Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    3L1T
    Gäst

    För högt oljetryck 1.8T

    Har nu fått en kommentar från företaget som "renoverat" min motor att anledningen till att det trycker ut olja lite här och var beror antagligen på för högt oljetryck.

    Någon som kan förklara för mig hur det skulle kunna bli för högt oljetryck?
    Vad gör att oljetrycket skulle öka?

    http://gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=4358&page=5

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Det är reduceringsventilen i oljepumpen som reglerar oljetrycket, om den kärvar så kan det bli för högt. Är det någon som mätt upp oljetrycket?

    Men att oljeläckage skulle bero på för högt oljetryck har jag mycket svårt att tänka mig, om trycket blir alldeles för högt så brukar ventiltryckarna öppna ventilerna och motorn stannar, men även det är mycket ovanligt.

    Oljeläckage som du beskriver brukar bero på en icke fungerande vevhusventilation, hur står det till med den?

    Tvätta motorn ren, stå stilla med motorn igång och huven öppen och kolla efter var det läcker. Om det läcker så mycket som du skriver ska det ju synas omgående, såvida det inte beror på vevhustrycket för det lär ju öka radikalt under belastning i så fall.

  3. #3
    polomannen
    Gäst
    Säger samma som föregående talare.

  4. #4
    3L1T
    Gäst
    Vad bör oljetrycket ligga runt då?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Vid varm motor: Tomgång: minst 2,0 bar, 2000/min: 3,0...4,5 bar, över 2000/min: max 7,0 bar.

    Tänk på att detta gäller vid varm motor, oljetemp minst 80 grader. Oljetrycket blir högre än 7 bar när man varvar en kall motor!

    Men som sagt: oljeläckaget lär knappast bero på för högt oljetryck...

  6. #6
    3L1T
    Gäst
    Fick samtal från min bror precis som hade fått samtal från JN.

    Visade sid att någon har kladdat med reduceringsventilen i oljepumpen. Fjädern var böjd/kapad. Så oljetrycket låg på över 6bar vid 2000varv varm motor.
    Och sen sprang det upp i tryck vid gaspådrag.
    Senast redigerad av 3L1T den 2009-03-25 klockan 00:20.

  7. #7
    3L1T
    Gäst
    Trycket är nu rätt.

    Hitta 0,5dl olja i tryckrören från turbon och i intercoolern.
    Vad kan ha hänt med turbon?
    Är den garanterat skrot?

    Tänkte rengöra allt och köra en lång runda och se om det fortfarande trycker ut någon stans.

  8. #8
    3L1T
    Gäst
    Har rengjort motorn, turbotryckrör och intercooler 3ggr idag och varit ute och kört en liten sväng lika många gånger.
    Turbon spottar ur sig mycket olja, det rinner ur rören.

  9. #9
    foffa2002
    Gäst
    koppla bort vevhusven och se om det fortfarande är olja i rören när du provkört.

    Vad har du för oljerestriktor till turbon?

    Den är ju skitkänslig för högt tryck så om du både haft högt tryck och inte haft oljerestriktor så är den tokkörd

    den tål max 3bar

  10. #10
    3L1T
    Gäst
    Oljerestriktor satt där, det är mest troligt den som Arnold skickat med när jag köpte allt för 2,5år sedan.

  11. #11
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av 3L1T Visa inlägg
    Oljerestriktor satt där, det är mest troligt den som Arnold skickat med när jag köpte allt för 2,5år sedan.
    mässing ?

  12. #12
    3L1T
    Gäst
    Ser inte ut som mässing tycker jag, icke magnetsik iaf.
    Vad tänker du på?

  13. #13
    3L1T
    Gäst
    Tack för tipset om vevhusventen T-mek, inte trodde man att det skulle kunna vara fel.

    http://gtiklubben.nu/forum/showthrea...7896#post87896
    Senast redigerad av 3L1T den 2009-04-06 klockan 00:09.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486

    Mmmm...

    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg

    Oljeläckage som du beskriver brukar bero på en icke fungerande vevhusventilation, hur står det till med den?
    Nu kallar jag mig ju inte foffa, men varsågod ändå! ;-P

  15. #15
    3L1T
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    Nu kallar jag mig ju inte foffa, men varsågod ändå! ;-P
    Haha sorry! Blandade ihop två trådar, multitasking gör det snurrigt i huvudet :P

  16. #16
    3L1T
    Gäst
    Har fått rätt på vevhusventen och det verkar som att turbon inte läcker ut olja längre, inte på trycksidan iaf. Om det skulle läcka på avgassidan bordet det inte ryka ganska bra från avgassystemet då?

    Känns lite konstigt att turbon skulle klarat sig, men det kan vara sant?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin