Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin P
    Ort
    Stockholms Län
    Inlägg
    455

    98 eller 95 oktan...?

    Ska jag tanka 95 eller 98 oktan eller tom Shell-Vpower(99 oktan) frågan gäller en digifant,2H motor från 1991.

    Hittade detta på FAQ cit:

    "Har du en efter 88 prestandabil, kör med 98. Har du en "lågeffektare " kör med 95. Har du prestanda innan 88, kolla vad din manual säger du ska köra på ."

    Men kan mina 98 hk verkligen räknas som "prestanda"? Dessutom har jag ju en klisterlapp på instrumentbrädan som säger att jag ska tanka 95 oktan blyfritt.... :-/

  2. #2
    Fredrick
    Gäst
    På mitt tanklock sitter en ettikett där det står MIN 95 oktan. i instruktonsboken står det att bilen skall tankas med 98 oktan men kan tankas med 95 men då garanteras inte den angivna motor effeken.

    bilen är en MKV GTI -07

  3. #3
    Aero++
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    På mitt tanklock sitter en ettikett där det står MIN 95 oktan. i instruktonsboken står det att bilen skall tankas med 98 oktan men kan tankas med 95 men då garanteras inte den angivna motor effeken.

    bilen är en MKV GTI -07
    Jag tycker i alla fall att du ska tanka V power i din.Har gjort det i min Gti så länge jag hade den.

    Mvh

  4. #4
    Scootie
    Gäst
    Martin, kör du på 95 oktan var ju mer vanligt förr i tiden att äldre bilar skulle gå på 98 men du kan gott och väl tuffa runt på 95

  5. #5
    Fredrick
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Jag tycker i alla fall att du ska tanka V power i din.Har gjort det i min Gti så länge jag hade den.

    Mvh

    Jag har alltid tankat V-power i min GTI...

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jesper Öberg
    Medlemsnr
    4263
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    46
    Bilen är juh byggd för 95, du lär inte märka någon skillnad om du tankar v-power förutom i plånboken.

    /Jeppe

  7. #7
    Aero++
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTi-special Visa inlägg
    Bilen är juh byggd för 95, du lär inte märka någon skillnad om du tankar v-power förutom i plånboken.

    /Jeppe
    Tvärtom

    Jag har testat skillnad mellan 98 och V power 99 oktan och V power 100 oktan i Tyskland.

    Skillanaden var att bilen drog betydligt mer bensin även i hårdare körning än med 98 oktan.Med V power 99 oktan märks inte nån skillnad mellan 98 oktan och det ska inte märkas någon alls då det lilla kan bara motor märka men den drar något mindre bensin vid normalkörning jämfört med 98.

    Så hade Sverige 100 oktan så hade jag tankat det varije dag ,vad det än kostar.

    Mvh
    Senast redigerad av Aero++ den 2007-06-10 klockan 18:04. Anledning: Fel stavningar

  8. #8
    Aero++
    Gäst
    [QUOTE=Aero++;5946]Tvärtom

    Jag har testat skillnad mellan 98 och V power 99 oktan och V power 100 oktan i Tyskland.

    Skillanaden var att bilen drog betydligt mindre bensin även i hårdare körning än med 98 oktan.Med V power 99 oktan märks inte nån skillnad mellan 98 oktan och det ska inte märkas någon alls då det lilla kan bara motor märka men den drar något mindre bensin vid normalkörning jämfört med 98.

    Så hade Sverige 100 oktan så hade jag tankat det varije dag ,vad det än kostar.För att det finns inget negativt med den.

  9. #9
    Scootie
    Gäst
    Kemal, ni snackar om 2 olika bilar nu så orka göra det jättejobbigt och blanda ihop allt.

    Nyare Golf = kör på 95 alt 98 eller högre för att få ut "rätt" effekt.
    Äldre Golf = kör på 95 för nått annat tjänar du inte på.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Kemal, ni snackar om 2 olika bilar nu så orka göra det jättejobbigt och blanda ihop allt.

    Nyare Golf = kör på 95 alt 98 eller högre för att få ut "rätt" effekt.
    Äldre Golf = kör på 95 för nått annat tjänar du inte på.
    Vissa äldre golfar, t.ex. Golf GTi 16v med KR motorn ska köras på 98oktan, annars tappar man effekt och riskerar att motorn spikar. Det finns fler GTi motorer som "ska" ha 98oktan för att inte riskera spikningar.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jesper Öberg
    Medlemsnr
    4263
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    Vissa äldre golfar, t.ex. Golf GTi 16v med KR motorn ska köras på 98oktan, annars tappar man effekt och riskerar att motorn spikar. Det finns fler GTi motorer som "ska" ha 98oktan för att inte riskera spikningar.
    Nu är vi inne på bilar utan katalysator och dom ska ha 98oktan.
    Trådskaparen har juh en bil med kat och som är byggd för 95oktan.

    /Jeppe

  12. #12
    Aero++
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Kemal, ni snackar om 2 olika bilar nu så orka göra det jättejobbigt och blanda ihop allt.

    Nyare Golf = kör på 95 alt 98 eller högre för att få ut "rätt" effekt.
    Äldre Golf = kör på 95 för nått annat tjänar du inte på.
    Sorry.Var menat till en GTI 5 som jag skrev.Hade lite bråttom så la inte märke.

    Mvh

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin P
    Ort
    Stockholms Län
    Inlägg
    455
    Jag har nu kört 8 mil med denna mytomspunna soppa Shell V-Power och jämfört med skiten jag tankade (Bilia 95 Oktan blyfritt) då är det faktiskt skillnad(inget knack vid segdragning,lite lägre förbrukning) så jag kommer fortsätta tanka V-Power alt. någon annan 98 Oktan bensin.

  14. #14
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Jag har alltid tankat V-power i min GTI...
    Samma här faktiskt!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av JWO Visa inlägg
    Samma här faktiskt!
    säger bara V-Power

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin