Sidan 6 av 9 FörstaFörsta ... 3456789 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 163
  1. #101
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Inga problem med plats på höjd eller nåt inte heller några bekymmer med insuget från golf mk2 när du monterar det i mk1. Kör på bara, jag har flyttat i flera sådana motorer utan problem.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  2. #102
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Inga problem med plats på höjd eller nåt inte heller några bekymmer med insuget från golf mk2 när du monterar det i mk1. Kör på bara, jag har flyttat i flera sådana motorer utan problem.
    Härligt att höra hur har du löst det med soppapumpar? och all eländig el? är inte så jäkla bra på det där och det är en hel del kablar

    Idag skruvades det en hel del kan jag säga, fortfarande en jäkla massa delar som måste köpas som kamremssats osv men jag är lika glad för det ja fick ett pack med iridiumstift av en bekant och köpte en kylare och en vattenpump av honom för 200 svenska enkronor.



  3. #103
    bullten
    Gäst
    idag har jag som ni ser på bilderna monterat lite mer smått o gott, tror den är så gott som färdig faktiskt, oljekylaren ska på och måste köpa pinnbultar och muttrar till avgas och packningen mellan oljekylaren och filterhållaren, kamremssats och en kopplingssats och startmotor sen är den fit for fight!



  4. #104
    bullten
    Gäst
    liten update utan bilder. har tillverkat plåten till tröskeln och en mindre plåt till skärmkanten där det var rosthål, håller på att modifiera ett generator fäste så jag kan använda generatorn från 1.1 liters motorn som är helt ny och har även beställt en längre remskiva för att komma ut till remmen. imorgon skall jag köpa lite 2x4 tums virke och snickra ihop ett stativ som jag kan lyfta ur och in motorn med så kanske är gammla motorn ute imorgon med lite tur.

    Vet någon förresten vart någonstans man kan få tag på det motorfästet som sitter i karossen på passagerarsidan på mk1?

  5. #105
    bullten
    Gäst
    brorsan snickra ihop "motorlyften" idag och vi åkte till jula och köpte ett kedjeblock så tanken är den att man ställer den över motorrummet och lyfter ur motorn sen så är det bara putta undan bilen och då har man en lös motor =) pilla även klart det sista plåtarbetet vid tröskeln så det ska svetsas imorgon, började regna idag precis när motorstativet var klart så han inte me något. få se vad som händer imorgion istället. stativet är ca 2.20 högt och 2 brett mätt från insidan av benen.



  6. #106

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Ole Bryde
    Ort
    Vollsjö
    Inlägg
    246
    Jag brukar göra tvärt om, sätt i hop motor och växellåda först, sen lyfter du bilen och sänker den ner över hela paketet... Funkar jättefint!
    Men det är säkert en smaksak..
    Oavsett så såg ju bocken riktigt bra ut

  7. #107
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Keirn Visa inlägg
    Jag brukar göra tvärt om, sätt i hop motor och växellåda först, sen lyfter du bilen och sänker den ner över hela paketet... Funkar jättefint!
    Men det är säkert en smaksak..
    Oavsett så såg ju bocken riktigt bra ut
    ja,upp till bevis. Jag tror att den kan bli lite för vinglig i sidled när man hänger på en motor och ruckar den fram o tillbaka men det är ju inte värre än att man får förstärka den hoppas jag =)

  8. #108
    bullten
    Gäst
    Motor lyften funkade perfekt. blev tillräckligt stadig men den va på håret att den inte lyfte tillräckligt högt. motorn är iallafall ute och bilen står på pallbockar. tröskeln är svetsad och frambromsarna är nerplockade nu + att min remskiva har kommit. målade ett bromsok för att testa hur det blev och målade båda spindlarna från en jetta 2 som jag ska försöka stoppa på imorgon. skall även svetsa stolparna som var rostiga.




  9. #109
    bullten
    Gäst
    idag så svetsade vi klart bilen. båda stolparna + tröskeln. andra bromsoket blev målat också. börjat göra lite mallar på motorfästet på passagerarsidan. bromsarna ska ja försöka få på imorgon men jag ska köra mälaren runt med mc;n imorn så vi får se om jag hinner med , har lite problem med spindelleden som sitter på spindeln för dem skruvarna satt som tokiga.








  10. #110
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Eftersom du har mk2ans spindlar så behöver du modda dämparen eller spindeln för det passar inte utan modiefering= Det har vi gjort på min brors mk1a och vi byggde om fjäderbenen.

    Annars så är det inte fel med 16v i mk1 samt att du gör ett fint jobb med bilen.

  11. #111
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pekka kiiskilä Visa inlägg
    Eftersom du har mk2ans spindlar så behöver du modda dämparen eller spindeln för det passar inte utan modiefering= Det har vi gjort på min brors mk1a och vi byggde om fjäderbenen.

    Annars så är det inte fel med 16v i mk1 samt att du gör ett fint jobb med bilen.
    Tackar. vad exakt behöver man göra med fjäderbenet då? sitter hålen på fel avstånd eller är spindeln för bred? Skulle gärna inte vilja bygga om fjäderbenen eftersom det är coilovers.

    Mvh

  12. #112
    pekka kiiskilä
    Gäst
    [QUOTE=bullten;100720]Tackar. vad exakt behöver man göra med fjäderbenet då? sitter hålen på fel avstånd eller är spindeln för bred? Skulle gärna inte vilja bygga om fjäderbenen eftersom det är coilovers.

    Mvh[/QUOTE

    Japp vi byggde om fjäderbenen eftersom mk2 spindeln är tjockare men su kan slipa ner tjockleken på spindeln med,
    Mät så inte det skiljer i avstånd mot styrstagen för vi har byggt om allt på den bilen för att ha så kraftiga prylar som man kan ha utan att köpa mkt dyra rallyprylar.

  13. #113
    bullten
    Gäst
    [/quote]Japp vi byggde om fjäderbenen eftersom mk2 spindeln är tjockare men su kan slipa ner tjockleken på spindeln med,
    Mät så inte det skiljer i avstånd mot styrstagen för vi har byggt om allt på den bilen för att ha så kraftiga prylar som man kan ha utan att köpa mkt dyra rallyprylar.[/QUOTE]

    Jaha,jamen isåfall är det inte ett så stort problem om man kan slipa ned dem, det där med styrstagen får jag kolla upp. Tack för hjälpen!

  14. #114
    D.E
    Gäst
    Det är annan bultdelning mellan spindeln och fjäderbenet på mk2 mot mk1 också.

  15. #115
    bullten
    Gäst
    appropå bredden på mk2 spindeln så ska den passa i fjäderbenet på mina coilovers när man tar bort distansen, mk1 spindeln är 20mm bred och mk2 är 26mm och den distansen gör så att den går från 26 till 20 mm. och bultdelningen var tydligen oxå fel. det skiljer 4 mm om man mäter mellan lägsta punkten i nedre hålet och högsta punkten i övre hålet. hur har dem som bytt till mk2 gti bromsar gjort då? gör man fel i ombyggnaden så blir hela jävla hjulinställningen helt fel och kommer aldrig gå att justera. har ni tagit upp hålen i fjäderbenet eller i spindeln?

  16. #116

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678
    Om det är mk2 gti bromsar du vill ha så passardom utan modifikation på mk1. Om det gäller 239mm skivor.

    Sen skulle jag inte kapa bort den distansen om det inte sitter där på en riktig mk2 ben. för den sitter där av en anledning.

  17. #117
    pekka kiiskilä
    Gäst
    jag har Sellholmben med lösa hylsor så dom är fungerande på mk1 med mk2 spindlar det skiljer på hålen på fjäderbenet och hylsan på mina ben,

    Vi har satt dit mk3 spindlar på min brors bil eftersom han ville ha kraftiga prylar på en gång men det är lite jobb samt att gör man fel så kostar det en uppsättning fjäderben fram.

  18. #118
    bullten
    Gäst
    Mina spindlar kommer från en Jetta II Gtx 16v, är inte det likadana grejor som sitter på golf II gti? Satt och funderade på det där när jag var ute i garaget och jag ska inte kapa bort den där distansen i fjäderbenet, lämnar det till någon mekanisk verkstad så får dem fräsa bort det materialet som är ivägen.

    Idag har jag iallafall tillverkat motorfästet på passagerarsidan och växellådsfästet som sitter under batterilådan. monterat bak-bromsarna och provmonterat växellådan, behövdes kapas ut en bit i hjulhuset för att den skulle passa på längden. bilder kommer imorgon

  19. #119
    bullten
    Gäst
    utlovade lite bilder igår och idag kommer dem =) appropå bromsarna/spindeln så är det 239mm skivor, det passar endå inte men jag bygger om skiten tills det passar. svetsade ihop växellådsfästet idag, satan va det är jobbigt att såga och bocka 3mm plåt hehe



    Orginalfästet till dem här lådorna går ju bakåt men jag byggde ett eget som går framåt istället så slipper jag försöka få det att passa bakåt =)


    Bakbromsarna är bara monterade för att kolla om det faktiskt passar, lagrerna ska bytas och bromsoken skall målas. Inget av dem kärvade iallafall och det gör mig glad

  20. #120
    bullten
    Gäst
    idag har det inte hänt allt för mycket. Motorfästet blev svetsat och målat, växellådsfästet blev också målat, bakaxeln tog jag ner för att byta bussningar och den ska hammarlackas.

    Förövrigt så har det hänt en ganska roligt grej haha. Jag hade bilen fulltankad när jag ställde undan den, märkte när jag plockade lös motorn att soppan i filtret var helt rostbrun så jag tänkte att då tar jag väll ner och rengör den vid tillfälle då. idag när jag tog lös bakaxeln så knackade jag lite på bensintanken i brist på något roligare att göra och tyckte att det lät förbannat ihåligt, DEN VAR HELT TOM! Till saken hör den att det för kanske en månad sen var ett par tjuvar som bröt sig in i båtarna nere vid bryggan och letade bensin tror vi för dem hade inte tagit något annat. Jag har min bil i ett "partytält" och det hade dem även gått in i men inte tagit något så jag tänkte inte mer på det men tydligen så har dem snott min rostiga bensin. Hoppas dem tankade den i sin gammla skitbil så den inte funkar nu



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin