Sidan 1 av 9 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 163
  1. #1
    bullten
    Gäst

    Bulltens Projektstuga, Golf L -75 16v

    Tjenare!
    Köpte en golf-75 60 mil härifrån för en helg sen, det blev en ganska lång dag kan jag säga. Det visade sig att den inte laddade så bytte generator och nu så måste batteriet bytas för den håller inte laddning, smällar man får ta.
    vänster sida a instrumentpanelen fungerar ej såsom klocka och tankmätare, någons som sitter på lite information om vad som kan vara fel eller blir det till att riva ner den ?
    Somsagt, detta kan man nog inte kalla projekt tror jag då det mest är småpyssel såsom att knacka lite plåt och bättringslacka smågrejer, och svetsa en del.

    Köpte bilen av Markus eller Mackan här på forumet, minns inte riktigt vad nicket var.

    Här är skönheten.



    Senast redigerad av bullten den 2009-05-24 klockan 23:49.

  2. #2
    bullten
    Gäst
    När jag köpte bilen så såg det lite halvrisigt ut inuti, vinylen hade krympt med lite hjälp av solljuset tror jag på 2 paneler så att dem satt inte längre som dem skulle. panelen bakpå baksätet hade blivit fuktskadad och helt skev och ful, byggde 2 nya paneler till bilen och klädde om dem. inte monterade än.

    lite bilder på det hela.
    dålig bild på gammla baksätets panel:

    smått krokig?


    Nya bilder på Baksätespanelen:




  3. #3
    bullten
    Gäst
    Panel i bagagerummet som var lite sliten:


    Nytillverkade panelen:



  4. #4
    bullten
    Gäst
    Lackade om reservhjulsbaljan för ett par dagar sen och nu ar den stått på tork. lite små dålig maskering längs kanten, men hade bråttom som bara den när jag gjorde det så får skylla på det. Skall lackeras senare med bilens vanliga färg men jag verkar inte kunna jaga fatt på då jag inte vad det är för färgkod.

    Den var väldigt rostig innan så jag är helnöjd med resultatet även om det inte blev speciellt snyggt. =)




  5. #5
    bullten
    Gäst
    Igår byggde jag en mall till bagagerumsgolvet för att få det att se lite snyggare ut där ner men det är någon klåpare som har klantat till måtten (jag). Så den passar inte riktigt och täcker inte hela baljan. måttade lite dag och skall bygga en ny mall fast av a4 papper och se om det passar sen så gör jag en riktig lucka om det funkar.

    resultatet av någon timmas slit på mallen som inte fungerade:


  6. #6
    bullten
    Gäst
    Satt och tillverkade en ny mall till bagagegolvsluckan ikväll, tog en stund att tejpa ihop alla a4 haha. Nu är mallen klar iallafall men det ser jäkligt snett ut när jag fotade, men har mätt och sidorna stämmer överens med varandra konstigt nog. aja nog pratat här har ni bilderna =)




  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Ser bra ut, mycket fin bil du fått tag på. Vad ska du göra golvet i för material?
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Ser bra ut, men varför bara använda linjal när du gör mallen? Det går att rita kurvigare linjer runt hjulhusen...
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Här ligt att se att du ligger i och att du gör ett bra jobb med dessa detaljer!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  10. #10
    bullten
    Gäst
    Tack för dem första svaren haha =) Ja mallen är lite kantig det kan jag hålla med om men det skall snyggas till om jag nu får det att gå ihop, luckan vet jag faktiskt inte vad jag skall göra i för material, kanske någon slags plåt och gummimatta över det eller någon plywood och tyg eller gummi över det. ska försöka klä in det som inte luckan täcker i tyget som låg där innan.
    Ska testa mallen idag när jag kommer hem, återkommer med bilder på det.

  11. #11
    bullten
    Gäst
    Köpte lite godis till bilen idag. Lyckades även jaga fatt på lite färger på meko som kommer imorgon, nu kan jag bara be till gud att det verkligen är phoenix-röd som sitter på min bil för då är mina problem lösta! =)

    Nu skall jag ut och ta reda på om mallen fungerade och montera lite pryttlar!

  12. #12
    bullten
    Gäst
    Kollade om mallen jag gjorde fungerade och det gjorde den! tummenupp
    skall bygga en lucka i lämpligt material i helgen och snida till den så att gångjärn mm fungerar som dem skall, vilket material tycker ni att jag skall använda, vad tror ni passar bäst? funderar på någon plåt eller en lite fetare träskiva av något slag, dem skall självklart kläs med någonting (inte bestämt mig där heller)

    Här kommer bilder på dagens pyssel iallafall! =)

    Mallen



    Bytte ventilkåpspackning, stift, fördelarlock och rotor. Inte för att man ser så stor skillnad men kul att ta en bild iallafall.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    1,1l eller? Lustigt då du har annan luftfilterhållaren än mig.
    http://iloapp.junfors.se/gallery/bil...um=25&image=35
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  14. #14
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    1,1l eller? Lustigt då du har annan luftfilterhållaren än mig.
    http://iloapp.junfors.se/gallery/bil...um=25&image=35
    Jepp, jäkligt pigg liten motor för att ha så lite effekt måste jag säga. Vet du om man kan få tag på renoverings satser till växellänkaget till dessa? hittar ingenstans och har letat på tex typ-17.de men kan inte tyska sådär väldans bra så om du vet något så skrik till=)
    Fräck bil du har förresten!

  15. #15
    GTD83
    Gäst
    Bra ide med locket till bagagerumsgolvet, ska nog snickra ihop ett jag med.

    Fräck bil annars, längtar tills min är besiktad och körbar

  16. #16
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTD83 Visa inlägg
    Bra ide med locket till bagagerumsgolvet, ska nog snickra ihop ett jag med.

    Fräck bil annars, längtar tills min är besiktad och körbar
    Tack så mycket =) ja, lyckas jag så kan det nog bli småballt men det är lite pyssel att få det stämma överens så att luckan inte tar emot baksätet när jag fäller upp det, med tanke på hur långt bak baljan slutar så kommer det nog bli lite tajt.

  17. #17
    GTD83
    Gäst
    Kanske göra locket "dubbel-ledat" så det går att vika på mitten. Har inte kollat så mycket än, har en del annat att pyssla med innan jag kommer dit.

  18. #18
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTD83 Visa inlägg
    Kanske göra locket "dubbel-ledat" så det går att vika på mitten. Har inte kollat så mycket än, har en del annat att pyssla med innan jag kommer dit.
    Bra idé att dela på mitten faktiskt. Var på byggmax idag men sen såg jag att dem hade bara trä skivor som var ca dubbelt så stora som taket på bilen och dem ville inte såga isär dem så jag får gott vänta tills någon annan dag och ta med mig en egen såg. hämtade även ut färgen som jag beställt på mekonomen, kan säga att phoenix-röd på internet var inte ens lik verkligheten för 5 öre =) (till min fördel)

    Beställde 2 st phoenix-röd men dem råkade bara få med 1 i beställningen så den andra kommer imorgon.




  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Färgen ser ju ok ut på bild iaf.
    Hoppas det är rätt nu då.

    Jag bygger till golvet bak åxå.
    Köpte 4mm plywood.
    Fanns i 1x2meters skiva.
    Gick in i Golf 3 kombin iaf =)

  20. #20
    bullten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Färgen ser ju ok ut på bild iaf.
    Hoppas det är rätt nu då.

    Jag bygger till golvet bak åxå.
    Köpte 4mm plywood.
    Fanns i 1x2meters skiva.
    Gick in i Golf 3 kombin iaf =)
    Härligt! verkar som att jag inte är den första och förmodligen heller inte den sista som försöker sig på att bygga en lucka där. Har du stött på några problem med tex gångjärn eller något hittills då? Har du en bild på mallen eller luckan så är du väldigt välkommen att lägga upp den så man kan se lite hur andra gör =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin