Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Glader60
    Gäst

    Skruvkompressor. Tomgångsproblem. Ni som gjort liknande, hur har ni gjort?

    Har en ombyggd motor. Ingen direkt spec, eftersom jag inte byggt den... förstår att det blir svårt att felsöka.

    Problemet är att motorn kan dö när man motorbromsar. Typ stannar innan rondell. Varvtalet sjunker så lågt att motorn dör.

    Visst kan man lägga i 2:an eller 1:an om man har lite fart släppa upp kopplingen och så att säga "rulla igång" den.
    Efter man gjort det så brukar den gå ganska stabilt. Detta händer mest efter man har gasat. Direkt efter start står den bra på tomgång, om än lite högt.

    Eller så går tomgången ner så att man måste gasa lite för att få upp varvet, då varvar motorn gärna upp till 2000rpm för att långsamt sjunka till normalt varv.

    Sitter en vass kam. Kan det vara så att tomgångsmotorn inte orkar att skyffla den luft som behövs för att hålla motorn på ett jämnt varvtal?
    Finns det någon större/starkare?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Jag hade samma typ av problem på min bil när jag hade kompressorn på min motor (Corre Vr6).
    Jag hade luftläckage vid insuget..märktes ej med startgas eller vatten (motorn rusar eller bluddrar).

    Efter att jag kört på motor vägen och kört av en avfart och mest motorbromsat ner bilen för att sen stå på bromsen (gick lite fort) så dog den.

    Körde jag därimot lugnt och städat så var det inga problem men den ville gå lite lågt ner.

    Så mitt tips är kolla tjuvluft...ang din tomgångs motor vet jag inget..men det borde ju inte vara ett problem?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Jag har svajande tomgång efter varvning. Men jag kan bara torrvarva lite och den sjunker ner för att sen stiga igen.

  4. #4
    Glader60
    Gäst
    Får kolla igenom alla vacuum slangar imorgon.

    Brukar ju vara en känslig sak på vw motor.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Kollat så tomgångsmotorn funkar som den ska?

  6. #6
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fors Visa inlägg
    Kollat så tomgångsmotorn funkar som den ska?
    Precis. Och att tomgången är grundinställd rätt dvs. att du har samma tomgångsvarvtal utan tomgångsmotorn inkopplad som med.

  7. #7
    Glader60
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Precis. Och att tomgången är grundinställd rätt dvs. att du har samma tomgångsvarvtal utan tomgångsmotorn inkopplad som med.
    Kan säga att om motorn står på tomgång, och jag kopplar ur tomgångsmotorn dör bilen.

    Problemet är ju iofs inte att bara den tappar varv, utan också rusar upp till typ 2000rpm efter den håller på att dö. Stadskörning är ju bara att glömma om den beter sig på detta sätt!

    Det är som att det laddtryck som byggs upp håller varvet uppe och sen när laddtrycket sjunker får den för lite luft och tomgångsmotorn försöker kompensera och den skjuter upp i varv igen för att sen stabilisera sig.

    Ska tomgångmotorn "arbeta" när man slår på tändningen? Jag menar hela tiden.

  8. #8
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Glader60 Visa inlägg
    Kan säga att om motorn står på tomgång, och jag kopplar ur tomgångsmotorn dör bilen.

    Problemet är ju iofs inte att bara den tappar varv, utan också rusar upp till typ 2000rpm efter den håller på att dö. Stadskörning är ju bara att glömma om den beter sig på detta sätt!

    Det är som att det laddtryck som byggs upp håller varvet uppe och sen när laddtrycket sjunker får den för lite luft och tomgångsmotorn försöker kompensera och den skjuter upp i varv igen för att sen stabilisera sig.

    Ska tomgångmotorn "arbeta" när man slår på tändningen? Jag menar hela tiden.
    Om bilen dör när du kopplar ur tomgångsmotorn så är det nog inte den det är fel på. När du kopplar ur tomgångsmotorn ska du ha samma tomgångsvarvtal som när den är inkopplad. Tomgångsmotorns uppgift är bara att stabilisera tomgången. Tomgången justerar du på tomgångsjusterskruven på spjällhuset. När du justerar måste tomgångsmotorn vara urkopplad annars händer det inget. Koppla inte i och ur tomgångsmotorn med tändningen på, då kan styrboxen ta skada.

  9. #9
    Glader60
    Gäst
    Spjällhuset är från en Audi 200 turbo. Sitter mellan Autorotor kompressorn och laddluftkylare för att dämpa resonansen. Men det spelar väl egentligen ingen roll?
    Så, koppla bort tomgångmotorn. Starta bilen och justera tomgång?

    F*N att jag inte har min kabel till kameran... lägger upp lite bilder imorgon. Det är ju rätt kraftigt moddat motorrum.

    Har lambda nåt med det här att göra? Har ingen nu, eller katalysator heller för den delen...

    Styrboxen är moddad hur vet jag inte. Kolla in http://gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=7061&page=2 för mer info

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Men tomgången är väl bara bra vid varm motor. Kall så arbetar väl tomgångsmotorn för att klara biffen?

  11. #11
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen Visa inlägg
    Men tomgången är väl bara bra vid varm motor. Kall så arbetar väl tomgångsmotorn för att klara biffen?
    Hur menar du? Min startar fint ner till i alla fall -5 grader utan tomgångsmotor. Men tomgången ligger lite lägre första minutrarna.

  12. #12
    fjadrik
    Gäst
    Jag har varit med om samma problem på en turbobil, och då var problemet vakumläck.

    Jag vet inte om det har med saken att göra, men kör du med någon avlastningsventil till kompressorn?

    Jag pratade med enem och dom rekommenderade det.

    OT: skulle vara kul att lyssna hur din bil låter rent allmänt, alla snackar ju så mycket om att kompressorvinet blir olidligt om man trycker mot spjällhuset,
    Låter din väldigt mycket?
    Vad kör du med för tryckrör?, material? tjockt gods?

    Mvh Fredrik

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Hur menar du? Min startar fint ner till i alla fall -5 grader utan tomgångsmotor. Men tomgången ligger lite lägre första minutrarna.
    När man startar en bil med kall motor. även på sommaren så jobbar väl tomgångsmotorn för att justera varvtalet. medans en varm motor stabiliserar sig mer och man kan köra utan tomgångsmotor eller tillluftsslid.

    Inget med utetemp att göra.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    http://www.garaget.org/video/3g8znb96s586

    Här hör ni mitt tomgpångssvajj iallfall.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin