Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1
    mr_mike
    Gäst

    Köpråd Golf Gti V

    Förra veckan la jag handpenning på en Golf V Gti 05:a

    Bilen har gått 6000mil och är bes för ca 10dagar sedan. Ska nu på Lördag upp och kolla och köpa den. Men vad bör man kolla upp lite extra noga på denna modell.

    Hade en 04 tdi innan och den va juh drabbad av såkallade dörrsprängningar. Är detta något 05:an har???

    Andra tips mottages gärna...


    Mvh Micke

  2. #2
    mr_mike
    Gäst
    Ingen som har lite tips på saker att kolla upp????

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Frågan har varit uppe tidigare ...






    ..sök
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4
    mr_mike
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Frågan har varit uppe tidigare ...






    ..sök


    Ja det har den men dock med dåliga svar för den specifika modellen ....

    Tycker tjatet om sök funktionen är överdrivet självklart söker man först. Jag lyckades dock inte hitta något som jag kände mig ha användning av så därför startar man en ny tråd


    Mvh Micke

  5. #5
    Joon
    Gäst
    Hej!

    Jag känner inte till att det ska ha varit några speciella bekymmer med barnsjukdomar på första årsmodellen, eller senare heller för den delen. Jag har inte heller haft några problem med min. Peppar, peppar - ta i trä.

    //Johan

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Sk "dörrsprängning" i nedre främre kant av framdörrarna pga av isbildning = Mycket vanligt förekommande.
    I alla fall här uppe.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag äger en -05 GTI V sedan bilen var ny. Jag har drabbats några småfel som i stort sett alla inte har med motoralternativ att göra utan Golf V i allmänhet (bakrutetorkare, signalhorn, skrammel i bakvagnen = byte av stötdämpare).

    Det enda jag kan rekommendera dig att kolla är vilken vecka bilen är producerad 2005. Bilar producerade innan v35 har ett luftfilter vars insats är för vek och havererar efter tid. Har bilen gått tillräckligt långt så är filtret ubytt vid ord service, men om inte så se till att byta filtret.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Sk "dörrsprängning" i nedre främre kant av framdörrarna pga av isbildning = Mycket vanligt förekommande.
    I alla fall här uppe.
    Min 07'a har nån form av skumgummipryl monterad längst ned på varje a-stolpe. Antar att det är dessa dom monterade för att förhindra uppbyggnad av is här.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #9
    mr_mike
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Sk "dörrsprängning" i nedre främre kant av framdörrarna pga av isbildning = Mycket vanligt förekommande.
    I alla fall här uppe.

    OK även på 05rna??? Jag hade en Golf V TDI innan och den fick jag faktiskt igenom ombyggnad till ny dränering samt omlackering av dörrarna som Goodwill av VW efter lite tjat

    Tror inte så många lyckats med detta dock. Sen gick även kopplingskontakten sönder och något mer samt en kabelhärva fick detta på garanti kostnad ca 70 000 hos VW då de fick montera ner halva bilen


    Bilen har gått 6000mil och är servad vid 5800 hos vw, Men han sa att inget större görs då, Jag har för mig en hel del ska göras då, t,ex stift, bromsvätska m.m.

    Mvh Micke

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76
    Hade en GTI -05:a där tätningslisterna på dörrarna lossnade, byttes ut på garantin.

    Hade också nåt fel på en spjällmotor till klimatanläggningen.

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av mr_mike Visa inlägg
    OK även på 05rna??? Jag hade en Golf V TDI innan och den fick jag faktiskt igenom ombyggnad till ny dränering samt omlackering av dörrarna som Goodwill av VW efter lite tjat
    Nä, tror det kommer 06 eler 07. Kan hända att dom har byggt om 05'orna iofs men inget jag känner till. Är ju inget som borde blocka ett köpa av bilen hur som helst, var försiktig med snö helt enkelt.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Tänkt bygga på denna tråden då jag är intresserad av att ta två steg upp från min nuvarande 16v.

    Vid vilka miltal sker de stora, dyra servicerna?
    Vad finns det för ljudpaket/högtalarpaket till GTI? Vad heter dem isf?

    Tänkte kolla på denna:
    http://www.blocket.se/lund/Vw_golf_g...m?ca=23_14&w=1

    Tycker den är lite dåligt utrustad. Hade gärna sett att den haft DSG och GPS, hellre det än läderklädsel... Vad kan vara rimligt att betala för denna om den är i gott skick efter lite prutning? Ja, inte lätt att få ett bra svar, men ändå

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Första dyrare servicen sker vid 9000 mil då "allt" (olja, filter, luftfilter, tändstift, bromsvätska osv) ska bytas eller ses över.

    Standard är RCD300, därefter kommer RCD500 vilket innebär lite bättre högtalare och integrerad cd-växlare. Sista steget är RCD500 med Volkswagen sound. Det sistnämnda paketet var ganska dyrt och tyvärr dåligt = inget att sträva efter. Sen så fanns navigator som tillval.

    Jag håller inte med om att det tilltänkta objektet är dåligt utrustad utan den har snarare det mesta.

    Ang pris så såldes min GTI V -05 (jag var enda ägaren och bilen var i mycket fint skick) med 7600 mil på mätaren för ca 149000 kr för tre månader sedan hos bilhandlare (de betalade mig 137000 kr i inbyte och då var samtliga däck slut = de fick pröjsa 4 nya 18"). Du ska betala max 140 tkr för objektet som är utannonserat under förutsättningen att den är i toppskick.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Tack för infon DPC.

    Hur ser man skillnaden på RDC300 och RDC500? Hur många högtalare är standard på de olika?

    Vid närmare granskning verkar den ha en hel del utrustning, men känns lite som att jag inte bryr mig så mycket om mittarmstöd, bi-xenon och el-infällbara backspeglar Man är ju inte direkt kräsen med sin nuvarande GTI..

    Men jag ska kolla på den i nästa vecka och då får jag bedöma skicket på bilen samt hur däckslitage ser ut, och om det finns nån prutmån.

    Mvh Martin

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Mawe Visa inlägg
    Tänkt bygga på denna tråden då jag är intresserad av att ta två steg upp från min nuvarande 16v.

    Vid vilka miltal sker de stora, dyra servicerna?
    Vad finns det för ljudpaket/högtalarpaket till GTI? Vad heter dem isf?

    Tänkte kolla på denna:
    http://www.blocket.se/lund/Vw_golf_g...m?ca=23_14&w=1

    Tycker den är lite dåligt utrustad. Hade gärna sett att den haft DSG och GPS, hellre det än läderklädsel... Vad kan vara rimligt att betala för denna om den är i gott skick efter lite prutning? Ja, inte lätt att få ett bra svar, men ändå
    Bjud 100k, 150k är alldeles för mycket för en -05 med 8k på mätaren tycker jag. Skulle kunna tänka mig 110k som slutpris på en sådan OM den är fräsch. Mycket fantasipriser i omlopp som vanligt. Hade jag fått 150k för min -07 med lägre mil så hade jag i alla fall varit väldigt nöjd, och då är den ändå alldeles för pedantskött .
    Senast redigerad av Premis den 2010-06-24 klockan 00:20. Anledning: x
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Mawe Visa inlägg
    Tack för infon DPC.

    Hur ser man skillnaden på RDC300 och RDC500? Hur många högtalare är standard på de olika?

    Vid närmare granskning verkar den ha en hel del utrustning, men känns lite som att jag inte bryr mig så mycket om mittarmstöd, bi-xenon och el-infällbara backspeglar Man är ju inte direkt kräsen med sin nuvarande GTI..

    Men jag ska kolla på den i nästa vecka och då får jag bedöma skicket på bilen samt hur däckslitage ser ut, och om det finns nån prutmån.

    Mvh Martin
    Du ser skillnaden genom antalet knappar på enheten. Jag har för mig att RCD500 har en rad mer än RCD300.

    Bi-xenon brukar vara eftertraktat och ofta rent hypat, skönt att det finns de som inte har det som ett krav Jag håller med dig om mittarmstöd och infällbara backspeglar, ganska onödigt men kanske kul att ha.

    Jag tog en koll på blocket och kan konstatera att GTI:erna ligger högt i pris. -05 verkar ligga mellan 140-150 och -06 140-160 tkr. Jag håller med premis om att priserna ligger högt, men om du tycker bilen är fin så ska du nog lägga ett bud och inte ett skambud (kanske 130').

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag har en Golf GTI V som är producerad i maj 2008 och råkade i vintras ut för s.k dörrsprängning.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Har läst lite om de s k dörrsprängningarna.. Frågan är om man skulle råka ut för det på en 05a om VW skulle ta det som goodwill? :S

    Här även granskat denna lite.. Har dsg och fem dörrar: http://www.blocket.se/halland/Golf_G...m?ca=23_10&w=2

    Men jag kan också tycka att det verkar vara lite fantasipriser, men man kan ju alltid begära ett pris, sen om man får det är en annan sak..
    En sak jag kolla upp var försäkring. LF skulle bara ha 3600 kr för helförsäkring på en 05a, men de kunde inte uppge pris på pricerunner på en importerad 05a. Sen ringde en kille från Pricerunner och frågade om jag ville försäkra en bil, och då sa han att det var ganska vanligt att vissa försäkringsbolag inte ens ville försäkra importerade bilar... Stämmer det?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Mittarmstöd är väl ändå en sådan där grej som man väldigt gärna vill ha... Har svårt att tänka mig en 1K GTI utan mittarmstöd fram... Känns inte bra. I och för sig kanske det går att eftermontera...

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Den svarta GTI:n verkar riktigt fin, men kanske lite dyr precis som de flesta andra Golf V GTI.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin