Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 2345678 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 163
  1. #81
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av P-plats.se Visa inlägg
    Låter bra, tänker själv alltid två gånger innan jag gör nåt på min etta för att kunna återställa.
    Kula att du ska ha lite fart i din pärla...
    ja den andra motorn är lite för slö, det går att köra men den man måste tyvärr varva livet ur den lilla stackarn för att komma upp i fart och det känns inte riktigt rätt.

    alla delar ska finnas kvar ifall jag skulle vilja renovera upp o göra orginalbil av den eller om den säljs någon gång.

    Låter ju inget roligt det där med överfallen, aja då kör jag på dem så får jag se om dem fungerar.

    Mvh: Bullten

  2. #82

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Den lär ju gå som ett skott med 16V i.
    Det blir en riktig rolig bil.

  3. #83
    bullten
    Gäst
    uppdatering.
    Har gått lite segt den senaste tiden. toppen har varit isärplockad och nu så är den halvt monterad och tvättad, tappade bort ett knaster när jag skulle ta bort den ventilen så har fått nya nu. höger framskärm är svetsad idag och det gick hyffsat tycker jag, inget som inte lite spackel kan rädda.

    Fick även alla packningar jag beställt till spridarna, beställde även backelithylsorna som spridarna sitter i. Blev lite missförstånd så jag råkade köpa dem mässings färgade hylsorna som håller fast backelithylsorna också men det gör inte så mycket. Kalaset gick på 600 kr så det var helt ok.






  4. #84

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av bullten Visa inlägg
    Vad är det för kul fordon bredvid skärmen på bilden?

  5. #85
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Vad är det för kul fordon bredvid skärmen på bilden?
    Det är storebrorsans bubbla . jäkligt elaka hjul på den hehe. kan ta ett kort på den vid tillfälle =)

  6. #86
    bullten
    Gäst
    Gjorde ett ryck igår och monterade ihop toppen. nu väntar jag bara på en momentnyckel jag beställt från mekonomen för att kunna dra dit kamaxelöverfallen sen så borde toppen vara klar, då ska jag börja med blocket istället.








  7. #87
    bullten
    Gäst
    uppdatering.
    Var ledig idag och lyckades få tummen ur o börja riva ner blocket. Det gick fortare än vad jag hade tänkt mig för jag stötte inte på ett enda problem förutom vevaxel skruven som satt som f'''''n.
    Rev ner tråget o fick syn på massa flisor/metallbitar , var rädd att det var ett ramlager som hade sagt upp sig men rev ner allt och hittade inga fel. Tog bort mellanaxeln som driver oljepumpen och det var lagrena i blocket till den axeln som var trasiga. någon som vet hur man monterar nya sådana lager eller? ser ganska bökigt ut =/.








  8. #88
    bullten
    Gäst
    Nu är det nog endå dags för en update tycker jag, haft en veckas sommalov och några veckors jobb så det har inte gått fort framåt på motorn och likaså bilen. Men lite deg har man ju tjänat ihop så att nu har jag beställt alla lager o kolvringar mm. Motorn har varit inne på enebybergs motorrenovering och då fick jag mina lager till mellanaxeln utbytta. Blocket är även slipad ner till metallen så den ska honas och sen tvättas en gång till sen så är det svart motorfärg som skall på tror jag.
    Satte igång med att laga lite rost idag men vara bara mentalt laddad för att göra en plåt till tröskeln som bara var att svetsa på. När jag hade skurit ur rosten ur tröskeln så möts man av det här:

    var ju naturligtvis tvungen att kapa bort allt som var så pass rostigt att det inte skulle kunna gå att svetsa i så det slutade påt ungefär såhär:


    Började gör några mallar till plåtarna jag skall göra och är hyffsat nöjd med resultatet så vi får väll se hur det blir när jag överför det till plåt istället.


  9. #89
    Loxarn
    Gäst
    det går framåt, men....

    varför köper du inte en hel tröskel på mekonomen eller så... kostar bara 2-300kr?

  10. #90
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Loxarn Visa inlägg
    det går framåt, men....

    varför köper du inte en hel tröskel på mekonomen eller så... kostar bara 2-300kr?
    Ska sanningen fram så är jag för fattig faktiskt. Har inte så mycket pengar eftersom jag fortfarande pluggar. sommarjobbar lite men dem pengarna går ju åt lika snabbt som man har fått dem så det verkar inte hjälpa så mycket hehe

  11. #91

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Trevligt projekt
    Skoj med mk1 med 16v maskin...

    Men du, bilderna!
    storleken: 3072x2304 är lite vääääl stor!
    räcker gott och väl med 640x480 som de sista bilderna du lagt upp är!
    Nog för att forumet skalar ner bilder (tack och lov) men de tar fortfarande en jäkla tid att ladda upp hela sidan med alla bilder!
    Finns många smidiga program för att ändra stolekar på bilder på nätet..

    Lycka till i fortsättningen!!

  12. #92
    bullten
    Gäst
    mjo jag vet att dem blir lite väl stora när man vill se dem i naturlig storlek men jag själv har inte tänkt på att det tar så lång tid att ladda upp sidorna, 5-10 sekunder som mest. Och sen så är jag en sådan person som får spatt när jag vill se något nogrant på en bild men den är för liten för att se ordentligt så det är delvis därför jag har valt att lägga upp dem i den storleken=)

    men ska iallafall försöka tänka på det när jag lägger upp bilderna.

    /bullten

  13. #93
    bullten
    Gäst
    Cylindrarna är honade och blocket är målat. mer än så har jag inte gjort. motorn ska upp i stativet igen och nu ska jag påbörja monteringen av den. =)
    Senast redigerad av bullten den 2009-08-03 klockan 22:34. Anledning: bild

  14. #94
    bullten
    Gäst
    veven och kolvarna och oljepumpen är monterad. packningar och topplocksbultar ska beställas imorn, så förbannat dyrt bara :yarrrghh




  15. #95

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    kul projekt! ska ta tag i mitt nu i mitten på augusti, fast en caddy 16v. Hur har du tänkt göra med soppapumpar och så?

  16. #96

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jesper Blomgren
    Medlemsnr
    5356
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    52
    Kommer bli en pigg bil de där!

    Men har du löst det med lagrena till mellanaxeln? skulle gärna vilja veta om det går då ja har samma problem.

  17. #97
    bullten
    Gäst
    Tjena!, angående soppapumpar så tror jag att jag bara behöver montera en soppapump. vet ej om man kanske behöver en förpump men det visar sig nog hehe=)

    Lagrerna till mellanaxeln var det inga problem att byta, lämnade in till motorfirma här i stockholm, gick på ca 500kr o då var det dem som monterade dem såklart. så nemas problemas.
    Roligt att man inte är ensam med att pula i 16v motor i små vw:s =)

  18. #98

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Ole Bryde
    Ort
    Vollsjö
    Inlägg
    246
    Citat Ursprungligen postat av bullten Visa inlägg
    Roligt att man inte är ensam med att pula i 16v motor i små vw:s =)
    Det skall en del knot och pill till för att få plats med allt, men skam den som ger sig.

    Det innsuget du har där kommer du bergis få problem med i en 1a.
    Forsök hitta ett från en Scirocco, då passar det bättre.

  19. #99
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Keirn Visa inlägg
    Det skall en del knot och pill till för att få plats med allt, men skam den som ger sig.

    Det innsuget du har där kommer du bergis få problem med i en 1a.
    Forsök hitta ett från en Scirocco, då passar det bättre.
    vadårå`? om du tänker på soppaslangarna så är det inget problem för att mina går upp på passagerarsidan. eller kommer den kanske ta i fjäderbenstornen? aja, som du sa, skam den som ger sig =)

  20. #100
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av bullten Visa inlägg
    eller kommer den kanske ta i fjäderbenstornen?
    Jag funderar på om det får plats på höjden, alltså om huven blir ett problem?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin