Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    sgt_nelson
    Gäst

    NYA FUNDERINGAR kring mk1 gti el.... hjälp tack.

    Håller på som bäst o kopplar in elen till gti snurran i jettan men får inte riktigt ihop de här med elen...

    först och främst vart ska denna härva gå??? de känns inte som den hör hemma i motorrummet utan snarare att den går efter torpeden i motorrummet o seda tebax in i kupen att dömma av skummgummi bitarna o renheten på kablarna men fattar inte vad kontakterna skall gå till.. NÅGON SOM VET??? Den går till den svarta kontakten på baksidan av säkringboxen (mellan den blåa, röda och gula kontakterna)

    Närbild på kontakterna på den härvan här nedanför



    Sedan undrar vi vad denna kontakt skall gå till?? finns ingen kontakt som passar på eller runt min motor...


    Sedan ytterligare en fråga...

    Det sitter ju en givarkontakt på undersidan av vatteningången på framsidan av toppen som jag inte hittar någon kontakt till heller på min kabelhärva.. fanns inte den givaren på alla 1.8 gti motorer på mk1 lr?


    Och en sista grej oxå..

    Sitter det någon jetronic enhet på 1.8gti (JJ)? jag var o kollade på en caddy gt/kat o den hade en box på passagerar sidan nere vid fötterna sm de stog jetronic på men fick inte med någon sådan när jag köpte min kabelhärva av en kille som sålda en komplett härva från en 1.8gti.
    Senast redigerad av sgt_nelson den 2009-03-05 klockan 22:02.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Den första härvan går till baklysena och bakrutevärmaren.

    Den andra kontakten ska sitta på växellådan. Det är endast gti lådan som har denna kontatkten. Är till för färddatorn och backljuset.

    Den tredje frågan vet jag inte.

    Finns inte någon box till mk1 GTI.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    scirocco8v
    Gäst
    sista grejen: ingen box på jj motorn bara tändmodulen i fågelbadet....
    och givaren är till vatten temp
    Senast redigerad av scirocco8v den 2009-03-03 klockan 23:25.

  4. #4
    sgt_nelson
    Gäst
    ok! Tack! att ja inte tänkte på att de skulle gå bakåt i bilen.. jaja ibland blir man lite insnöad på att en sak ska vara på en plats o tänker inte i andra banor... tack iaf! nu ska de npg lösa sig tror ja!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    så jälva klockrent !

    men en fråga, går ju 5-6kablar ner till oljetryk, oljetemp, sedan en grön likt vatten tempen på en golf2, och någon mera kabel, men den vi syftar på sitter under vattenhuset typ, en sockerbit som ska in kontakten är vit och finns inte med i släkträdet från alla andra kontakter sitter undertill vid vattenhuset lixsom, där mk2 har st en blå och en svart på den hållplattsen om ni hajar Men vart ska man hitta den lilla rackaren måntro

    nåja, baklysena ja de borde man väl fan anat.. kanon tack för hjälpen
    Senast redigerad av D_Stenlund den 2009-03-04 klockan 18:13.

  6. #6
    sgt_nelson
    Gäst

    Fler frågor... hoppas på fler bra svar...

    Jaha nya frågor från mig som är totalt okunnig vad gäller el (och mk1) :P

    Fråga 1.

    Denna kabel ser ut som den ska tillbax till kupen men ja är inte säker.. den var märkt med en tejpbit som det står "spolare" på.. vi misstänker att den ska kopplas till någon av kylar kontakterna lr fläkten då de stog typ "kylare" på andra sidan...


    Fråga 2.

    Ska denna kabel gå dit pilen pekar? den är brun/vit den var avklippt på härvan jag köpte..


    Fråga 3.

    Hittade en kabel nere vid höger framljus som var märkt med typ Yhz.. va kan de va? ja har inget där som den skall gå till..



    Fråga 4.

    Jag har 2st sånnahära.. en vid varje framljus.. är de till dimljus om man ha de lr?

  7. #7
    Särkelä
    Gäst
    Fråga 2
    Har för mej den kabeln ska sitta på stiftet där med en vanlig kabelsko typ.

    Fråga 4
    Dom kablarna e till xtra ljusen om du har dubbla strålkastare i grillen.

  8. #8
    sgt_nelson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särkelä Visa inlägg
    Fråga 2
    Har för mej den kabeln ska sitta på stiftet där med en vanlig kabelsko typ.

    Fråga 4
    Dom kablarna e till xtra ljusen om du har dubbla strålkastare i grillen.
    Najs! Tack för snabbt svar! bara o skita i dem kablarna då me andra ord o dra på en sko på den andra.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    "bara" 2 roliga svar kvar då, samt va för kontakt som vi saknar som ska gå bakom där vattenslangarna går in i blocket, sitter en vit sockerbit på underisdan som inte har någon hane :/

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Programledaren:
    - Osså går vi över till buren. Vad säger ni?

    Buren:
    - På fråga ett är vi inte säkra men vi TROR att den ska in i boxen igen, framförallt om det är en kontakt modell större.

    - På fråga två ser vi inte vad det är för färg på kabeln men är den gul med en grön (?) rand så är det vattentemp och ska bara ha en kabelsko på sig.

    - På fråga tre säger vi kabeln till tempgivaren för färddatorn. Får vi bonus poäng på placeringen av givaren?

    Programledaren:
    - Ja visst!

    Buren:
    - Den sitter inne i kofångaren på högra sidan.

    Buren:
    - Och på fråga fyra säger vi pass.
    Senast redigerad av Manny den 2009-03-06 klockan 21:45.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    kung manny, men du ! Den som är avklippt av brun-vit.
    Ska den ner till givaren på vattnet där ändå ?

    sedan den där som ligger vid högerlyse som du sa var till färddatorn ? Vart fan ska den rackaren in då ?

    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Programledaren:
    - Osså går vi över till buren. Vad säger ni?

    Buren:
    - På fråga ett är vi inte säkra men vi TROR att den ska in i boxen igen, framförallt om det är en kontakt modell större.

    - På fråga två ser vi inte vad det är för färg på kabeln men är den gul med en grön (?) rand så är det vattentemp och ska bara ha en kabelsko på sig.

    - På fråga tre säger vi kabeln till tempgivaren för färddatorn. Får vi bonus poäng på placeringen av givaren?

    Programledaren:
    - Ja visst!

    Buren:
    - Och på fråga fyra säger vi pass.

    Buren:
    - Den sitter inne i kofångaren på högra sidan.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    vi har en liten fråga, manny du kanske kan hjälpa oss ? Den som du trode skulle gå in i relälådan igen, en röd kabel med namn "spolare" ( föregående ägare hade skrivit till de ) som kommer från kabeln med namn "fläkt" ska den då in i relä lådan in till fläkt relät ? Har du någon uppgift vilket räle som är de isåfall ?

    Sedan är de nog inte så mycket mera innan uppstart, kanske den där brun-vita då som vi itne visste om den skulle ner på tempgivaren?

    Sedan saknas fortfarande sockerbiten under termohuset där i mitten på blocket, där de på golf2 sitter en blå och en svart, under där är en vit sockel som ska ha en hona på sig men finns inte i stammen.. kanske går ändå :=)

    Vänligen ge några sköna svar innan söndag.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Jag tror att den röda kabeln märkt med spolare är matning till strålkastarspolningen. Tror att de eftermonterades här i Sverige, därför är den för sig själv.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Vilket relä det är har jag inte koll på.

    Jag fattar inte vad du menar med sockerbit under termohuset....

    Ta nån bild.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Manny den sitter under här har ingen bättre bild ber om ursäkt, ska på en likadan kontakt som den bruna upptill. den är vit själva sockerbiten men vi har ingen kabel kvar o dra dit. :/ Va gör den kontakten, 2 pins sockerbit där vid termohuset. någon vattentemp osv eller ?


  16. #16
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Det är varmkörningeregulatorn och ska har en grön kontakt på sig.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    okey, ja har en grön sokcerbit som ja satte där inärheten på en annan sockerbit, men då saknas de isåfall ändå än... el blää

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    bättre bild



    bilen startades upp, dock utan något vidare soppatryck då vi inte riktigt fick en bra koppling på hur soppapumpen skulle kopplas.. sgt_nelson får berätta mera om de om de behövs.

    Manny denna kontakt menade jag

  19. #19
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Jaså, det där är inte varmkörningsregulatorn iaf. Den sitter under på bilden.

    På min GTI sitter där den vanliga temgivaren bara, med flatstigtskontakt. Vilken bil kommer motorn ifrån?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Jaså, det där är inte varmkörningsregulatorn iaf. Den sitter under på bilden.

    På min GTI sitter där den vanliga temgivaren bara, med flatstigtskontakt. Vilken bil kommer motorn ifrån?

    den kommer från en golf gti mk1, en jj motor.

    Den skrutta igång nyss, utan problem men vi har lite strul me att få vallbro pumpen att gå när vi vill ändå kopplade vi den via schemat, jord, tändspole, tändningen osv, och via relät. skumt men de löser sig nog. Va ska soppa trycket ligga på ? 3 bar ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin