Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Norenfalk
    Gäst

    Rätt växellåda till rätt motor?

    Har ett stort problem, vet inte om förra ägaren av min golf har satt dit fel låda, Det är en PL motor, men vet inte vad det ska vara för växellåda. Har bytt koppling i bilen men kopplingen vill inte ta, är typ som om pinnen som ska trycka på plattan inanför svänghjulet inte räcker, är som om den är för kort. Själva kopplingsaxeln där man sätter vajiern tar inget alls, blir lite motstånd i den när den är så högt upp det går, men ska ju typ börja ta när den är i 90 grader. vore tacksam för all hjälp jag kan få

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Plattan som pinnen ska trycka på är hel fortfarande??
    köpt en lamell med rätt splines?

    Har han bytt låda så kan han ha stoppat i ex. en 8v låda och då är de färre splines på den utgående axeln mot en 16v låda...

    Alla 020-lådor passar juh på alla 1.8l block dock skiljer utväxlingarna (utifall han skulle bytt)...

  3. #3
    jooeell
    Gäst
    byt urtrampningslager kostar runt hundralappen! sitter innanför kåpan i änden på lådan... efter jag bytte det så funkade min låda igen!

    armen ska gå nästan ända upp innan den börjar ta!

  4. #4
    Norenfalk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Plattan som pinnen ska trycka på är hel fortfarande??
    köpt en lamell med rätt splines?

    Har han bytt låda så kan han ha stoppat i ex. en 8v låda och då är de färre splines på den utgående axeln mot en 16v låda...

    Alla 020-lådor passar juh på alla 1.8l block dock skiljer utväxlingarna (utifall han skulle bytt)...

    ja den är hel, den är nybytt, lamellerna skulle passa den golf gti 16V sa dom på hedemora skrot. Har ingen aning om han har bytt låda, men hade plockat ner den. Men det roliga är att kopplingen fungerade innan jag tog ner lådan, men vet inte om dom hade satt svänghulet fel så det kom längre ut. Men nu är det inget motstånd i kopplingen alls. Trycker man ner pedalen stannar den i golvet.

  5. #5
    Norenfalk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    byt urtrampningslager kostar runt hundralappen! sitter innanför kåpan i änden på lådan... efter jag bytte det så funkade min låda igen!

    armen ska gå nästan ända upp innan den börjar ta!

    Inge fel på mitt uttrampningslager, inte vad man kan se iaf, kollade med ett från en annan golf och kopplingen fungerade på den, såg precis lika ut. Har ingen aning om vad som är task

  6. #6
    jooeell
    Gäst
    ok jaha ne då får du nog byta tryckplatta =P för jag bytte bägge nämligen i samma veva så jag kan inte säga vilketg som gjorde vad... men efter jag bytt tryckplatta och urtrampningslager så funkade kopplingen! ioförsig såg man inget fel på mitt urtrampningslager heller om man bara okulärbesiktigade det hehe

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Norenfalk Visa inlägg
    ja den är hel, den är nybytt, lamellerna skulle passa den golf gti 16V sa dom på hedemora skrot. Har ingen aning om han har bytt låda, men hade plockat ner den. Men det roliga är att kopplingen fungerade innan jag tog ner lådan, men vet inte om dom hade satt svänghulet fel så det kom längre ut. Men nu är det inget motstånd i kopplingen alls. Trycker man ner pedalen stannar den i golvet.

    Har du köpt begagnad lamell?
    Är det du själv som skruvat ihop de eller har du lejt bort de till ngn?

    Har du garage o skruva i isåfall kan jag kanske ta mig en titt, bor i falun!
    Mot lite ersättning såklart... är hemma arbetslös så!

    Skicka PM vid intresse..

  8. #8
    Norenfalk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Har du köpt begagnad lamell?
    Är det du själv som skruvat ihop de eller har du lejt bort de till ngn?

    Har du garage o skruva i isåfall kan jag kanske ta mig en titt, bor i falun!
    Mot lite ersättning såklart... är hemma arbetslös så!

    Skicka PM vid intresse..

    det är jag själv som skruvat ihop det, dom sa att den skulle vara ny, alltså lamellen. Har skickat pm nu

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Det står stämplat under växellådan vilken modell det är. Kommer inte ihåg exakt var men det är på en plan yta iaf. 16V-lådorna som passar till PL och KR-motorerna heter 020 2Y.

  10. #10
    Forss
    Gäst
    Jag har haft exakt det här problemet, spelade ingen roll om man bytte urtrampningslager eller pinne. Det enda som löste problemet var en ny tryckplatta.

  11. #11
    jooeell
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Forss Visa inlägg
    Jag har haft exakt det här problemet, spelade ingen roll om man bytte urtrampningslager eller pinne. Det enda som löste problemet var en ny tryckplatta.
    som jag sa hehe så bytte jag bägge två och det rädde ut problemet

  12. #12
    Norenfalk
    Gäst
    aha, jag får kika vad det står men jag tror det bara stod 2y........ på lådan. Kunde inte se om det stod något före 2y. Men tryckplattan är ju typ ny :P Jag får beställa en ny på mekonomen då

  13. #13
    Norenfalk
    Gäst
    det jag kunde se som stod på växellådan var 2y230294. var dom enda nummrena jag kunde se på lådan. Där det är platt alltså. Så har ingen aning om det är rätt växellåda :P

  14. #14
    jooeell
    Gäst
    jag köpte en förstärkt sachs tryckplatta på ebay kostade 139eur

  15. #15
    Norenfalk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    jag köpte en förstärkt sachs tryckplatta på ebay kostade 139eur
    tänkte göra det först jag också, men hade inte tid :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin