Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50
  1. #1
    D.E
    Gäst

    Raceland extractor - någonting att ha?

    Finns ju som bekant en del billiga, polerade extractorrör på tyska eBay.

    Är dessa något att ha, eller är det ingen uppgradering motför original dubbel GTI downpipe? Har svårt att tro att de, för priset, skulle vara något att ha men man kan ju bli positivt överraskad.

    Någon som provat, är det nån skillnad?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Jag har Raceland Extraktor 4-2-1 på min G60. Kan säga att det blev ett bra lyft i botten samt mellan register.

    Sen är svetsarna bra. Inget direkt hemmabygge. Tror att mitt grenrör är en kopia av Supersprints.


    Mvh Vlado

  3. #3
    gicke
    Gäst
    Spara pengarna till ett riktigt supersprint-grenrör istället. Kopiorna ser jättefina ut utanpå men insidan som ändå är viktigast är det inte någon tid nerlagt på, kapat rakt av sen ihopsvetsat..

  4. #4
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av gicke Visa inlägg
    Spara pengarna till ett riktigt supersprint-grenrör istället. Kopiorna ser jättefina ut utanpå men insidan som ändå är viktigast är det inte någon tid nerlagt på, kapat rakt av sen ihopsvetsat..
    Öh??...

    Inte nedlagd tid på? Spelar väl ingen roll. Bara de är välgjorda. Om de svetsar ihop skiten på 20 minuter och det ser bra ut så spelar det väl mindre roll?

    Jag har ett Raceland på min bil. Körde med det när motorn var en 16VG60. Jag har bild där grenröret glöder som solen. Hittade inga spår av sprickor efter det.

    Svetsar, passform och materialtjocklek (kvalité vet jag givetvis inte allt om) är i toppklass.

    Jag är oerhört förvånad över hur grejerna kan se så bra ut.

    Berätta gärna lite om din erfarenhet av kopiorna.

    /Johan

  5. #5
    gicke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Öh??...

    Inte nedlagd tid på? Spelar väl ingen roll. Bara de är välgjorda. Om de svetsar ihop skiten på 20 minuter och det ser bra ut så spelar det väl mindre roll?

    Jag har ett Raceland på min bil. Körde med det när motorn var en 16VG60. Jag har bild där grenröret glöder som solen. Hittade inga spår av sprickor efter det.

    Svetsar, passform och materialtjocklek (kvalité vet jag givetvis inte allt om) är i toppklass.

    Jag är oerhört förvånad över hur grejerna kan se så bra ut.

    Berätta gärna lite om din erfarenhet av kopiorna.

    /Johan
    Lugna ner dig lite..

    Har du kollat innuti rören? Tror du det blir bra avgasflöde om låter rörstumpar från primärrören sticka rakt ut i sekundärröret vid förgreningen utan att slipa ner det lite för att inte störa flödet?

  6. #6
    3L1T
    Gäst
    Sen passa inte ditt speciellt bra mot toppen om jag inte minns fel gicke?

  7. #7
    Bastard66
    Gäst
    Jag kör med raceland och tkr det ser mkt bra ut.. Det enda som jag ser sticker ut lite är där röret går ihop till 1 och det är inte speciellt mkt, Så jag rekomenderar starkt dom tyska kopiorna, hade heller inga problem med passformen..

    Ska även tillägga att jag har ett till MK1 då..

  8. #8
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av gicke Visa inlägg
    Lugna ner dig lite..

    Har du kollat innuti rören? Tror du det blir bra avgasflöde om låter rörstumpar från primärrören sticka rakt ut i sekundärröret vid förgreningen utan att slipa ner det lite för att inte störa flödet?
    Jag har bilder ifrån alla håll och kanter på mitt grenrör. Jag förstår vad du menar med att primärröret sticker ut någon millimeter i sekundärpipan. Menar du att man skulle märka skillnad om man slipade ner den lilla lilla kanten?... Som förövrigt inte på något sätt är ivägen för luftens flöde.
    Möjligtvis stör flödet på något vis som du skriver. (turbulens?? vad vet jag)

    Behöver det ens vara negativt förresten? Hade man kört luften baklänges i extraktorröret så begriper jag att kanterna skulle vara "rundade"..

    /Johan

  9. #9
    Greenis
    Gäst
    Man kan väl sammanfatta det så här.
    Om man satsar på liten effektökning eller utseende så funkar det fint.
    Om man är ute effter mer effekt så skall man nog satsa dom kronorna på något annat.
    Men jag skulle aldrig montera det på min banbil jag bygger på...

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Som allt annat. man får vad man betalar för.

  11. #11
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    692
    Gör ett blindtest med raceland extraktor och ett supersprint.
    Hur många skulle känna skillnaden...?
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  12. #12
    Joda
    Gäst
    Här kommer några bilder på mitt grenrör.







    /Johan

  13. #13
    jooeell
    Gäst
    att ha det så med kanter i motsatt riktning mot flödet har absolut ingen negativ innverkan på avgasflödet!!!

    snarare kan det vara bättre för att förhindra backpulser!

    lent o fint är inte alltid bättre! detta gäller även vid portning man ska inte matchporta för mycket på avgassidan då man gärna vill ha en kant så det inte kan gå in backpulser i toppen!
    Senast redigerad av jooeell den 2009-04-08 klockan 16:44.

  14. #14
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    att ha det så med kanter i motsatt riktning mot flödet har absolut ingen negativ innverkan på avgasflödet!!!

    snarare kan det vara bättre för att förhindra backpulser!

    lent o fint är inte alltid bättre! detta gäller även vid portning man ska inte matchporta för mycket på avgassidan då man gärna vill ha en kant så det inte kan gå in backpulser i toppen!
    Misstänkte att det kan vara så.. Därför skrev jag att det kanske inte är negativt. Man har ju sett och hört om många halvknasiga lösningar i Plenum, insug etc för att få bättre/annat flöde.. Virvlar.. etc..

    /Johan

  15. #15
    Greenis
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    att ha det så med kanter i motsatt riktning mot flödet har absolut ingen negativ innverkan på avgasflödet!!!

    snarare kan det vara bättre för att förhindra backpulser!

    lent o fint är inte alltid bättre! detta gäller även vid portning man ska inte matchporta för mycket på avgassidan då man gärna vill ha en kant så det inte kan gå in backpulser i toppen!
    Men om det nu är bättre med kanter så tror jag att dom skulle flödestesta rören och inte bara plasera det huller om buller något som jag tror att raceland har gjort.

  16. #16
    Kelso
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    att ha det så med kanter i motsatt riktning mot flödet har absolut ingen negativ innverkan på avgasflödet!!!

    snarare kan det vara bättre för att förhindra backpulser!

    lent o fint är inte alltid bättre! detta gäller även vid portning man ska inte matchporta för mycket på avgassidan då man gärna vill ha en kant så det inte kan gå in backpulser i toppen!
    Bara lite nyfiken på vad du menar med backpulser? Ett extraktorgrenrör ökar ju flödet genom att utnyttja pulserna (på det varvtalet där man vill).

    Varför skulle sen kanten hindra en puls?

    Mest lite undringar...

  17. #17
    jooeell
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Greenis Visa inlägg
    Men om det nu är bättre med kanter så tror jag att dom skulle flödestesta rören och inte bara plasera det huller om buller något som jag tror att raceland har gjort.
    vad du tror hör väl inte hit har du pratat med raceland o frågat om de är flödestestade?

  18. #18
    jooeell
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kelso Visa inlägg
    Bara lite nyfiken på vad du menar med backpulser? Ett extraktorgrenrör ökar ju flödet genom att utnyttja pulserna (på det varvtalet där man vill).

    Varför skulle sen kanten hindra en puls?

    Mest lite undringar...

    ja det stämmer... det utnyttjar även principen att öka arean och därmed skapa ett undertryck så avgaserna sugs ut!

    sen så är det så att all oförbrännd soppa som åker med ut i röret kan antändas och då kan det bli pulser bakåt i röret men en kant kan hindra pulsen och den tar den lättaste vägen istället alltså följa med resten av avgserna ut! istället för att gå ner i förbränningsrummet igen typ!

  19. #19
    jooeell
    Gäst
    och sen en sak till jag kan nog nästan sätta en slant på att det inte blir någon märkbar effektändring på ett raceland och ett supersprint om det nu är kopior isåfall ska den motor du sätter det i vara något i hästväg...

  20. #20
    Greenis
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    vad du tror hör väl inte hit har du pratat med raceland o frågat om de är flödestestade?
    Visst det är bara vad jag tror.
    Men hur i h*****e tror du att dom kan sälja dom för under halva priset av vad ett kvalitetsmärke kostar???

    Om dom inte ens tar sig tid att slipa ner skarvar i röret så kan jag nästintil garantera att dom inte flödestestar dom. Och om dom hade flödestestat dom så hade dom nog använt det i sin marknadsföring eller???

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin