Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24
  1. #21
    3L1T
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Den vattenkylda oljekylaren värmer ju aldrig oljan till mer än lite drygt 100 grader och är oljan 120 grader så kyler ju också vattenvärmeväxlaren.
    Vatten kyler som bekant bra mycket bättre än luft.

    Bada i 15 gradigt vatten eller stå naken i 15 graders yttertemp. Vilket är kallast? ;-))))

    Men öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. ;-)
    Vatten är bättre värmeväxlare än luft ja.

    Men din jämförelse att bada och stå naken blir ju galen när du anger samma temperatur. Kopplar man in det i sammanhanget där oljan antingen kyls av vattnet eller av luft så blir det i stil med:
    Bada i 100 gradigt vatten eller springa naken i 20 graders yttertemp. Vilket är kallast?

    Du kyler ju ändå vattnet med luft!?

    Men visst skulle olja bli upp mot 120 grader fast du kör med en riktig oljekyl så skulle ju även vattenvärmeväxlaren göra nytta.
    Jag undrar dock om oljan skulle bli så hög om man kör med enbart en riktig oljekyl.

  2. #22
    jooeell
    Gäst
    det är ju som 3L1T säger att ha kaka på kaka är lite onödigt tycker jag! visst vatten kyler bättre än luft men vi har ju redan konstaterat att vi inte vill ha oljan så varm som 100grader... ett vettigt oljekyl helt separerat ifrån vattnet hade jag rekomenderat!

    det som vore vettigast kanske vore att ha en liten vattenkylare kopplad på den vatten/olje kylaren separat ifrån vanliga kylaren! med självcirkulation kanske räcker på den?! typ en motorcykel kylare?!

  3. #23
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Jag har en mk1:a och ska ha kvar den oljekylaren men vill ju byta själva cellpaketet mot ett större bara. Frågan var därför om du köpte en större kylare och den passade på mk1 orginal oljekylarslangar.
    Aha! Jo, ähum... Mina slangar är nya och jag gjorde inte jobbet själv, så jag vet inte.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Borbos
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    1 197
    Jag kommer iaf att prova med en luftoljekylare enligt den princip som Nisse beskriver , går tempen ner då kör jag så annars får jag prova utan vattenkylaren.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin