmetåliga grejer det bara går till min applikation.

    Kan någon förklara det hära med olika beläggtyper och friktions koeficienter etc etc någolunda lättfattligt ?



    .

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Borta
    Senast redigerad av Lillen den 2009-07-28 klockan 21:50.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    *Lånar tråden ang bromsar*

    Bytte bromsvätska på min Jetta -07 igår på det klassiska sättet... frun trampar, jag öppnar och stänger nippeln, en i taget. Gick väl bra MEN ur gör jag med kopplingens slavcylinde, det kommer inget ur nippeln!
    Har lånat ett lock till behållaren med en slang som passar däckventil.
    Vågar jag använda det och i sånna fall vad ska jag ha för tryck i däcket?
    Kan ju använa ett vinterdäck.
    Kommer det att funka?
    Bytte till Delpi DOT 5.1 (ej silicone). Är det OK?

    /O

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    INTE över ett bar iaf. Annars riskerar du spränga behållaren som jag gjorde en gång med tre bar :P.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    *ytte till Delpi DOT 5.1 (ej silicone). Är det OK?

    /O
    Det är ok för gatkörning!

  12. #12
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Ingen som har lite mera information om olika belägg typer och hur de klarar värme osv ?


    HJÄLP !!!



    .

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Ingen som har lite mera information om olika belägg typer och hur de klarar värme osv ?


    HJÄLP !!!



    .
    Vad är det för bil?
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  14. #14
    Barbapappa
    Gäst
    Vad är det för en hemlig bil du har, mycket lättare att tipsa om uppgraderingar om man vet modell som sagt.

    5.1 är la skit om man inte ska ha bilen ståendes på museum som jag har fattat det. Jag tycker att Motuloljan RBF600 känns prisvärd och har aldrig haft nåt problem med denna.

    När det gäller bromsbelägg så har jag provat lite olika, Pagid är de som har passat mig bäst till mitt användande, finns flera olika modeller att välja på i deras sortiment oftast lite beroende på hur bilen ska köras (korta långa pass t.ex.).

    Så här tänkte jag när jag köpte belägg i.a.f. Jag kör ju oftast korta pass, sällan är ju passen på de banträffar man kör på över en halvtimma långa, oftast snarare 15-20min. Då kan man ju sålla bort långloppsbeläggen kände jag. Jag valde Pagids blå RS-4, och dessa har funkat fint för mig, å andra sidan funkade min bil skapligt med orginalbelägg också, men när man började pressa på ordentligt så märkte man att det inte riktigt var samma hugg längre, det problemet han jag inte nu.

    Skulle jag köpa belägg nu så skulle jag nog även ta mig en titt på Carbotechs xp8 som Pean säljer, verkar vara himla bra dessa också.
    Senast redigerad av Barbapappa den 2009-04-27 klockan 00:04.

  15. #15
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    ) Det är tyvärr ingen BIL, men dock sitter det bil belägg ! )


    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Vad gäller själva broms utrustningen idag :

    * Skiva : Flytande sk. "Wave" skiva som dessutom är slitsad.
    * Bromsok : Fast BREMBO ok med enkel kolv på var sida av skivan.
    * Belägg : BREMBO , Vilken typ av belägg vet jag tyvärr inte ! ( men jag vet numret på dem !! , Någon som vet om någon BREMBO tabell ? )
    * Bromsvätska : Bendix Dot 5.1 ( Vet ej vilka specar den har ).

    _________________________________________

    Vad kan jag modifiera för bättre bromsar ?

    Skiva : Har redan värsta typen av skiva som finns till min applikation.
    Bromsok : Finns inte annat som får plats.

    Belägg : ?????
    Bromsvätska : Kommer att byta till MOTUL RBF 600

    __________________________________________


    Saken är alltså den som tidigare nämnts att extrem platsbrist råder samt att troligtvis är bromsutrustningen något underdimensionerad redan ifrån fabrik/början vilket lätt leder till överhettade bromsar...

    Min tanke är att få tag på belägg som pallar värmeutvecklingen bättre !
    Själva bromsförmågan i sig är inte det jag önskar förbättra utan snarare uthålligheten på bromsarna.

    Att bättra på KYLNING av bromsarna är mao. inte det lättaste att lösa i mitt fall.


    Någon som har några tips/idéer ?



    .
    Senast redigerad av 2stroke den 2009-04-27 klockan 00:38.

  16. #16
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Jag har bytt bromsvätska varje gång efter det att jag råkat ut för att kolven i huvudbromscylindern bottnat = Noll bromsförmåga !

    Förmodligen har bromsvätskan då kokat ! , Eller ?
    Vilket har hänt ca 2-3 gånger per säsong.



    I och med att man är nybörjare på det hära med Bromsar så är jag inte riktigt säker på om det är mina Bromsbelägg som fadar eller om det är Bromsvätskan som fadar / kokar ?

    Men enligt mig så logiskt är att det är bromsvätskan som blivit för varm....

    Förklara gärna för en rookie på det hära med bromsar !!



    .

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Jag skulle testa med Motul RBF600 vätska och sen köpa belägg som klarar en högre temperatur. (jag körde med Carbotech XP8 förra året och de fungerade bra, men jag slet ut en uppsättning på en sommar)

    Finns det möjlighet att byta fälgar till några med bättre kylförmåga?

    Om det finns belägg som passar skulle jag prova Performance Friction PFC97 (race-belägg) säljs av Per på http://www.peansweden.com/

    Jag fick bra hjälp av per på pean, jag skickade ett mail med vad jag hade för bil och körning. Han tog fram ett förslag på belägg och det fungerade bra förra året. (gjorde av med en uppsättninge belägg på en sommar)
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    5.1 är la skit om man inte ska ha bilen ståendes på museum som jag har fattat det.
    Icke...

    Du tänker på Dot 5, som är siliconbaserad. Dot 5.1 är en "vanlig" bromsvätska som är lite speciellt anpassad till ABS bilar.

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Saken är alltså den som tidigare nämnts att extrem platsbrist råder samt att troligtvis är bromsutrustningen något underdimensionerad redan ifrån fabrik/början vilket lätt leder till överhettade bromsar...

    Min tanke är att få tag på belägg som pallar värmeutvecklingen bättre !
    Själva bromsförmågan i sig är inte det jag önskar förbättra utan snarare uthålligheten på bromsarna.

    Att bättra på KYLNING av bromsarna är mao. inte det lättaste att lösa i mitt fall.
    Snöskoter?

    Om du inte får bort värmen så spelar det ingen roll om bromsvätskan tål 200 eller 300 grader... den kommer koka...

    Om beläggen pallar värmen borde du kunna se på dem, de brukar se duktigt misshandlade ut när de inte pallar.

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Enklast är nog annars att ringa Per på PEAN Tel: 0370-766 50

    Han är mycket hjälpsam och duktig, så slipper du sitta timvis på olika forum... och få amatörsvar...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin