Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Jaaacob
    Gäst

    8v gti vill inte starta.*startar* - Nytt problem...?

    Har byttmotor i gårkväll, eller snarare natt... har fortfarande inte sovit utan stått i garaget hela natten och nu morgonen. Jag fattar verkligen inte vad jag gör för fel?

    Har bytt motor på golf-ettor flera gånger tidigare och det har aldrig krånglat.

    Nu så har jag problemetet att den inte verkar få soppa. När jag sprutar in startgas så startar den direkt!

    Jag har testat vrida upp på skruvarna på bränslehuvudet/vågen och det pyser genast ut bensin. Ok. verkar vara tryck.

    Har även bytt regulator till en jag vet fungerar. Även bytt våg/bränslehuvud. Fortfarande stendött. Kopplingar sitter så rätt jag vet, precis som det satt innan när den gick. Gaaah, jag blir inte klok. Kommer inte kunna sova innan jag hittar felet.

    Har någon av er tips på vad som kan blivit fel?
    Senast redigerad av Jaaacob den 2009-04-16 klockan 20:31.

  2. #2
    Jaaacob
    Gäst
    Kan det vara så enkelt som bensintorsk, borde inte bilen tända då åtminstonde någon enstaka gång? ;/

  3. #3
    Jaaacob
    Gäst
    Inte ett enda svar, nu är jag lite besviken!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    umm.. gamla K-jet.. på solenoiden på startmotorn finns 2 stift, där kopplar du en kabel för att aktivera själva startmotorn.. och en annan går därifrån och till soppapumps-relät.. vill jag minnas.. sitter den där den ska?

    vet att vi stal signalen därifrån när jag byggde om min gamla CL till GTI.. inte för att nånting var särskilt standard på den, men iaf, principen bör ju vara densamma =)

  5. #5
    Jaaacob
    Gäst
    Ja alltså, jag har ju inga problem där direkt utan den går inte igång bara. Soppapumpen går, men jag ska försöka mäta upp trycket nästa gång i garaget, borde ligga på minst 3.5bar?

    Jag har:
    Gnista, rätt följd
    Bytt bränslehuvud
    Bytt filter
    Bytt förpump
    Bytt bränsleregulator

    Fenomen:
    Den tuggar bara på startmotorn utan att gå igång. Går dock igång tillfälligt när man sprutar på med startgas.

  6. #6
    Jaaacob
    Gäst
    Vore ju faktiskt kul att köra denna till Vegabaren den 2/5e men just nu ser det mörkt ut :/

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    vart bor du jacccob, kanske kan komma ut o kika och ge några ideer

  8. #8
    J-ROS
    Gäst
    Hade precis samma problem.
    Immobilizern har kopplats in, du har ju brutit strömmen genom att ha lossat batteripolerna och då bryts strömmen till bensinpumpen.
    Jag gjorde så att jag lyfte bagagerumsmattan och klippte bort kablarna till startlåset och lödde ihop det direkt till bensinpumpen.
    Sen funkade det!
    Kan nästan garantera att du har råkat ut för samma grej =)
    Hoppas du får iordning på det!

  9. #9
    Jaaacob
    Gäst
    D_Stenlund: Har jag inte hängt här på länge lr har du flyttat till sthlm nyligen? Nåja, gärna. Jag bor norr om stan, danderyd men bilen står för tillfället i garaget, brottby.

    J-ROS:
    Right, nä då. Maskinen är en gammal gti-motor med mekaniskt sprut och fördelare på motorn. Ingen datorbox här inte
    Har matning på båda pumparna med.

    Jag fick den till att tända till på första snurren gång på gång. Kan ju vara så att jag på något knepigt sätt inte får upp trycket med huvudpumpen, vilket gick med motorn innan jag plockade ur den?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Min gamla 8v var jag tvungen att ta bort ettans stift och starta den på tre burkar när den hade stått ett par dagar. Annars kom det inte fram soppa.
    Fråga mig inte varför. Men bara den hade hoppat igång och hade gått 4 sekunder så var det bara slå av den och dit med stiftet sen gick den direkt på alla 4. Men annars fick man nöta och nöta och inte hoppade den igång.

  11. #11
    harryss0n
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen Visa inlägg
    Min gamla 8v var jag tvungen att ta bort ettans stift och starta den på tre burkar när den hade stått ett par dagar. Annars kom det inte fram soppa.
    Fråga mig inte varför. Men bara den hade hoppat igång och hade gått 4 sekunder så var det bara slå av den och dit med stiftet sen gick den direkt på alla 4. Men annars fick man nöta och nöta och inte hoppade den igång.
    Hur i hela friden kom du på iden att prova ta bort ena stiftet och starta bilen sedan stänga av den och slänga i stiftet igen och köra som om ingenting hade hänt? Jag är bra nyfiken, så nu väntar jag ivrigt efter ditt svar på min fråga

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Det hela upptäktes av en slump.

    När bilen inte startade så tänkte vi att vi kollar ju så klart gnistan.
    Så bort med stiftet och körde runt motorn. Då startade den.
    Så dit med stiftet igen och då startade den som inget hänt. Sen fungerade det bra tills nästa gång bilen stod ett par dagar. Då var det samma fel så vi tänkte att vi testar med att ta bort ettans stift igen. Och även denn gång så startade bilen och på den vägen är det.

  13. #13
    Jaaacob
    Gäst
    Kan det bero på att spridarna orkar öppna när det inte är någon kompression? och på så sätt få bilen att gå. Hmmm.. funderar på att skruva dit en bränslemätare på nå vis och se vad jag får för tryck.

  14. #14
    bora
    Gäst
    Hur är det med kallstatsventilen har du kollat så den fungerar

  15. #15
    Jaaacob
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av bora Visa inlägg
    Hur är det med kallstatsventilen har du kollat så den fungerar
    Borde väl inte göra någon skillnad om de andra ändå ska öppna. eller menar du att jag enbart ska köra på den spridaren?

  16. #16
    bora
    Gäst
    Kallstartventilen sprutar in bränsle när du kör på startmotorn dom 4 övriga spridarna öppnar först när mätskivan lyfter

  17. #17
    Jaaacob
    Gäst
    Jo jo.. alltså, spelar ju egentligen ingen roll, finns ju dem som kör utan. Hur som, har inte haft den inkopplad. Nu åkte jag till garaget, den har bara stått med soppa i tanken nu jämfört med förut, testar starta.. vevar vevar tänder en tänder två vevar vevar tänder igång! Så det har löst sig själv konstigt nog?

    SENARE problem:
    Nu har jag en väldigt orolig motor, tror jag har kopplat vacuumslangarna åt helskotta fel.. finns det någon ritning på hur alla vacuumslangar ska sitta? Tomgången ligger på 1500varv och när jag gasar lätt å snabbt så åker den upp till 5000varv för att sedan sjunka ner till 1500varv igen å ligga som en våg där.

  18. #18
    Jaaacob
    Gäst
    Det ska kanske tilläggas att motorn inte har någon ork alls när man ska köra den frammåt och bakåt...

  19. #19
    Jaaacob
    Gäst
    Det måste väl finnas någon här som har bilder på insug/motorutrymme i mk1r där man ser vart slangar skall gå?

  20. #20
    D.E
    Gäst
    Det sitter en bild på undersidan av huven på GTI där man ska se hur det ska sitta. Det kanske bara är för EGR dock. Jag har ingen bild men kanske kan fixa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin