Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    ErikFalken
    Gäst

    AC kompressor startar inte, golf -05

    Hejsan!

    Jag har en Golf 1,6 -05 med climatic, vilken har funkat hur bra som helst. Tills nu.

    Jag ska sälja bilen, har beställt en passat 170 GT TDi , och skulle igår testa alla funktioner nu efter vintern, man vill ju inte lura på nån nåt skräp... Givetvis konstaterade jag att AC-kompressorn inte drog igång när jag kallade på max kyla, Eco OFF. Innan har man alltid hört att motorvarvet ändras lite när man kopplar in/ur, men nu var det kört. Ingen kyla kom heller (givetvis). Det var ca: 16 grader ute.

    Så nu är frågan, hur kan man enklast felsöka detta? Kompressorn går som sagt inte in. Läcka/lågt kylmedel? Kass elkabel till kompressor? Finns ngn säkring mot relä man kan kolla? Kass givare hög/lågtrycksida? osv osv. Tänkte fara iväg till KjellCo och köpa en OBD-kabel för att kunna läsa ut lite felkoder i eftermiddag.

    Någon som har varit ute för ngt liknande? Bilen har fö. gått 9000 mil, alldeles strax dags för service, tänkte sälja den nyservad och med FUNGERANDE AC.

    MVH

    Erik

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Det enklaste är egentligen 2 sätt, antingen mäta felkoder eller så kontrollera mängden kylmedel hos en firma.

    Annars är det som du säger, ev en säkring, kolla alla som du har.
    Skulle det stå AC / Klima på någon säkring så kolla alla andra med.

    När min AC sluta så var det en motorsäkring som var kass.

  3. #3
    ErikFalken
    Gäst
    Hallåj!

    Jag har kollat säkringsschemat, men inte hittat ngn AC eller liknande, men som du säger, det kan ju vara någon annan säkring.

    Jag hoppas på en 50:öres säkring hellre än en komplett AC-renovering

    Ska kolla felkoder senare, ska som sagt köpa en obd-adapter i em, återkommer med info.

    Kan för kuriosa säga att jag på jobbet just nu programmerar mot en carrier-kylmaskin, den är lika stor som min bil. Det är "något" lättare att komma åt givare etc. i den jämfört med i motorummet

    MVH

    Erik

  4. #4
    Barbapappa
    Gäst
    På Lupon jag kör så har jag en lite enklare anläggning (ac på eller av), och den ballade ur förra sommaren. På den så är det magnetkopplingen som sitter i kompressorns remskiva som inte slår till trots att man kopplar ström rätt på den. Skulle ju inte vara en omöjlighet när man läser om det som du skriver.

    Min ac kunde man inte ta några felkoder på tydligen, men de bilar som hade klima så du kunde ställa grader och sånt funkade det tydligen på som jag fattade det.

  5. #5
    ErikFalken
    Gäst
    Hejsan igen.

    :Barbapappa ->

    Yes, den tanken har slagit mig också att det kan vara den kopplingen, men då är frågan om det går att byta enbart den, eller om kompressorn måste bytas.

    Om någon givare ballar ut, eller om trycket är för lågt, så BORDE ju det komma felkoder, men vi får se hur det går. Är det lurigt att komma åt för att mäta om 12V kommer till kompressorn? (tänkte då på signalen för att koppla in den mot remmen)

    MVH

    Erik

  6. #6
    PoloGTI
    Gäst
    Prova att manuellt dra magnetkopplingen med 12 v (fungerar som på Xarios, VM-400 m.m...). Kopplingen är säkert bytbar(?). Kolla även reläerna samt häng på manometerställ alt. tryck in scrallerventilerna för tryck. Om systemet är tomt provtryck med nitrogen och läcksök med vatten blandat med diskmedel. Kan alltid bygla tillslag m.m...

  7. #7
    ErikFalken
    Gäst
    Tack för info, ska se om jag kan pysa lite kylmedel på parkeringen här Dock vet jag inte vart resp. relä är placerat ngnstans, finns det schema/tabell för det? Och ja, jag tror kopplingen skall vara bytbar. Jag ska göra lite tafatta försök idag, annars ringer jag till nån firma som kan sånt här imorrn, så får de provtrycka och felsöka lite.

    Har någon tips på bra seriösa firmor i göteborgsområdet som har koll på detta, gärna i närheten av Partille?

    MVH

    Erik

  8. #8
    nypa
    Gäst
    För felsökning kan jag rekommendera Mechanum i Partille (VAG auktoriserade) alternativt MLS Bil i Mölnlycke (också auktoriserade)

    För påfyllning utav kylmedel så var jag hos Expert Kyl i Gamlestan http://www.expertkyl.se/ hyffsat bra priser.
    Senast redigerad av nypa den 2009-04-05 klockan 16:15. Anledning: stavar som en kratta ibland ;)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av ErikFalken Visa inlägg
    Hallåj!

    Jag har kollat säkringsschemat, men inte hittat ngn AC eller liknande, men som du säger, det kan ju vara någon annan säkring.

    Jag hoppas på en 50:öres säkring hellre än en komplett AC-renovering

    Ska kolla felkoder senare, ska som sagt köpa en obd-adapter i em, återkommer med info.

    Kan för kuriosa säga att jag på jobbet just nu programmerar mot en carrier-kylmaskin, den är lika stor som min bil. Det är "något" lättare att komma åt givare etc. i den jämfört med i motorummet

    MVH

    Erik
    Hadde samma problem på min gammla bil (passat W8)
    Började med att rucka på alla säkringar och där var felet
    förmodligen ingen kontakt(ärjbildning) Mvh

  10. #10
    ErikFalken
    Gäst

    Lite uppdateringar...

    Hallå!

    Nu har jag rotat runt i maskinrummet lite granna. Den OBDII-adapter jag köpte skulle klara CAN-buss, men tydligen inte VW's verkar det som, får enbart kontakt med ECU10, motorstyrningen. (som säkert går med gamla obdII).

    Där hittade jag ingen info alls, konstaterade iaf att inte motorn har några felkoder, och det är ju bra!

    Har släppt ut lite gas i atmosfären via en ventil på systemet, och det pös på rätt bra, så det var definitivt tryck i systemet.

    Försökte få loss kontakten som går in på kompressorn, men det verkar stört omöjligt, hade tänkt mäta upp och kolla om det var 12V där, och om inte, koppla på externt för att se om kompressorn fasar in...

    Vad tror ni, ringa verkstan imorrn och försöka få en tid? Vill verkligen få detta löst innan veckans slut, måste ju försöka hinna bli av med den innan den nya anländer... Handlarn gav ju inte bästa inbytespriset direkt :/

    //E

  11. #11
    ErikFalken
    Gäst

    Mer uppdatering....

    Hejsan lite (inte) mer info...

    Jag skall träffa en killa på A M K teknik i Göteborg imorrn förmiddag som skall titta på den/felsöka, så jag skriver mer imorrn med mer info och vad som kan ha hänt...

    Konstaterade imorse att hela remskivan (även centrum) snurrade, oavsett om jag körde ECO eller inte, skall inte centrumdelen ligga still när magnetventilen inte är dragen?

    //E

  12. #12
    nypa
    Gäst
    det sitter en kontaktskarv ovanpå växellådan nästintill batteriet, där 12v kopplingen till magnetkopplingen hade gått av på min bil, kolla så det inte har hänt samma på din om du inte har 12v på stiften........

  13. #13
    madnick
    Gäst
    med största sannolikhet är din ac tom känns de som...kompressorn startar inte pga av att lågtryckspressostaten löst ut mao inget tryck i systemet...de är de vanligaste..men som sagt du kan juh testa att trycka in schdradernålen försiktigt i ngt utan mätuttagen men jag skulle inte rekomendera de ifall nålen hänger sig då om de är tryck i tömmer du hela systemet...så leta upp ngn som kan kika på din ac efter klockan 4 tyvärr bor du för långt bort annars kunde jag ha gjort det...eller så kasnke de var för kallt vi tillfället..vissa bilar start inte ac under 2 graders utomhustemp...

    mvh madnick

  14. #14
    bora
    Gäst
    Det är en ny typ av ac-kompressor den går så fort motorn startat har alltså ingen magnetkoppling

  15. #15
    Hedningen
    Gäst
    Det sitter väl inte någon givare gömd som det gör på min bil under vänster framlyse som känner av ute tempen. Hade tappat min efter en på körning och då funka inte ac:en för fem öre... Mutter som fan vart det.. Upp och felsöka, sen hade jag en kille som tjorva med ac ett bra tag och han bygla där givaren skulle sitta och vips så spann ac:en igång.

    Dock har jag en vento 93.

  16. #16
    ErikFalken
    Gäst

    Mer info!

    Hallåj!

    Lite uppdateringar och svar på kommentarer:

    Ingen magnetkoppling nej, detta konstaterade jag idag, kompressorn tuffar med hela tiden.

    Var dock ute hos AMK teknik idag (kl 09 faktiskt) och de provtryckte systemet, som hade alldeles utmärkt med kylmedel. De kollade även om någon 12V kom fram till kompressorn, men det gjorde det inte!

    Misstänker att även om det inte finns någon magnetkoppling, bör väl kompressorn kunna slås "av/på" på ngt sätt, även om axeln snurrar. (ventiler som styr kylmedlet kanske? )

    Hur som helst ska de killarna på AMK ha en eloge, de bökade runt en stund och när de inte hittade något konkret fel ville de inte ens ha betalt. Vilket gör att jag givetvis kommer åka dit och få grejerna bytta när jag konstaterat felet!

    Kan tilläggas att det var ca: 15 grader varmt ute när jag konstaterade att ingen kyla kom, eller att motorvarvet inte ändrades vid inkopplad AC.

    Nu är aset (bilen alltså) inlämnad på 9000:mila service, och dinbilsnubbarna ska göra en felsökning vidare, där AMK slutade.

    Mer info imorrn, när dinbil ringer mer (förhoppningsvis bra) besked.

    //E

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Eftersom den är så pass ny så borde volkswagen få fram felkoder iallafall.

    Det är ju skillnad på Mätinstrument och mätinstrument.
    De billiga som finns att köpa tar inte alltid alla felkoder eller system.

    Så återkom gärna när dom gjort felsökningen och ev felkoderna när dom läst av med datorn.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kan vara torkfiltret som rasat.
    Har för mig MK 5:an har samma torkfilter som passat 3c.
    Torkfiltret sitter inbyggt i kondensorn och består av en "nylonstrumpa" med kulor i.
    Denna "nylonstrumpa" brukar gå sönder varav kulorna sprider sig i systemet och kompressorn skär invändigt.

  19. #19
    ErikFalken
    Gäst

    Löst!

    Hallå igen!

    Fick tillbaka bilen från service, där man konstaterade att högrycksvakten hade lämnat in. 1800 med felsökning, demontering och byte!

    Så nu är AC'n igång igen och bilen ute på blocket

    Tack alla för tips, case closed!

    //E

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Michael
    Medlemsnr
    6548
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    12
    Hej. Jag har nog samma fel som du. Skulle gärna vilja ha lite hjälp av dig. Var högtrycksvakt en sitter mm.
    Jag nås på michew@live.se

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin