Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1
    lundsbrunn
    Gäst

    corrado g60 laddtryck fel?

    Min kompressor är ny renoverad. Men än då så får jag olika bar.

    När jag drar ur den på 2 till 5500 så får jag 0,1 bar sen på 3 till 5500 så visar den 0,7 .

    Den visar olika fast jag står still och gasar.

    Har prov tryckt systemet och bytt alla slangar och provat olika mätare ger samma utslag

    vet nån vad det kan va???
    Senast redigerad av lundsbrunn den 2009-02-26 klockan 14:44.

  2. #2
    lundsbrunn
    Gäst
    nån som vet felet

  3. #3
    Joda
    Gäst
    DU får gasa rätt hårt om du ska få ladd när du står still. Spjället för returen måste vara stängt om du ska få ladd. Dvs så måste gaspedalen vara i botten.

    Har du inte gasen i botten ska du inte få ladd... Får du det ändå så är mätaren kass.

    Detta gäller alltså när du står still.

    Hur du kan få olika ladd på olika växlar det begriper jag inte.

    Något som kan få styrsytemet att spåra ur helt är slangen som går till MAP-sensorn i databoxen. Den ska vara 100cm lång. SKa visst vara väldigt viktigt det där med längden.

    Tomgångsmotorn kan även dumpa tillbaka laddtryck till kompressorns insugssida. Antingen om det är fel på den eller om databoxen säger till den att göra så.

    /Johan

  4. #4
    lundsbrunn
    Gäst
    oki. jag har bytt alla slangar och den är exat 1meter som den glamma

    det begriper inte jag heller man ska ju ha samma lad tycke på alla växlar men ..

    har även bytt ic till en större för jag trodde den glamma läkte inte då. ger samma än då

    tänkte på en sak. jag har ju öppet filter på i skumgummi.

    min original låda tar in vatten. på nåt konstigt sätt. vet nån hur man ska göra så det inte kommer in vatten i den
    Senast redigerad av lundsbrunn den 2009-02-26 klockan 16:36.

  5. #5
    jooeell
    Gäst
    men är inte det reglerat på första och andra växeln?! till 0,3bar eller något sådant du kan ju faktist haft sådan otur att du fått två mätare med 0,2 i fel bägge gångerna!

  6. #6
    lundsbrunn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    men är inte det reglerat på första och andra växeln?! till 0,3bar eller något sådant du kan ju faktist haft sådan otur att du fått två mätare med 0,2 i fel bägge gångerna!
    jag vet inte. för den visar ibland 0,7 på 3 vid 5500 varv och ibland 0,2

    jag drog en adui a3 turbo lätt så det kan ju inte va fel på kompressorn den renovera jag i höstas

  7. #7
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    men är inte det reglerat på första och andra växeln?! till 0,3bar eller något sådant du kan ju faktist haft sådan otur att du fått två mätare med 0,2 i fel bägge gångerna!
    Jag hade originalchip i min G60 innan.. Fanns ingen laddtryckstrypning ner till 0,3bar där...

    Däremot så har jag för mig att tomgångsmotorn dumpar tillbala laddtryck över ett visst ladd och varvtal för att skona motor och kompressor...

  8. #8
    lundsbrunn
    Gäst
    oki. den kanske ska visa olika då

    tänkte på en sak. jag har ju öppet filter på i skumgummi.

    min original låda tar in vatten. på nåt konstigt sätt. vet nån hur man ska göra så det inte kommer in vatten i den

    jag läste att det inte va bra med öppet filer i g60 så

  9. #9
    Sebbe
    Gäst
    Min mätare visar 0.9 bar på alla växlar (inte orgnialchip). Tomgångsventilen funkar som en övertrycksventil och reglerar max ladd till 0.8, sen sänker den laddtrycket strax innan maxvarv för att växlingarna ska bli mjukare och slita mindre.

    Är det luftfilterboxen som tar in vatten? Laga hålet i den =)

    Ett öppet filter som renar bra är alltid bra och ett öppet filter som renar dåligt är alltid dåligt. De flesta (alla) öppna filter renar sämre än pappfilter, därför sliter du mer på tex. G-ladern än med ett pappfilter
    Senast redigerad av Sebbe den 2009-02-26 klockan 18:22.

  10. #10
    lundsbrunn
    Gäst
    oki.. det är inga hål i boxen.. ändå läcker den in vatten..

    men varför laddar min olika för

    jag drog ur den i går. då ladda den 0,1 vid 5500 varv på 2 sen vände jag och åkte till baka då ladda den 0,7 på 3.

    det blir samma om jag står still och bara gasrar till 5500 då visar den olika varje gång..

    det är ju ett bra drag i bilen den är inte slö eller nåt. inget täcken på att kompressorn är sönder
    Senast redigerad av lundsbrunn den 2009-02-26 klockan 19:34.

  11. #11
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    DU får gasa rätt hårt om du ska få ladd när du står still. Spjället för returen måste vara stängt om du ska få ladd. Dvs så måste gaspedalen vara i botten.

    Har du inte gasen i botten ska du inte få ladd... Får du det ändå så är mätaren kass.

    Detta gäller alltså när du står still.
    /Johan
    Förstår fortfarande inte hur du kan få ladd när du står still.. Jag har för mig att man får vara oerhört snabb på gaspedalen för att få ladd. Precis som jag skrev här tidigare (se citat) så får man bara ladd när gasspjället är helt öppet.. Och när laddtrycksreturspjället är stängt. Dessa 2 spjäll har motverkande funktion. Dvs när gasenspedalen står orörd så är returspjället öppet.

    Och du säger att din bil går bra.. Tror att din mätare är knas.

  12. #12
    Sebbe
    Gäst
    ......Eller inkopplad fel?

  13. #13
    lundsbrunn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    ......Eller inkopplad fel?
    mätare när inkopplad i in suget.

    när bilen står på tomgång så har jag -0,5 bar

    det är när jag gasar ur det är då den visa olika

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Skit i vad mätaren visar så länge den fungerar bra.

    Värden gör ju bara folk nojiga.

  15. #15
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av lundsbrunn Visa inlägg
    mätare när inkopplad i in suget.

    när bilen står på tomgång så har jag -0,5 bar

    det är när jag gasar ur det är då den visa olika
    Nu får du faktiskt försöka begripa hur detta fungerar.

    En G60 utan större modifikationer bygger inget laddtryck förutom när gaspedalen är i botten.
    Trycker du gasen i botten under mer än x antal millisekunder/sekunder så kommer varvstoppet att gå i.

    Kan förstå att du får olika värden när du gasar upp motorn utan växel i. Det beror på hur långt och hur länge du trycker ner gaspedalen innan du släpper av pga ren självbevarelsedrift..

    Det är helt riktigt att du har -0,5 bar på tomgång utan växel i. Då fungerar motorn som en sugmotor (sugmotor = minus på laddtrycksmätaren).

    /Johan

  16. #16
    lundsbrunn
    Gäst
    oki. jag varvade 6000 då hade jag 0,7 så det är inget fel på det då..??


    jag besiktiga bilen i dag. jag fick en 1 på bältet i bak för det var sönder i kanten. passar ett gammalt volvo bälte ??

  17. #17
    lundsbrunn
    Gäst
    tror ni det kan passa ?

  18. #18
    jooeell
    Gäst
    men åk till skroten och köp ett från en golf 2 finns ju hur många som helst nästan

  19. #19
    lundsbrunn
    Gäst
    passar dom då??

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Dom lär ju passa betydligt mkt bättre än ett Volvo bälte.
    Men bäst av allt (och för mig det självklara valet) är att köpa ett till en CORRADO!

    Men nu håller sig både du , jag och alla andra till trådens orginal ämne.
    Och framför allt , uppa inte sönder denna tråd..folk svarar när dom vet/kan/har tid..ingen kommer missa dig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin